همه چیز راجع به حساسیت عاج دندانی

به گزارش مجله پیامک، برای خیلی از ما اتفاق افتاده که در اثر خوردن بستنی و یخ کردن دندان، به شدت احساس درد در عمق دندان کرده ایم یا اینکه پس از خوردن شیرینی، مجبور شده ایم که سریعا دهان خود را بشوییم تا از شدت دندان درد ایجاد شده کاسته شود. این درد ناگهانی دندان ناشی از چیست؟

همه چیز راجع به حساسیت عاج دندانی

عاج دندان چیست؟

عاج دندان را می توان نوعی بافت دانست که پیکره اصلی دندان را تشکیل می دهد که به واسطه لایه هایی پوشانده شده و محافظت می شوند. عاج در قسمت ریشه دندان با لایه ای سیمانی پوشانده شده و در قسمت تاج دندان نیز با مینا پوشش داده شده است. البته به هم پیوستگی عاج و سیمان در قسمت ریشه ای دندان به وضوح قابل مشاهده نیست، اما اتصال عاج و مینا در ناحیه تاج دندان به خوبی مشهود بوده و این اتصال به پیوند عاجی- مینایی معروفیت دارد.1

چه چیزی باعث به وجود آمدن حساسیت عاج دندانی می شود؟

حساسیت دندانی یا همان حساسیت عاج دندانی زمانی اتفاق می افتد که در قسمت حساس و آسیب پذیر دندان یعنی همان عاج دندان، لایه محافظتی و پوشاننده مینا از بین برود یا لثه هایی که دور دندان را پوشانده اند، فرسوده شوند و آسیب ببینند. به عبارت دیگر حساسیت دندانی در اثر از بین رفتن پوشش دندان و عریان شدن آن در فضای دهان به وجود می آید.

درد ناشی از حساسیت عاج دندانی به دو صورت احساس می شود؛ گاهی فرد می تواند به طور دقیق تشخیص بدهد که این درد از کدام دندان و کدام قسمت سرچشمه می گیرد اما گاهی نیز قادر به تشخیص دقیق ناحیه مربوط به درد نیست.

حساسیت عاج دندانی حدودا در نیمی از بزرگسالان دیده می شود و مطابق آمار قریب به 40% از افراد بزرگسال به این مشکل دچار هستند. در حقیقت ابتلا به حساسیت عاج دندانی را می توان در بازه زمانی مشخصی در نظر گرفت. این عارضه معمولا از 20 سالگی فرد تا 50 سالگی او علامت های خود را نشان می دهد.

مهم ترین و بارزترین نشانه هایی که می توانند شما را به وجود حساسیت عاج دندانی مشکوک کنند، دردی است که به هنگام تنفس هوا، خوردن خوراکی ها و یا نوشیدن آشامیدنی های خیلی داغ یا خیلی سرد در ناحیه دندان ها احساس می کنید.1

علائم حساسیت عاج دندانی

1. درد دندان به سبب تنفس
هنگامی که تنفس کردن باعث درد در دندان ها می شود، در واقع یکی از نشانه های وجود حساسیت عاج دندانی هویدا شده است. به بیان دیگر واکنشی که دندان ها پس از تماس با هوا نشان می دهند و دردی که بعد از برخورد هوا با دندان ها احساس می شود، از علامت های وجود حساسیت عاج دندانی است.
2. حساسیت به سرما و یا گرمای غذا یا نوشیدنی
هنگامی که غذای سرد یا گرم و همچنین نوشیدنی های داغ یا خنک را وارد دهان خود می کنید و با برخورد آن ها به دندان ها، دندان هایتان واکنشی دردناک نشان می دهند، می توانید احتمال دهید که دچار حساسیت عاج دندانی شده اید.
3. درد به دلیل کشیده شدن اشیا روی دندان
زمانی که کشیده شدن چیزهای زبر مثل مسواک یا ناخن روی دندان ها باعث درد در آن ها می شوند، نشانه دیگری از تحلیل رفتن مینای دندان و لایه محافظت کننده عاج نمایان می شود و ممکن است شما را به وجود حساسیت عاج دندانی مشکوک کند.
4. چشیدن طعم های ترش و شیرین
گاهی نیز چشیدن طعم های ترش یا شیرین باعث دندان درد می شود؛ این یعنی دندان ها دچار تحریکات دردناک شده اند و به همین جهت ممکن است به وجود حساسیت عاج دندانی پی ببرید.2

درمان حساسیت دندانی

از خمیردندان های مخصوص دندان های حساس بهره ببرید - خمیردندان های ضدحساسیت یا مخصوص دندان های حساس، می تواند به تسکین درد و ناراحتی ناشی از حساسیت دندانی یاری کند. این محصولات از طریق مسدود کردن راستا منافذی که از سطح تا ریشه و اعصاب دندان امتداد یافته اند، عمل می کند. به این ترتیب درد و ناراحتی دندان رفع می شود و یا حداقل، به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد.
مصرف فلوراید
استفاده از محصولات دندانی حاوی فلوراید از قبیل خمیر دندان ها و دهان شویه های غنی شده با فلوراید می تواند در کاهش درد و ناراحتی ناشی از حساسیت دندانی مؤثر باشد. همچنین دندانپزشک می تواند با مالیدن ژل فلوراید بر روی دندان های حساس و آسیب دیده، درد و ناراحتی آنها را کاهش دهد.
سیلانت های دندانی
در مواردی که حساسیت دندان ها به خاطر تحلیل رفتن لثه ها ایجاد شده باشد، دندانپزشک می تواند قسمت های نمایان شده ریشه دندان را با استفاده از سیلانت های دندانی بپوشاند و محافظت نماید. به این ترتیب حساسیت دندان های آسیب دیده رفع می شود.
درمان پوسیدگی و آسیب های دندان
به منظور درمان و ترمیم دندان های آسیب دیده و پوسیده که باعث ایجاد حساسیت دندانی شده اند، می توان از درمان ها و عمل های دندانپزشکی مختلفی از قبیل روکش دندان، پُر کردن دندان و باندینگ دندان استفاده کرد.
پیوند لثه
در صورتی که بافت لثه ای که سطح ریشه دندان را پوشانده است از بین برود و منجر به ایجاد حساسیت دندانی شود، می توان از طریق عمل جراحی پیوند لثه این مشکل را درمان نمود. این عمل موجب تأمین حفاظت بیشتری از سطح ریشه دندان نیز می شود.
عصب کشی دندان
در مواردی که هیچ یک از روش های درمانی که در بالا به آنها اشاره شد، در رفع علائم درد و ناراحتی ناشی از حساسیت دندانی، کارآیی لازم را نداشته باشد، از عمل عصب کشی دندان برای حل مشکل استفاده می شود. با انجام عمل عصب کشی، مشکل درد ناشی از حساسیت دندان برای همیشه رفع خواهد شد.3

درمان خانگی حساسیت عاج دندان

وانیل
وانیل به واسطه قابلیت خاصی که در تسکین درد دارد، می تواند برای کاهش درد دندان ها موثر واقع شود. به همین جهت می توانید تکه کوچکی از یک دستمال تمیز را به مقداری از وانیل آغشته کرده و آن را برای مدتی روی نقطه دردناک دندان قرار دهید. اگر این کار هر روز تکرار شود، نتیجه مطلوبی اخذ خواد شد و می توانید به از بین رفتن درد دندان های خود امیدوار باشید.
جوش شیرین
یکی از خواص استثنایی جوش شیرین این است که می تواند میزان ترشح بزاق دهان را مدیریت کند. وقتی مینای دندان شما دچار آسیب شده باشد، دندان ها حساس می شوند و در برابر دما یا طعم های مختلف واکنش نشان می دهند.

ترشح بزاق در این زمان می تواند به این حساسیت دامن زده و آن را تشدید کند. وقتی پودر جوش شیرین را روی مسواک قرار داده و دندان هایتان را با آن شست و شو دهید، می توانید از خاصیت منحصر به فرد این پودر برای تسکین دندان ها بهره ببرید و در کنار آن لکه های سطحی دندان ها را هم پاکسازی کنید تا دندان هایتان به روش طبیعی جرم گیری شده و سفید شوند؛ چرا که جوش شیرین تاثیر بسزایی در تمیز شدن و سفید ماندن دندان ها دارد.

میخک
ماده اوژنول موجود در گیاه میخک علاوه بر قابلیت ضدباکتریایی، ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی خود، میخک را به بی حس کننده ای موثر تبدیل کرده است که به هنگام احساس درد می توان از آن استفاده کرد. روغن گرفته شده از گیاه میخک از دوران قدیم به عنوان آرامبخشی مفید و موثر برای دردهای ناحیه دندان مورد استفاده قرار می گرفت. اکنون نیز استفاده از این ماده شفابخش می تواند در تسکین درد حاصل از حساسیت عاج دندان، یاری دهنده باشد.1

پینوشتها

1.www.setare.com

2.www.rasekhoon.net

3.www.tehrandentalclinics.com

منبع: راسخون
انتشار: 28 آبان 1400 بروزرسانی: 28 آبان 1400 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1864

به "همه چیز راجع به حساسیت عاج دندانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز راجع به حساسیت عاج دندانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید