دندانتان تیر می کشد؟

به گزارش مجله پیامک، مینای دندان به صورت سدی در دهان قرار گرفته است. هر عاملی که موجب گردد مینای دندان از بین برود و عاج دندان در معرض مواد شیمیایی و تحریکات حرارتی محیط دهان قرار گیرد موجب حساسیت دندان ها می گردد که در سطح جونده دندان ها و یا در نواحی طوق دندان ها اتفاق می افتد.

دندانتان تیر می کشد؟

دندانتان تیر می کشد؟

دکتر آرش منصوریان، متخصص بیماری های دهان

مینای دندان به صورت سدی در دهان واقع شده است. هر عاملی که موجب گردد مینای دندان از بین برود و عاج دندان در معرض مواد شیمیایی و تحریکات حرارتی محیط دهان قرار گیرد موجب حساسیت دندان ها می گردد که در سطح جونده دندان ها و یا در نواحی طوق دندان ها اتفاق می افتد.

فاکتورهای به وجود آورنده حساسیت دندان ها فراوان هستند. عاج ممکن است در اثر پوسیدگی و خوردگی مینا، آسیب ببیند که می تواند به دلیل مصرف مکرر نوشیدنی های اسیدی مانند نوشابه در فواصل میان وعد ه ای یا حتی استفاده از سفیدنماینده هایی باشد که می توانند موجب ساییدگی دندان ها شوند. مساله شایع دیگر، تحلیل لثه ها است که بر اثر مسواک زدن غلط یا استفاده از مسواک بد ایجاد شده باشد، به خصوص اگر فشار مسواک زیاد و در جهت افقی باشد.

حساسیت چه علایمی دارد؟ تیرکشیدن دندان ها و درد مبهم پس از آن است که هنگام خوردن غذاهای داغ، سرد، ترش، شیرین یا واردکردن ضربه به دندان، ایجاد می گردد. اگر دندان های شما در برابر سرما و گرما، حساسیت نشان می دهند و این حساسیت چند روزی است که ادامه دارد، با دندانپزشک خود مشورت کنید چون درد می تواند علامت بسیاری از بیماری های دندان باشد. توجه داشته باشید که شایع ترین دلیل درد دندان، پوسیدگی است که در مواقعی اتفاق می افتد که عصب دندان آسیب می بیند. این حالت به انجام درمان ریشه نیازمند است نه حساسیت زدایی. ممکن است دندانپزشکان با درمان های داخل مطب یا تجویز مصرف برخی محصولات دارویی به درمان دندان های حساس شما اقدام نمایند. توصیه می گردد از خمیردندان های مخصوص ضدحساسیت یا دهان شویه های مخصوص این دندان ها که بدون نسخه پزشک هم از داروخانه ها قابل تهیه است، بهره ببرید.

به یاد داشته باشید که بهتر است غذاهای ترش و اسیدی را کمتر مصرف کنید، البته بهتر است که پس از مسواک زدن هم از این مواد استفاده نکنید. بهداشت روزانه دهان خود را به خوبی در منزل رعایت کنید و تمام قسمت های دندان ها و دهان تان را شستشو دهید. از مسواک نرمی بهره ببرید تا اگر روش مسوا ک زدن شما موجب ایجاد این مشکل شده است، ساییدگی در اثر موی مسواک کمتر گردد. اگر مدام از غذاهایی با حالت اسیدی بالا مانند لیموترش استفاده می کنید، باید بدانید که آنها می توانند به مرور زمان لایه مینای دندان شما را از بین ببرند. پس از خوردن غذاهای ساینده اسیدی، به طور موقت مسواک نزنید و چون ذرات این مواد موجب آسیب موقت به مینای دندان شما می گردد و اگر بلافاصله مسواک بزنید، موجب کنده شدن بلورهای کوچک مینا از روی دندان شما می گردد. همین مساله می تواند به مرور زمان موجب حساسیت دندان شما بگردد. پس تا حدود یک ساعت پس از خوردن این نوع غذاها، می توانید دهان تان را با آب بشویید، از محلول های دهان شویه فلوراید بهره ببرید و آدامس بدون قند بجوید.

منبع: http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1804

به "دندانتان تیر می کشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دندانتان تیر می کشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید