طرز تهیه کوفته قلقلی خوشمزه و مجلسی

به گزارش مجله پیامک، کوفته یکی از غذاهای اصیل و لذیذ ایرانی است که در انواع مختلف طبخ می گردد. کوفته تبریزی، کوفته قلقلی، کوفته کله گنجشکی و کوفته برنجی از جمله معروف ترین کوفته های ایرانی به شمار می فرایند. کوفته قلقلی تا حد زیادی به کوفته تبریزی شباهت دارد. طعم این کوفته شبیه به شامی کباب است و می توان آن را به عنوان غذای اصلی در کنار برنج یا به عنوان پیش غذا سرو کرد. پخت کوفته احتیاج به تجربه و رعایت نکات مخصوص آشپزی دارد. در این مقاله خبرنگاران از بلا به طور مفصل با دستور پخت کوفته قلقلی خوشمزه و خانگی همراه با فوت و فن های آشپزی آن آشنا می شوید.

طرز تهیه کوفته قلقلی خوشمزه و مجلسی
حتما بخوانید: طرز تهیه کوفته پنیری

طرز تهیه کوفته قلقلی

کوفته غذایی بین المللی و به طور عمومی رایج میان مردم خاورمیانه می باشد؛ به همین علت در کشورهای همسایه دستور تهیه این غذای لذیذ ممکن است اندکی متفاوت باشد. کوفته در مقدار های مختلف پخته می گردد. تنها معیاری که بسیاری از کوفته ها را از یکدیگر جدا می نماید، مقدار آن است. کوفته قلقلی یا همان کوفته ریزه از گوشت چرخ کرده تهیه می گردد. تنها تفاوت این کوفته با کوفته تبریزی، مقدار کوچک تر آن است. کوفته ریزه به علت داشتن گوشت از کالری بالایی برخوردار بوده و انرژی لازم برای انجام فعالیت های روزانه را برایتان به ارمغان خواهد آورد. کوفته ریزه به طور معمول در کنار نان یا برنج کته ساده سرو می گردد.

دستور پخت کوفته قلقلی (مناسب برای 4 نفر)

  • زمان آماده سازی: 30 دقیقه
  • زمان پخت: 40-45 دقیقه
  • مجموع کل زمان: 75 دقیقه
  • انرژی: 250 کالری

مواد مورد احتیاج برای تهیه کوفته قلقلی

  • گوشت چرخ کرده: 500 گرم
  • گوجه فرنگی: 2 عدد
  • رب گوجه فرنگی: 2 قاشق غذاخوری
  • پیاز: 2 عدد
  • تخم مرغ: 1 عدد
  • آرد نخودچی: به اندازه لازم
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به اندازه لازم
  • روغن مایع: به اندازه لازم
حتما بخوانید: طرز تهیه کوفته ماست

مراحل تهیه کوفته قلقلی

  1. در مرحله اول، پوست یکی از پیازها را گرفته و آن را بشویید. سپس پیاز را با رنده درجه ریز رنده کنید. برای جلوگیری از وا رفتن کوفته ها آب اضافه پیاز را دور بریزید.
  2. پیاز رنده شده را داخل ظرفی بزرگ و گود ریخته و گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کنید.
  3. قبل از اضافه کردن تخم مرغ می بایست از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید. بدین منظور تخم مرغ را در پیاله ای کوچک شکسته و در صورت سالم بودن به ترکیب گوشت و پیاز بیفزایید.
  4. در این مرحله نمک، زردچوبه و فلفل را بر روی مواد بریزید. مواد را با یک دیگر به خوبی ورز دهید. به منظور ایجاد انسجام کافی در کوفته، پس از کمی ورز دادن آرد نخودچی را به مواد اضافه کنید.
  5. به اندازه کافی روغن مایع را درون ماهیتابه داغ کنید. مواد کوفته قلقلی را با دست به شکل دایره وار چرخانده و درون ماهیتابه قرار دهید تا سرخ گردد.
  6. برای تهیه سس کوفته، گوجه فرنگی ها را کاملاً شسته و با چاقویی تیز خرد کنید. پیاز به جای مانده را نیز به صورت نگینی خرد کنید. یک ماهیتابه جداگانه برداشته و درون آن روغن بریزید تا در حرارت میانه داغ گردد. پیاز خرد شده را به ماهیتابه اضافه کرده و آن را تفت دهید.
  7. رب گوجه فرنگی را به ماهیتابه اضافه کرده و به مدت 1-2 دقیقه سرخ کنید. این کار جهت خوش رنگ شدن رب صورت می گیرد. هنگامی که رنگ رب رو به تیرگی رفت، گوجه فرنگی خرد شده را به همراه نمک و فلفل سیاه به ماهیتابه اضافه کنید.
  8. پس از پخت سس، کوفته ها را در سس قرار داده و با حرارت کم بپزید.
حتما بخوانید: طرز تهیه کوفته گیاهی، مخصوص گیاه خواران

نکات مهم برای پخت کوفته قلقلی

  1. اضافه کردن بیش از حد آرد نخودچی به کوفته قلقلی، باعث سفت و خشک شدن کوفته شما می گردد. در صورتی که مایه کوفته بیش از حد سفت شد، با اضافه کردن کمی آب آن را منسجم کنید.
  2. اگر علاقه دارید کوفته قلقلی خانگی خوشمزه و مغزپخت تری داشته باشید؛ ظرفی کوچک و عمیق را با طور کامل با روغن پر کرده و کوفته ها را درون آن شناور کنید. با حرارت کم کوفته ها را سرخ نمایید تا به طور کامل و یکنواخت مغز پخت شوند.
  3. مقدار کوفته در طعم نهایی آن بسیار مؤثر است. سعی کنید کوفته های خود را در سایز میانه تهیه کنید. اگر مقدار کوفته بیش از حد بزرگ باشد مغز آن پخته نخواهد شد و در صورتی که خیلی کوچک باشد سریع سوخته و خشک می گردد.
  4. مواد کوفته را بیش از حد ورز ندهید. ورز دادن بیش از حد مواد باعث سفت شدن بیش از حد آن می گردد.
  5. دستور پخت کوفته قلقلی را می توانید با استفاده از سبزیجات معطر، قارچ، فلفل دلمه و یا سیر شخصی سازی کنید. بدین منظور سبزیجات مورد نظر خود (مانند گشنیز، جعفری، نعناع و…) را به صورت ساطوری ریز کرده و به مایه کوفته خود اضافه کنید.
  6. برای تهیه کوفته سعی کنید از گوشت دارای چربی بهره ببرید. در صورتی که گوشت شما چربی لازم را نداشت می توانید از روغن زیتون یا کره حین ورز دادن مواد بهره ببرید.
  7. کوفته قلقلی را می توان در کنار پلو، نان و یا سبزیجات آب پز مصرف نمود.

جمع بندی

کوفته یکی از سنتی ترین غذاهای ایرانی است که هر شخص ایرانی حداقل یک بار طعم بی نظیر آن را چشیده است. کوفته در ایران انواع مختلفی دارد. در این مقاله به طور مفصل با طرز تهیه کوفته قلقلی خانگی و خوشمزه آشنا شدید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 5 تیر 1401 بروزرسانی: 5 تیر 1401 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 2077

به "طرز تهیه کوفته قلقلی خوشمزه و مجلسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کوفته قلقلی خوشمزه و مجلسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید