کمبود ویتامین ها چگونه باعث ریزش مو می گردد؟

به گزارش مجله پیامک، در واقع رژیم غذایی بر سلامت مو تاثیرگذار است، اما نه لزوما آنگونه که عموم تصور می نمایند. در بعضی موارد، حتی ازدیاد بعضی ویتامین ها در بدن باعث می گردد تارهای مو نازک شوند.

کمبود ویتامین ها چگونه باعث ریزش مو می گردد؟

بنا به گزارش وری ول هلث، کمبود پروتئین ها و آهن در رژیم غذایی هم می تواند باعث ضعیف شدن تارهای مو و ریزش آن ها گردد.

کمبود ویتامین ها چگونه باعث ریزش مو می گردد؟

مواد معدنی و ویتامین هایی که مصرف می کنیم در سلامت فولیکول ها و رشد چرخه مو اثر بسیاری دارند. اما تاثیر مصرف ویتامین ها بر ریزش مو بسیار پیچیده است و هنوز به دقت آنالیز و تحقیق نشده است.

آنچه تا به امروز در خصوص کمبود ویتامین ها، مواد مغذی و ارتباط آن با ریزش مو به دست آمده به این ترتیب است:

کمبود ویتامین به تنهایی باعث ریزش مو نمی گردد و دریافت بیش از حد ویتامین ها از جمله ویتامین آ نیز می تواند سبب ریزش مو گردد.

البته کمبود آهن و پروتئین می تواند موجب ریزش مو گردد. بعلاوه کاهش سریع وزن که ممکن است با کاهش اندازه ویتامین بدن هم زمان گردد، در ریزش مو تاثیر بسیاری دارد.

کمبود ویتامین های ب، بیوتین و فولیک اسید

ویتامین های ب در عملنمودهای بدن از جمله در تقسیم سلولی، نقش دارند. بیوتین نوعی ویتامین ب (ب 7) است که به بدن در تبدیل کردن غذا به انرژی یاری می نماید و به این ترتیب در مدیریت ارتباطات سلولی نقش دارد.

نازک شدن تارهای مو و ریزش مو ممکن است ناشی از کاهش بیوتین باشد. بنابراین، با مصرف بیوتین می توانید ریزش موها را کم کنید.

ویتامین د

ویتامین د به تقویت نماینده بافت استخوان و استحکام آن معروف است. بعضی از افرادی که کمبود ویتامین د دارند، علاوه بر ابتلا به راشیتیسم، دچار ریزش مو نیز می شوند.

در این موارد، مصرف مکمل های ویتامین می تواند راه چاره خوبی برای جبران این کمبود باشد.

آهن

آهن برای تامین گلبول های قرمز سالم بسیار مهم است که نقش اکسیژن رسانی در بدن دارند. اگر به اندازه کافی آهن به بدن نرسد، دچار کم خونی یا کاهش گلبول های قرمز می شویم که یکی از عوامل ریزش موها است.

ویتامین ث

ویتامین ث بیشتر روی سیستم ایمنی بدن اثر دارد تا روی ریزش مو. اما باید مطمئن شد که میزان مناسب آن به بدن می رسد به ویژه اگر بدن کمبود آهن داشته باشد.

ویتامین ث را می توان با خوردن مرکبات، سیب زمینی، انواع فلفل ها و دیگر خوراکی های حاوی این ویتامین تامین کرد.

روی

روی از دیگر مواد معدنی مهم است که به سلامت عملکرد سلول ها یاری می نماید. کمبود این ماده معدنی بسیار اندک در بدن منجر به ریزش مو می گردد.

البته هنوز در خصوص ارتباط کمبود این ویتامین و ریزش مو به تحقیق بیشتری احتیاج است.

ویتامین E

ویتامین E (ای) به سیستم ایمنی و دیگر عملنمودهای بدن یاری می نماید، اما درباره کمبود این ویتامین و تاثیر آن بر ریزش مو تحقیق کافی نشده است.

منیزیم

منیزیم عنصری حیاتی است که در سلامت مغز نقش مهمی دارد.

ریزش مو نشانه معمول و رایج کمبود منیزیم در بدن نیست. اما، شواهد نشان می دهد که مصرف مکمل منیزیم به زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کستیک که ریزش مو داشته اند، یاری نموده است.

آیا زیاد بودن اندازه ویتامین ها در بدن می تواند باعث ریزش موها گردد؟

بنابر اعلام ایندیپندنت، پاسخ این پرسش بله است. در بعضی موارد، علت ریزش مو می تواند مصرف بیش از حد بعضی ویتامین ها و اندازه بیش از حد آن ها در بدن باشد.

دو ماده ای که میزان زیادشان می تواند موجب ریزش مو گردد عبارتند از ویتامین آ و سلنیوم.

ویتامین آ نقش مهمی در رشد سلولی دارد که به نظر می رسد برای رشد موها مفید است. اما مصرف بیش از حد ویتامین آ می تواند موجب از دست دادن موها گردد.

بیشتر بزرگسالان نباید روزانه بیش از 10 هزار واحد بین المللی ویتامین آ مصرف نمایند. بیشتر از این اندازه نتیجه منفی برای بدن خواهد داشت.

از دیگر موادی که ازدیاد آن در بدن باعث ریزش مو می گردد، سلنیوم است.

سلنیوم از جمله مواد معدنی است که به میزان اندک برای بدن ضروری است. سلنیوم می تواند به کاهش ریزش مو به ویژه در کسانی که شیمی درمانی می شوند، یاری کند.

با این حال، میزان بیش از حد آن نیز می تواند موجب ریزش مو گردد. بنابراین، توصیه متخصصان بر این است که بیشتر از 400 واحد بین المللی سلنیوم در روز مصرف نکنید.

ریزش مو دلایل زیاد دیگری نیز دارد از جمله تغییرات هورمونی، استرس و بعضی بیماری ها.

اگر دچار ریزش مو شده اید، بهتر است با پزشک و متخصص پوست و مو برای یافتن راه چاره درمانی مناسب مشورت کنید.

منبع: گردشبان
انتشار: 11 دی 1402 بروزرسانی: 11 دی 1402 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 2305

به "کمبود ویتامین ها چگونه باعث ریزش مو می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود ویتامین ها چگونه باعث ریزش مو می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید