فست فود با قلب چه می نماید؟

به گزارش مجله پیامک، به نظر شما، مصرف بیش از میزان فست فودها زمینه بروز کدام یک از انواع بیماری ها را افزایش می دهد؟ به طور یقین یکی از پاسخ های شما بیماری های قلبی است. اما چطور؟ برای جواب دادن به این پرسش به سراغ دکتر مسعود قاسمی، متخصص قلب و عروق رفته و نظرات این استاد را جویا شدیم.

فست فود با قلب چه می نماید؟

فست فود با قلب چه می نماید؟

مصاحبه با دکتر مسعود قاسمی، متخصص بیماری های قلب و عروق

به نظر شما، مصرف بیش از مقدار فست فودها زمینه بروز کدام یک از انواع بیماری ها را افزایش می دهد؟ به طور یقین یکی از پاسخ های شما بیماری های قلبی است. اما چطور؟ برای جواب دادن به این پرسش به سراغ دکتر مسعود قاسمی، متخصص قلب و عروق رفته و نظرات این استاد را جویا شدیم.

دقیقا به چه جور غذاهایی فست فود می گویند ؟

همان طور که از معنای لغوی این دسته از غذاها بر می آید، فست فودها همان غذاهای سریعی هستند که در مدت زمان کوتاهی تهیه شده و در اختیار مصرف نماینده قرار می گیرند. اما یک ساندویچ نان و پنیر و گوجه فرنگی را هم می توان به اسم یک غذای سریع اما سالم در نظر گرفت، به خصوص اگر از نان با آرد کامل، پنیر کم چرب و گوجه فرنگی تازه تشکیل شده باشد. اما ما فست فودها را غذاهایی می دانیم که به شدت چرب بوده و سرشار از پروتئین های حیوانی البته با کیفیت پایین هستند، به علاوه، ترکیبات قندی فراوانی هم دارند و در کل خوردن شان کالری زیادی را به بدن می رساند اما مواد مغذی موجود در این دسته از غذاها در مقایسه با انرژی دریافتی بسیار اندک است.

از آنجایی که این دسته از غذاها، مواد تشکیل دهنده متنوعی دارند، کدام یک از این ترکیبات را زیان بارتر می دانید؟

ترکیبات به کار رفته در این دسته از غذاها، هم می توانند زیان بار باشند و هم مفید. به این ترتیب که روغن به کار رفته می تواند از نوع غیراشباع باشد. در این صورت، خوردن این دسته از غذاها می تواند به حفظ سلامت افراد کمک کند و از طرفی دیگر می تواند اشباع و جامد باشد تا مسائل فراوانی حادث گردد. اما از دیدگاه یک متخصص قلب، روغن به کار رفته در این غذاها بیشترین آسیب را می رساند، البته اگر از نوع غیراستاندارد باشد. به خصوص از این جهت که کلسترول بد خون یا همان LDL افراد را بالا برده و فاکتور 7 انعقادی موجود در خون را هم به شدت افزایش می دهد و به این ترتیب خطر بروز سکته های قلبی و مغزی بیشتر می گردد. باید اضافه کنم که روغن چه اشباع باشد و چه غیر اشباع، به یک مقدار کالری داشته و می تواند زمینه ساز چاقی گردد. پس باید در خوردن هر دوی آنها رعایت اعتدال را در نظر گرفت.

فست فودها چگونه زمینه بروز بیماری های قلبی و عروقی را فراهم می نمایند؟

همان طور که گفتم، این دسته از غذاها خود به طور مستقیم موجب بروز بیماری نمی شوند بلکه یک فاکتور مستعدنماینده برای بروز بیماری های قلبی به حساب می آیند. به این ترتیب که ممکن است فردی زمینه ژنتیکی ابتلا به این دسته از بیماری ها را به مقدار 30 درصد داشته باشد. اگر این فرد از غذاهای پرکالری مانند فست فودها و یا سیگار استفاده کند و یا تحرک کمی داشته باشد، این احتمال افزایش خواهد یافت و به طور مثال اگر قرار است در سن 60 سالگی به بیماری قلبی مبتلا گردد، در 35 سالگی این بیماری به سراغ وی خواهد آمد. اما مهم ترین عارضه ای که این دسته از مواد غذایی پدید می آورند، چاقی و در ادامه آن بروز گرفتگی عروق است. در پی مصرف این غذاها، چربی خون و فشار خون هم بالا می رود و همه اینها می توانند زمینه بروز سکته را افزایش دهند. فشار خون هم یکی دیگر از پیامدهای این دسته از غذاها است، به خصوص اینکه این دسته از غذاها نمک فراوانی هم دارند. تا به حال دیده اید رستورانی برای شما غذای کم نمک تهیه کند؟ البته که نه.

از سوی دیگر، باید بدانید که مصرف نمک در برنامه غذایی افراد یک فاکتور فرهنگی بوده و مقدار مصرف آن بسته به فرهنگ افراد یک جامعه فرق دارد. به این ترتیب که می بینیم فردی بدون چشیدن غذا بلافاصله غذایی را که در پیش روی خود می بیند، پُر از نمک سفید می نماید در حالی که ممکن است نمک کافی به آن اضافه شده باشد. به علاوه، فشار خون یک بیماری مزمن بوده که وقتی فرد متوجه آن می گردد که کار از کار گذشته است و درمانی نمی توان برای آن در نظر گرفت مگر آنکه آن را کنترل کرد. جالب است اگر افراد برنامه غذایی شان را عاری از نمک نمایند، در روز یک و نیم برابر بیشتر از احتیاجشان نمک دریافت خواهند کرد و می بینید که با دریافت نمک اضافی که به شکل چاشنی دریافت می گردد، زمینه های بروز این بیماری به سرعت فراهم خواهد شد.

این دسته از مواد غذایی با چه مکانیسم هایی می توانند در توسعه بیماری های قلبی عروقی موثر باشند؟

به طور کلی، خون برای آنکه بتواند به آسانی در رگ ها جریان داشته باشد، باید سه فاکتور رعایت گردد. اول اینکه منفذی در رگ به وجود نیاید زیرا در این صورت خون ریزی ایجاد می گردد. دوم آنکه سطح صاف و همواری در رگ ها وجود داشته باشد تا جریان خون به همان شکل یکنواخت خود به انجام برسد. سوم اینکه امکان بروز تبادلات مواد مغذی فراهم گردد زیرا خون به طور دایم در حال تبادل مواد مغذی با سلول ها است (ارتباط عکس دارد) و در صورتی که هر یک از اینها با اختلال روبه رو گردد، گرفتگی عروق ایجاد خواهد شد. به این ترتیب که ترکیبات ایجاد نماینده اختلال موجب هجوم ماکروفاژها شده که آنها هم تا حدودی می توانند این عوامل اختلال زا را رفع نمایند. به این ترتیب دیواره عروق به شکل تپه های ریز و درشتی دیده شده و با دیواره ای نازک باقی می مانند. این برجستگی ها به علت دیواره نازکی که دارند، در بعضی موارد پاره شده و با پارگی آنها سیستم انعقادی تصور می نماید که در رگ خون ریزی به وجود آمده و در نتیجه برای بستن این پارگی به اشتباه رگ را بسته و به این ترتیب لخته خونی اگر در رگ قلب ایجاد گردد، سکته قلبی و اگر در رگ مغز ایجاد گردد، سکته مغزی بروز خواهد نمود.

برای کاهش مصرف این دسته از غذاها، دولت و رسانه ها هر یک چه رسالتی را برعهده دارند؟

دولت با نظارت بیشتر در نوع مواد غذایی به کار رفته در این غذاها از جمله روغن آنها می تواند بیشترین کمک را بکند. به این ترتیب که اگر به جای روغن جامد از روغن مایع مخصوص سرخ کردن استفاده گردد، کمک فراوانی به سلامت مصرف نمایندگان این غذاها شده است. اما باید بگوییم همین موضوع کار بسیار بزرگی است و هزینه زیادی را احتیاج دارد. در حالی که می بینیم در مدارس، اداره ها و حتی بیمارستان ها برای کاهش هزینه ها به کیفیت غذا توجهی نمی گردد و فقط آن را عاملی برای سیری می دانند. رسانه های گروهی هم با معرفی انواع مواد مغذی و ارزش تغذیه ای آنها و اینکه هر یک از آنها چه فوایدی دارند، با افزایش آگاهی افراد می توانند کمک نماینده باشند و به این ترتیب مصرف نماینده را در انتخاب غذای مناسب کمک رسانند. به علاوه، همان طور که می دانید، آموزش به علت افزایش سطح فرهنگ افراد به خصوص اگر از دوران کودکی صورت پذیرد می تواند موثر واقع گردد. شما به آسانی می توانید هر آنچه را می خواهید به یک کودک پنج ساله بیاموزید در حالی که یک فرد بالغ 50 ساله که یک بار هم سکته نموده است و عمری از غذاهای چرب استفاده نموده است، چندان تحت تأثیر صحبت های شما قرار نخواهد گرفت. گروه دیگری که طالب اطلاعات بیشتر هستند، والدین اند. به طور مثال، اگر به مادری گفته گردد که دادن غذاهایی که با روغن جامد تهیه شده اند برای کودک پنج ساله شما مضر بوده و می تواند زمینه های بروز بیماری های قلبی را در وی ایجاد کند، به شدت تحت تأثیر شما قرار خواهد گرفت زیرا والدین نسبت به سلامت فرزندان شان بسیار حساس هستند.

اگر شما خودتان به همراه خانواده تصمیم به خوردن غذا در بیرون از منزل را داشته باشید، چه رستوران هایی را ترجیح می دهید؟

تمام سعی خودم را می کنم تا به این رستوران ها نروم زیرا فرصت کافی هم ندارم اما گاهی به اصرار خانواده و یا به علت مشغله کاری و اینکه باید به سرعت غذایی بخورم، از این غذاها استفاده می کنم. به علاوه، توجه می کنم تا غذایی را سفارش دهم که کمترین زیان را داشته باشد در حالی که در کشورهای اروپایی می بینیم حتی در شهرهای ساحلی، منویی را پیش روی شما قرار می دهند با حداقل 19 نوع غذا که همه از ماهی پخته تهیه شده اند اما با سس های گوناگون در حالی که در کشور ما غذاها اغلب به شکل سرخ شده و چرب سرو می شوند. اما توصیه ما آن است که افراد برای تفنن هر چند وقت یک بار و آن هم با دقت در نوع غذای انتخابی شان به سراغ این دسته از رستوران ها بفرایند.

از آنجا که نمی توان به مردم گفت از این جور غذاها استفاده ننمایند، شما چه پیشنهاد هایی برای اصلاح و سالم سازی فست فود ها دارید؟

حق با شماست. نمی توان خوردن این دسته از غذاها را برای مردم ممنوع نمود. بنابراین بهتر است یک سیستم نظارتی قوی متشکل از متخصصان و ناظران دولتی برای تهیه و سرو این دسته از غذاها تشکیل داد. به این ترتیب که هر فرآورده ای که در رستوران ها فراوری می شوند، از نظر ارزش تغذیه و مواد غذایی به کار رفته در آنها البته از نظر کیفیت آنالیز شده و با توجه به مرغوبیت شان، قیمت گذاری شوند. به علاوه علت قیمت بالا و قیمت پایین محصولات هم ذکر گردد تا به این ترتیب افراد بفهمند با خوردن این دسته از غذاها تا چه مقدار سلامت شان را به مخاطره می اندازند و خواهید دید کم کم افراد با این هدف که سلامت شان را حفظ نمایند، از خوردن غذاهای مقرون به صرفه و البته کم ارزش دست برداشته و به سمت غذاهایی می فرایند که خوردن شان، فایده ای را هم دارد اما باز هم تاکید می کنیم که نظارت در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است. درست مانند سیگار که این روز ها همه کارخانه های فراوری نماینده موظف اند تا روی بسته بندی محصول شان ذکر نمایند این محصول برای سلامت شما زیان بار است به این ترتیب افراد با آگاهی کامل به زیان بار بودن سیگار، از آن استفاده می نمایند.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 29 شهریور 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1800

به "فست فود با قلب چه می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فست فود با قلب چه می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید