ورزش های پیشنهادی برای مبتلایان دیابت

به گزارش مجله پیامک، ورزش کردن از مواردی است که همواره توسط پزشکان برای سلامت بهتر و طول عمر بیشتر توصیه می گردد اما اگر شما مبتلا به دیابت باشید، این توصیه جدی تر و با اهمیت تر می گردد زیرا با یاری ورزش می توانید عضله سازی کنید، چربی سوزی کنید و آرامش بیشتری داشته باشید که همه این ها باعث می گردد احتیاج به انسولین در شما کاهش یابد و در نتیجه زندگی سالم تری داشته باشید. ورزش کردن باعث افزایش عملکرد انسولین در بدن می گردد و قند خون را در حد طبیعی نگه می دارد. از آنجا که بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع دو، دچار افزایش وزن هستند، ورزش کردن باعث بهبود این علائم می گردد. قبل از آغاز ورزش با پزشک خود مشورت کنید و ورزش ها را به آرامی انجام دهید. با گذشت زمان، شما می توانید شدت و مدت ورزش را زیاد کنید.

ورزش های پیشنهادی برای مبتلایان دیابت

1- پیاده روی

پیاده روی یکی از آسان ترین ورزش ها می باشد و به یک جفت کفش و محل مناسب احتیاج دارد. پیاده روی یکی از بهترین ورزش ها برای افراد دیابتی نیز می باشد. پیاده روی سریع که باعث افزایش ضربان قلب شود، همان ورزش هوازی می باشد.پزشکان به افراد دیابتی توصیه می نمایند که 4 تا 5 بار در هفته و هر بار 30 دقیقه ورزش نمایند. تحقیقات نشان داده که افراد مبتلا به دیابت اگر حداقل سه روز در هفته و یا 150 دقیقه در هفته، ورزش هوازی را انجام دهند، بسیار مفید است. انجمن دیابتی های آمریکا به افراد دیابتی توصیه می نماید که ورزش هوازی را نباید بیشتر از دو روز پی در پی متوقف کنید.

2- تای چی

تای چی یک ورزش آرام و آهسته می باشد که بیشتر از 30 دقیقه انجام می شود. تای چی، یک انتخاب فوق العاده برای افراد مبتلا به دیابت نوع دو می باشد. از آنجا که این ورزش، تناسب اندام را فراهم می نماید و استرس را کم می نماید، برای افراد مبتلا به دیابت مناسب می باشد. این ورزش باعث جلوگیری از عوارض بیماری دیابت می شود و آسیب اعصاب را کم می نماید.

3- وزنه برداری

وزنه برداری موجب ساختن توده عضلانی می شود و این یک امر مهم در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می باشد. اگر شما توده عضلانی خود را از دست بدهید، حفظ قند خون در شما مشکل می شود. حداقل دو بار در هفته، وزنه برداری را انجام دهید. این را بدانید که سه بار در هفته برای ورزش کردن بسیار خوب است و باید همواره یک روز استراحت بین ورزش ها داشته باشید. هر جلسه ورزشی باید شامل 5 تا 10 نوع مختلف وزنه برداری باشد. برای افزایش قدرت، هر ورزش را 3 تا 4 مجموعه و هر مجموعه را 10 تا 15 بار انجام دهید.

4- یوگا

تحقیقات نشان داده است یوگا برای دیابت مفید است. یوگا به کاهش چربی بدن یاری می نماید، با مقاومت انسولین مبارزه می نماید و عملکرد اعصاب را بهبود می بخشد. مانند تای چی، یوگا هم باعث کاهش استرس می شود. هنگامی که استرس زیاد شود، میزان قند خون نیز بالا می رود. شما هر چه بیشتر این ورزش را انجام دهید، از فواید بیشتری برخوردار خواهید شد.

5- دوچرخه ثابت

دوچرخه سواری نیز یکی از ورزش های هوازی می باشد که قلب را قویتر می نماید و عملکرد ریه را بهتر می سازد.

دوچرخه ثابت برای افراد دیابتی ورزش خوبی است، زیرا این ورزش را می توانند داخل خانه انجام دهند و سرد و یا گرم بودن هوای بیرون تاثیری بر آنها ندارد و نگران افتادن نیستند.

دوچرخه سواری باعث بهبود جریان خون در پاها می شود و کالری زیادی را می سوزاند، پس برای افراد دیابتی که دچار حس پاهای خود را از دست می دهند و وزن خود را نمی توانند متعادل نمایند، این ورزش بسیار مفید می باشد.

6- شنا کردن

به دلیل آنکه شناکردن، فشاری را بر مفاصل وارد نمی نماید، از این لحاظ برای بیماران دیابتی بسیار مفید می باشد. غالبا افراد دیابتی دچار کاهش جریان خون در عروق خونی کوچک می شوند و در نتیجه حس پاهای خود را از دست می دهند. افراد دیابتی باید از زخمی شدن، بریدگی کوچک و یا تاول زدن پاها جلوگیری نمایند، زیرا طول مدت بهبودی زخم پوست در این بیماران طولانی است و بیماران مستعد به عفونت می شوند.

کفش های مخصوص در استخر بپوشید تا از خراش پاها و یا لیز خوردن جلوگیری شود.

نکته

شدت ورزش مهم نیست، بلکه مهم این است که هیچ گاه ورزش را ترک نکنید. پزشکان به افراد دیابتی توصیه می نمایند که 4 تا 5 بار در هفته و هر بار 30 دقیقه ورزش نمایند. اگر وقت ندارید 30 دقیقه در روز ورزش کنید، می توانید 5 تا 10 دقیقه در روز ورزش کنید، و یا اینکه می توانید به مدت 30 دقیقه متوالی در روز ورزش نکنید، می توانید 15 دقیقه را صبح و 15 دقیقه را بعد از ظهر انجام دهید.

منبع: تبیان

منبع: همگردی
انتشار: 8 دی 1398 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1399 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 577

به "ورزش های پیشنهادی برای مبتلایان دیابت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورزش های پیشنهادی برای مبتلایان دیابت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید