خبرنگاران استاد اقتصاد دانشگاه گلستان: کرونا سبک زندگی مردم را تغییر داد

به گزارش مجله پیامک، گرگان - خبرنگاران - عضو هیات علمی و مدیرگروه اقتصاد دانشگاه گلستان گفت: طولانی شدن فرایند ماندگاری کرونا، سبک زندگی خرد و برنامه ریزی کلان اقتصادی شهفرایندان را عوض کرده و موجب تغییر در الگوی رفتاری خانواده ها خواهد شد.

خبرنگاران استاد اقتصاد دانشگاه گلستان: کرونا سبک زندگی مردم را تغییر داد

حسین دلیری در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: بطور مثال در حوزه سبک زندگی خرد، افراد از آنجایی که نااطمینانی اقتصادی دارند، کمتر هزینه کرده و بیشتر پس انداز می کنند زیرا امیدی به آینده، مقدار حقوق و دریافتی آخر ماه خود ندارند.

وی بیان نمود: در حوزه سبک زندگی کلان نیز به علت افزایش حمایت های دولت از آسیب دیدگان این بیماری، تفکر بزرگ شدن بدنه دولت به دلیل افزایش هزینه ها و حمایت از مشاغل و کسب و کارهای آسیب دیده گسترش خواهد یافت که پیامد این اتفاقات، تغییر در سبک زندگی مردم است.

مدیرگروه اقتصاد دانشگاه گلستان اضافه کرد: پس از شیوع کرونا مرز کشورهای مختلف جهان بر روی یکدیگر بسته شد که نتیجه این اتفاق، از بین رفتن تجارت و تبادل کالای ایران با کشورهای هدف اقتصادی و آسیب دیدن امنیت غذایی در برخی کشورها بود.

دلیری با اشاره به احتمال طولانی شدن دوره شیوع کرونا، پیش بینی کرد که طرز تفکر به آینده در همه بخش ها و حوزه ها دست خوش دگرگونی و تغییر خواهد شد.

این استاد اقتصاد گفت: از آنجایی که کسب و کارهایی زیادی بر اثر شیوع این بیماری در ایران و جهان آسیب دید، ادامه فرایند همه گیری این بیماری باعث تعطیلی بیشتر مشاغل خواهد شد.

وی اضافه کرد: باید به این باور برسیم که شوک وارد شده از سوی کرونا به اقتصاد ایران بزرگ بود اما در کنار اثرات منفی، موجب ایجاد برخی فرصت های مثبت برای مشاغل گوناگون شد.

دلیری ادامه داد: کرونا کسب و کارهای آی تی و استارتاپ ها را رونق داد و آنها توانستند با شناسایی نقاط آسیب دیده و ارائه ایده های نوآورانه، زنجیره اقتصاد این حوزه را به یکدیگر متصل کنند.

مدیرگروه اقتصاد دانشگاه گلستان گفت: اگر شیوع کرونا ادامه داشته باشد، با ادامه تعطیلی کسب و کارها، حرکت در جهت زندگی و رشد و رونق جامعه سخت خواهد شد که این شرایط به بسیاری متغییرها مانند ساختار کشورها، بودجه و برنامه ریزی اقتصادی اجتماعی بستگی دارد.

وی با تاکید بر اینکه نقطه تعادلی بین شیوع بیماری و تعطیل نکردن کسب و کارها به علت قرار دریافت ایران در شرایط نامناسب اقتصادی وجود ندارد شرح داد: اگر ماندگاری این بیماری در ایران طولانی باشد باید با برنامه ریزی جامع و منسجم برای تعاملات اجتماعی که زنجیره تامین آن قطع شده و افراد آسیب از کرونا فکر اساسی کرد.

استاد دانشگاه گلستان، پذیرش وارد شدن شوک بزرگ اقتصادی به کشور پس از شیوع کرونا را مهم دانست و گفت: اثر این شوک بستگی به واکنش پس از آن دارد که این برنامه ریزی باید با ابزاری درست و زمان مناسب انجام و مورد استفاده قرار بگیرد.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی و سپری کردن دوران جنگ، شوک اقتصادی که بیماری کرونا در کشور ایجاد کرد، جزو 10 شوک بزرگ 40 سال گذشته بود.

دلیری به اثرات شیوع این بیماری بر اقتصاد استان گلستان اشاره کرد و گفت: گلستان به دلیل قرار داشتن در ساختار خاص اقتصادی کشور در کنار داشتن برخی واحدهای صنعتی، تولید محصولات استراتژیک کشاورزی و هم مرز بودن با ترکمنستان، محل عبور جهت ریلی ایران به ترکمنستان و قزاقستان است که شوک ناشی از کاهش محسوس این فعالیت ها تاثیر زیادی بر اقتصاد منطقه و استان خواهد گذاشت.

عضو هیات علمی دانشگاه گلستان یادآور شد: بیماری کرونا در حوزه های عرضه، تقاضا و نااطمینانی اقتصادی شوک ایجاد کرده که پس از شیوع آن، گروهی از کسب و کارها که تعاملات اجتماعی داشتند تعطیل شدند و به طبع آن عده ای بیکار و سپس درآمدشان کم و یا قطع شد.

وی گفت: گلستان در حوزه کشاورزی به واسطه کاهش تقاضا و قطع زنجیره تامین برخی کالاها از جمله گوشت سفید دچار مشکل شد که نتیجه آن کاش قیمت عرضه شده در بازار و وارد شدن خسارت به تولیدکنندگان بود.

وی اضافه کرد: هزینه های دولت برای مقابله، مبارزه و درمان این بیماری افزایش یافت و دولت از جهت دیگر در بودجه آسیب دید، زیرا از یک سو باید برای مقابله با این بیماری هزینه بیشتری می کرد و از سوی دیگر باید بودجه ای برای مشاغلی که تعطیل شده بودند در نظر می گرفت.

دلیری با بیان اینکه باقی ماندن کرونا به واکنش مستقیم ما در همین شرایط بستگی دارد گفت: برای ماندگاری در زمان طولانی بخش های ریز اقتصادی دارای سناریوهای مختلف خواهند بود.

وی با فرض زمان کوتاه ماندگاری این بیماری بیان نمود: در این بخش باید برای چهار میلیون و 800 هزار شغل در کشور و 80 تا 90 هزار شغل آسیب دیده در گلستان فکر کاربردی و اساس شود اما اگر بیماری ادامه دار باشد، کسب و کارهای زیادی بطور مستقیم آسیب خواهند شد.

آمارهای وزارت بهداشت درباره ویروس کرونا حاکی است: تا جمعه 23 خرداد 99 مجموع مبتلایان به این ویروس در کشور به 182 هزار و 545 نفر رسیده و شمار فوتی ها هشت هزار و 659 نفر بوده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 21 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1065

به "خبرنگاران استاد اقتصاد دانشگاه گلستان: کرونا سبک زندگی مردم را تغییر داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران استاد اقتصاد دانشگاه گلستان: کرونا سبک زندگی مردم را تغییر داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید