داروی ضدویروس مؤثر برای درمان کرونا در ایران فراوری شد ، از درمان کشنده ترین سرطان مغز در موش ها تا ارتباط زمین و فضا با لیزر

به گزارش مجله پیامک، برای مرور مهمترین اخبار فناوری طی یک هفته گذشته در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تکنولوژی های روز با ما همراه باشید.

داروی ضدویروس مؤثر برای درمان کرونا در ایران فراوری شد ، از درمان کشنده ترین سرطان مغز در موش ها تا ارتباط زمین و فضا با لیزر

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این هفته با اخبار متنوع و فراوانی روبه رو بود که خلاصه ای از آن ها را می توانید در ادامه مرور کنید.

کشنده ترین سرطان مغز با یاری نانوذرات در موش های آزمایشگاهی درمان شد

برای دانشمندانی که بیماری های مغز را درمان می نمایند، سخت ترین کار عبور از موانع طبیعی بدن، نظیر سد خونی مغز برای رسیدن به عضو مورد نظر است. به تازگی دانشمندان دانشگاه میشیگان می گویند که نانوذرات به آن ها اجازه می دهد از سد مغز خونی که تقریباً نفوذ ناپذیر است، عبور نمایند. این پیروزیت به محققان حوزه سرطان این فرصت را می دهد تا دارویی جدید برای از بین بردن تومور های مغزی ارائه دهند.

جوراب های نانویی با عفونت های قارچی و باکتریایی مقابله می نمایند

محققان تایلندی برای مقابله با بوی بد پا محصول نانویی فراوری کردند. این محصول توسط نیروی هوایی سلطنتی تایلند توسعه داده شده که حاوی پوششی از جنس نانوذرات اکسیدروی (ZnO) است که روی جوراب قرار داده می گردد تا بوی بد پا را برطرف کند.

داروی ضدویروس مؤثر برای درمان کرونا در ایران فراوری شد

داروی ضد ویروس مؤثر در درمان کرونا با همکاری دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی فراوری و پیروز به دریافت تاییدیه کمیسیون سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت شد.

روشی نوین برای به دام اندازی باکتر های مفید خاک کشف شد

شرکت فیب سول (FIB-SOL) در حال توسعه و تجاری سازی نوعی محصول کشاورزی مبتنی بر نانوالیاف است. این محصول، فیبر پنج گرمی قابل انحلال در آب است و با استفاده از روش های آبیاری معمولی یا مدرن می توان آن را در مزرعه استفاده کرد. این محصول به تقاضای باکتری های زنده که می تواند خاک را جوان نگه دارد، پاسخ می دهد. همچنین این محصول می تواند بازده استفاده از مواد مغذی را افزایش دهد، به گیاهان اجازه دهد تا مواد مغذی را به روش بهتری جذب نمایند.

نانوذراتی جدید برای یاری به درمان آلزایمر و پارکینسون ساخته شد

یافته های اخیر محققان نشان می دهد که نانوذرات می توانند بیماری های تخریب عصبی را درمان نمایند. محققان موسسه ملی دی لا ریسرچ ساینتیفیگو (INRS) نشان دادند که استفاده از نانوذرات می تواند برای رساندن دارو ها به مغز به منظور درمان بیماری های تخریب عصبی به کار گرفته گردد.

ارتباط زمین و فضا با لیزر ممکن می گردد

موسا نگوم، استادیار فیزیک در موسسه پلی تکنیک رنسلر گفت: کار من درک اجزای نور و دستکاری آن ها برای تعامل با ماده است. در سال های اخیر پیشرفت های زیادی در استفاده از نور در زمینه های تصویربرداری پزشکی و محاسبات کوانتومی دیدیم، اما خواص اساسی نور یکسان است و می توان از آن برای تبادل اطلاعات استفاده کرد.

چوب ها جایگزین لامپ های خانه ها خواهند شد / نورپردازی منازل با سبکی جدید

تغییر نور درون خانه از حالت ملایم تا شدید و رنگی می تواند به تغییر حالت روحی یاری کند. اما بعضی مواد استفاده شده برای نورپردازی منازل از جمله پلاستیک ها، زیست سازگار نیستند. اکنون محققان انجمن شیمی آمریکا در بخش نانو صفحات چوبی توسعه داده اند که زیست سازگار، تابناک و ضدآب هستند و می توانند روزی به عنوان پوشش برای لامپ ها، صفحات نمایشی و دستگاه های لیزری استفاده شوند.

دارو های عصبی با یاری نانو به مغز می رسند / چشم اندازی مهم پیش روی جامعه علمی

سد خونی-مغزی مانع اصلی در درمان بیماری هایی مانند آلزایمر و پارکینسون است که در آن ها سلول های عصبی تخریب می شوند. طبق مطالعه اخیر اجرا شده توسط ژان میشل رابانل، محقق فوق دکتری، نانوذرات با ویژگی های خاصی می توانند از این سد عبور نموده و توسط سلول های عصبی دریافت شوند. محققان اطمینان دارند که این نتایج چشم انداز مهمی را برای رهاسازی مستقیم دارو ها به مغز پیش روی جامعه علمی می گذارد.

دستگاه اندازه گیری تشعشعات هسته ای در کشور ساخته شد

تا پیش از این سنجش میزان پرتو های رادیواکتیو با صرف زمان طولانی و دقتی نه چندان بالا انجام می شد، اما فناوری به یاری حل این چالش آمد و تجهیزات اندازه گیری تشعشعات پیشرفته که پاسخ را با دقتی بالا و در لحظه نمایش دهند به بازار آمد. این محصول اکنون توسط یک شرکت دانش بنیان با دقتی بالا و ویژگی قابل حمل بودن عرضه شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 دی 1399 بروزرسانی: 1 دی 1399 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1333

به "داروی ضدویروس مؤثر برای درمان کرونا در ایران فراوری شد ، از درمان کشنده ترین سرطان مغز در موش ها تا ارتباط زمین و فضا با لیزر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داروی ضدویروس مؤثر برای درمان کرونا در ایران فراوری شد ، از درمان کشنده ترین سرطان مغز در موش ها تا ارتباط زمین و فضا با لیزر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید