مکانیزم های توسعه بازار محصولات هایتک در عرصه بین الملل

به گزارش مجله پیامک، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری، گفت: بازار 80 میلیونی ایران برای محصولات هایتک عظیم نیست و اگر نتوانیم در کشور برای این محصولات مکانیزم ورود به بازارهای بین المللی را فراهم یا حمایت کنیم بیشتر این شرکت ها در مسیری که آخر آن بن بست است حرکت خواهند کرد و بازار داخلی اشباع می گردد.

مکانیزم های توسعه بازار محصولات هایتک در عرصه بین الملل

سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران درباره مکانیزم های توسعه بازار محصولات هایتک در عرصه بین الملل، گفت: بازار 80 میلیونی ایران بازار عظیمی برای محصولات دانش بنیان یا بعضاً هایتک نیست.

محصولات دانش بنیان ها عام نیستند

وی افزود: محصولات فراوریی دانش بنیان ها عام و مصرفی نیستند که در سوپرمارکت ها یا فروشگاه های زنجیره ای به فروش برسند و احتیاجهای روزانه مردم را برطرف نمایند.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری در ادامه گفت: دانش بنیان ها تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی و مواد اولیه خاص فراوری می نمایند که معمولاً مشتری های خاص و بازار محدودی دارد و بیشتر خریداران این بازار محدود، مجموعه های دولتی، دانشگاه ها، بیمارستان ها و بخش های آموزشی هستند که بازار خاص دارند و از این محصولات بهره می گیرند.

سرکار افزود:اگر نتوانیم در کشور برای محصولات دانش بنیان مکانیزم ورود به بازارهای بین المللی را فراهم یا حمایت کنیم که بتوانند در عرصه بین المللی فروش داشته باشند طبیعتاًبیشتر این شرکت ها در مسیری که آخر آن بن بست است حرکت خواهند کرد و بازار داخلی اشباع می گردد. کشش بازار برای محصولات دانش بنیان وجود ندارد و اگر به همین منوال پیش بفرایند قطعاً در فروش داخلی افت خواهند کرد و منجر به ورشکستگی و تعطیلی شرکت ها و درنهایت بیکاری می گردد.

نگاه سنتی جهان به محصولات هایتک ایران

وی در ادامه افزود: بیشتراً افراد تحصیل نموده در شرکت های دانش بنیان کار می نمایند که بحرانی را برای افراد تحصیل نموده تشدید می نماید.باید برای ورود به بازارهای بین المللی تمرکز کنیم. نگاه جهان به ایران یک نگاه سنتی است و کشور ما را با محصولاتی همچون نفت، گاز، فرش، زعفران، پسته و محصولات معمولی و مصرفی می شناسند و در حال حاضر برای جهان جا نیفتاده که ایران در محصولات پیشرفته دارویی، تجهیزات صنعتی پیشرفته و تجهیزات پزشکی خواستگاه محصولات پیشرفته و هایتک است.

سرکار یادآور شد: کشورهای دیگر یک مقدار در خرید محصولات ایرانی احتیاط می نمایند و بنابراین گام اول این است که نگاه جهان نسبت به ایران که یک کشوری با محصولات معمولی، سنتی یا خام است تغییر کند که باید روی این مساله سرمایه گذاری کنیم و با حضور در نمایشگاه ها توانمندی های محصولات هایتک را در معرض دید جهانیان قرار دهیم و کوشش کنیم نگاه جهان را نسبت به ایران ارتقاء دهیم؛ البته این گامی است که زمان بر و سرمایه بر است و باید یک اراده ملی و دولتی به همراه داشته باشد.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری به موضوع دوم یعنی فروش محصولات دانش بنیان یا هایتک اشاره نمود و گفت: این محصولات ملزومات و ادبیات خاص خود را می طلبند و در حال حاضر تنها نهادی که در بحث بازرگانی رسمیت دارد اتاق بازرگانی است و من به جرات می توانم بگویم اتاق بازرگانی ظرفیت فروش محصولات هایتک را ندارد. اتاق بازرگانی در فروش محصولات معمولی و سنتی فعال است تا بحث صادرات یا واردات محصولات هایتک؛ بنابراین محصول هایتک شرایط خاص خود را می طلبد و باید یک نهاد متولی در این عرصه ایجاد کنیم.

یاری به دانش بنیان ها در دریافت تاییدیه ها و استانداردهای بین المللی

وی با بیان اینکه برای ورود به بازارهای بین المللی مهم است که محصولات دانش بنیان دارای استانداردها و تاییدیه های بین المللی باشد، افزود: باید برای چنین موضوعی سرمایه گذاری کنیم و به شرکت های دانش بنیان و هایتک یاری کنیم تا بتوانند تاییدیه ها و استانداردهای بین المللی و CE را دریافت نمایند؛ یعنی گواهینامه های بین المللی که مستلزم هزینه است و باید بودجه هایی را در کشور به این مساله اختصاص دهیم.

سرکار ادامه داد: شرکت های دانش بنیان ایرانی بیشتراً در بحث های فروش بین المللی بی تجربه هستند و باید روی چنین مساله ای همکاری نهادهای بازرگانی بین المللی یا افرادی را داشته باشیم که به شرکت ها آموزش دهند. بعضاً این شرکت های کوچک هستند که اگر بخواهند محصولی را صادر و خدمات پس از فروش را ضمانت یا گارانتی نمایند هزینه هایشان بالاتر می فرایند و تنها راه این است که بتوانیم فروش شرکت های عظیم را با برندهای معروف درست کنیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری گفت: ممکن است ما در یک حوزه تخصصی 10 شرکت داشته باشیم و این شرکت ها محصولات محدودی فراوری نمایند و در این بین 10 شرکت دارویی داشته باشیم که یک شرکت 5 قلم دارو فراوری و شرکتی دیگر نیز 6 قلم فراوری دارو دارد و اگر بتوانیم برای تمام این شرکت ها از نظر فروش یک برند بین المللی درست کنیم به یکباره می توانیم 100 قلم دارو را با یک برند متولی بازار جهانی کنیم که می تواند هزینه های فروش را سرشکن کند و اعتبار را بالا ببرد. در خارج از کشور به یک شرکتی که 100 قلم دارو دارد نگاه می نمایند و قبول دارند که چنین شرکتی قدرتمند و معتبر است که می توانند به آن تکیه نمایند.

وی افزود: در کشور تجهیزات بسیاری از جمله تجهیزات آزمایشگاهی زیادی داریم که احتیاج به خدمات پس از فروش دارند و اگر در این راستا چند برند قدرتمند داشته باشیم و هرکدام 50 تا 100 محصول در سبد خود داشته باشند طبیعتاً می توانند با همفکری خدمات پس از فروش و آموزش داشته باشند تا هزینه ها سرشکن گردد و با کاهش قیمت ها مزیت رقابتی خود را نسبت به رقبای بین المللی بالاتر ببرند.

دریافت پتنت بین المللی برای صادرات محصولات

سرکار افزود: محصولات برای صادرات احتیاج به پتنت بین المللی دارند. در حال حاضر بعضی محصولات را داریم که می خواهند صادر شوند و پتنت بین المللی ندارند و ممکن است وقتی وارد بازار کشور دیگری شوند شرکت خارجی رقیب علیه این شرکت ها اقامه دعوی کند که این شرکت جنس من را کپی برداری نموده است؛ بنابراین محصولاتی را که صادر می کنیم باید دارای پتنت بین المللی باشند که نشان دهد این محصولات کپی نشده است یا اینکه دوره انقضای پتنت شرکت های رقیب فرا رسیده باشد.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری در ادامه یادآور شد: در حال حاضر محصولات بسیار پیشرفته و خوبی داریم که مشابه محصولاتی است که کمپانی های خارجی پتنت را به نام خودشان ثبت نموده اند و هنوز 6-5 سال از انقضای پتنت باقی مانده که در این صورت نمی توانیم این محصولات را به بازار بین المللی وارد کنیم. باید شرکت ها را ترغیب و حمایت کنیم تا در محصولاتشان نوآوری و قابلیت پتنت شدن ایجاد نمایند تا دیگر از این دست مسائل گریبان گیرشان نگردد.

وی در انتها گفت: باید برنامه جدی و منسجم داشته باشیم و سرمایه گذاری کنیم تا چند سال آینده سهم خودمان را از بازارهای جهانی در محصولات دانش بنیان که سهم قابل توجهی است را در اختیار بگیریم.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 31 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1084

به "مکانیزم های توسعه بازار محصولات هایتک در عرصه بین الملل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مکانیزم های توسعه بازار محصولات هایتک در عرصه بین الملل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید