یک کارشناس مسائل بین الملل: دولت آینده نیازمند دیپلماسی فعال است

به گزارش مجله پیامک، یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: دولت آینده نیازمند داشتن سیاست خارجی و دیپلماسی فعال است.

یک کارشناس مسائل بین الملل: دولت آینده نیازمند دیپلماسی فعال است

نوذر شفیعی در گفت وگو با خبرنگاران در مورد اولویتهای سیاست خارجی در دولت آینده گفت: کشورها جزایر منزوی نیستند که بخواهند بدون رابطه و تعامل با محیط بیرونی خودشان زندگی کنند. هر کشوری نیازمند داشتن سیاست خارجی است. ضمن این که الگوهای سیاست خارجی فرق دارد و انزوا، بی طرفی، اتحاد و ائتلاف ، عدم تعهد و ... را در بر می گیرد.

وی شرح داد: اتخاذ هر کدام از این الگوها تحت تاثیر دو عامل محیط داخلی و خارجی است. یعنی این طور نیست که یک کشور بر اساس شرایط داخلی خودش اراده کند و با در پیش گرفتن یکی از این جهت گیری ها بتواند پیروز شود. در واقع محیط بین المللی شرط لازم است.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: در مورد دولت آینده هم هر دولت و با هر رئیس جمهوری که روی کار آید نیازمند داشتن سیاست خارجی و دیپلماسی فعال است. اما این که دولت آینده تا چه مقدار به سیاست خارجی اهمیت می دهد بستگی به این دارد که دولت تازه سیاست خارجی اش چقدر با استقبال محیط بیرونی روبرو می شود.

شفیعی افزود: طبیعی است تمام کاندیداهای ریاست جمهوری تمایل دارند که سیاست خارجی فعال، و پویا داشته باشند. اما آیا دولت های گذشته ما تمایل نداشتند که چنین سیاست خارجی داشته باشند اگر داشتند و نتوانستند پیروز شوند علتش چه بوده؟ آیا داخلی است یا خارجی؟ آیا دولت تازه در جهت سیاست خارجی خودش با این دو چالش روبرو خواهد بود یا خیر؟

وی افزود: حتی اگر دولت تازه بتواند چالش های داخلی تاثیر گذار در سیاست خارجی را حل نماید ممکن است در حل چالشهای خارجی با مشکل روبرو شود. این طور نیست که وقتی فکر می کنیم کشورهای منطقه یک دست می توانند با ما همراه شوند در چارچوب نظم سیاسی بین المللی هستند. شما تحولات افغانستان، آذربایجان، عراق و حتی کشورهای جنوبی خلیج فارس را ببینید. برخی می گویند ما از همسایگان غافل شده ایم در حالی که همسایگان خیلی به ما اجازه نمی دهند که تعامل موثر و سازنده برقرار کنیم.

این کارشناس مسائل بین الملل همچنین بیان نمود: نه کشورهای منطقه حاضر می شوند که تعامل موثر داشته باشند و نه قدرتهای بزرگ این اجازه را به آنها می دهند. دولت آینده در حوزه سیاست خارجی با چالش جدی روبرو خواهد بود. مگر این که به دلایل احتمالی یکی شدن دولت تازه ، مجلس فعلی و سایر نیروهای حاکمیتی تصمیم جدی برای کیفیت تعامل با دنیای خارج گرفته شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر چنین تصمیم جدی و حیاتی از سوی دولت آینده گرفته نشود، بدون تردید با چالش جدی در سیاست خارجی روبرو خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 مرداد 1400 بروزرسانی: 5 مرداد 1400 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1732

به "یک کارشناس مسائل بین الملل: دولت آینده نیازمند دیپلماسی فعال است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک کارشناس مسائل بین الملل: دولت آینده نیازمند دیپلماسی فعال است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید