ورزشگاه ها برای ورود زنان آماده اند

به گزارش مجله پیامک، محسن تولایی-خبرنگار: علی ربیعی، سخنگوی دولت با استناد به گزارش وزیر ورزش و جوانان از وضعیت ورزشگاه ها گفته که ورزشگاه های ما برای ورود زنان در بازی های ملی و لیگ داخلی از زیرساخت لازم برخوردارند.

ورزشگاه ها برای ورود زنان آماده اند

با این حال این گفته او تحت الشعاع اظهارات محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور قرار گرفت که گفته در شرایط فعلی با توجه به جو استادیوم ها، حضور زنان در استادیوم ها به مصلحت نیست. اگرچه دفتر سخنگوی دولت عصر دیروز با انتشار اطلاعیه ای گفت موضع دولت همان است که علی ربیعی گفته، اما این تناقض، بار دیگر چند صدایی را در دولت به نمایش گذاشت.

دولت تدبیر و امید اگرچه قریب به یک سال سخنگوی رسمی نداشت، اما طی 4ماه اخیر با تعدد سخنگویان رسمی و غیررسمی روبرو است. خردادماه امسال علی ربیعی به پیشنهاد دفتر رئیس جمهور و حکم حسن روحانی رئیس جمهور مسئولیت سخنگویی دولت را برعهده گرفت ولی این انتصاب هیچ گاه نتوانست محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور را از نقش موازی خود در سخنگویی باز بدارد. روز چهارشنبه در یک ناهماهنگی آشکار سخنگوی دولت و رئیس دفتر رئیس جمهور 2موضع کاملا متضاد درخصوص یکی از موضوعات روز کشور داشتند.

ربیعی صراحتا از رفع موانع مطالبات حقوق شهروندی و مدنی زنان به ویژه برای حضور در استادیوم ها سخن می گفت و کمی آن طرف تر واعظی در جمع دیگری از خبرنگاران در مواضعی، طرح مسئله حضور زنان در استادیوم ها را موضوع جدیدی ندانست و گفت: ما چندماه قبل در دولت بحث کردیم و تصمیم گرفتیم. ما در یک دوراهی مانده ایم. از یک طرف معتقدیم اگر فضای استادیوم ها مناسب حضور خانم های محترم باشد از نظر ما منعی ندارد ولی با فضای فعلی با این میزان فحش و درگیری تیم ها، این کار به مصلحت نیست. در نقطه مقابل علی ربیعی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره مطالبات اجتماعی زنان و نظر دولت نسبت به خودسوزی سحر خداکمک، طرفدار و تماشاچی فوتبال گفت:

در مورد مسائل حضور زنان در استادیوم ها، یکشنبه قبل موضوع مرحومه سحر خداکمک در جلسه هیات دولت مطرح شد، بحث حضور زنان در جلسه یکشنبه هفته دولت هم مطرح شد، نظر دولت به طور کلی موافق حضور زنان در استادیوم هاست. زیرساخت های لازم برای ورود زنان به استادیوم ها شامل ورودی و معبر و مکان جداگانه و خدمات جداگانه در تمام استادیوم هایی که بازی های ملی و لیگ برگزار می شود فراهم شده است.

بنا به گزارشی که آقای سلطانی فر، وزیر ورزش به هیات دولت دادند هیچ استادیومی نیست که دیگر در آن این زیرساخت ها وجود نداشته باشد. در چهارشنبه های حیاط دولت، خبرنگاران معمولا با این پاسخ علی ربیعی در جواب سوالات شان روبرو می شوند که:برای احوالپرسی آمده ام و قصد پاسخگویی ندارم. او اگرچه خبرنگاران را به جلسه های دوشنبه سخنگویی ارجاع می دهد، اما شاید پاسخ اصلی چند قدم آن طرف تر در طرح مواضع همزمان محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور نهفته است.

علی القاعده پس از جلسه های چهارشنبه حیاط دولت، علی ربیعی قادر است طیفی از موضوعات مهم و قابل طرح از جلسه را در گفت وگو با خبرنگاران مطرح کند ولی پاسخگویی واعظی درباره طیفی از موضوعات ریز و درشت این مجال را می گیرد. ربیعی در ابتدای سخنگویی خود گفته بود ترجیح می دهد در هفته 2جلسه با خبرنگاران برگزار کند ولی در عمل یکی از جلسات را به واعظی واگذار کرد.

  • تفاوت های سخنگویی

علی ربیعی در نخستین جلسه سخنگویی دولت که اواخر خردادماه برگزار شد، به خبرنگاران گفت: 2شب برای پیش بینی سوالات شما نخوابیدم و کار ساده ای نبود. او با یک دسته بندی منظم و قابل پیش بینی از سوالاتی که خبرنگاران در ارتباط با مسائل روز داخلی و بین المللی کشور می پرسند تقریبا توانسته است پاسخ های منظم و دقیقی به رشته تحریر درآورد. او تقریبا در همه جلسات سخنگویی خود پاسخ سوالات خبرنگاران را پیشاپیش بر روی کاغذهایش نوشته است.

سابقه مطبوعاتی علی ربیعی به کمک او آمده است؛ هم پیش بینی می کند و هم پاسخ هایی در خور مجال و طبع نگارش مطبوعاتی ها می دهد. در آن سو اما واعظی پاسخ های شفاهی و غافلگیرکننده خود را درباره همه موضوعات بین المللی ازجمله تحریم های دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا علیه ایران تا امور ارزی و بانکی، مسائل حوزه زنان و برخی مسائل دیگر داخلی تحویل خبرنگاران می دهد.

ظاهرا یک رودربایستی میان ربیعی و واعظی باعث چشم پوشی از این تفکیک نقش های سخنگویی و مسئولیت دفتر ریاست جمهوری شده است، چراکه ربیعی در همه ماه های پس از استیضاحش در وزارت کار، نقش دستیار واعظی را در برگزاری گفت وگوهای سیاسی دولت با جریان های سیاسی و ارتباطات اجتماعی برعهده داشت. در گزینش نهایی ربیعی به عنوان سخنگویی دولت نیز واعظی نقش پررنگی داشت. هنوز معین نیست آیا واعظی در معرفی ربیعی به عنوان سخنگویی آیا مسئولیت پاسخگویی را انحصارا تقدیم ربیعی کرده است یا بخش هایی از آن را برای خود محفوظ نگه داشته است. علی ربیعی تاکنون واکنشی به این موازی کاری نداشته ولی بعید نیست اتفاقات محتمل بعدی در طرح مواضع ناهمخوان به خصوص در موضوعات حساسیت برانگیز سیاست خارجی پای ربیعی و چه بسا وزارتخانه هایی همچون وزارت امور خارجه را برای ادای شرحات تکمیلی و تصحیح اظهارات واعظی باز کند.

  • ورود خانم ها منع قانونی ندارد

لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهوری در انتها جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران و در واکنش به خودسوزی یکی از دختران طرفدار ورود به استادیوم گفت: صحبت من کاملا معین و یک جمله است؛ ورود خانم ها به استادیوم هیچ منع قانونی ندارد. وی ادامه داد: بنابراین سلب حق معنایی ندارد و دولت هم همین موضع را دارد و معتقد است که باید از این مسئله حمایت کنیم. دولت تاکنون چند مرتبه شرایط را فراهم کرده است و بعد از این بیشتر شرایط را فراهم می کند. او در رابطه با این موضوع که مراجع مخالف حضور بانوان در استادیوم هستند و وزارت ورزش نیز قادر به اعمال نظر خود نیست، گفت: دولت حتما سعی می کند با تعامل این مسئله را حل نماید و این تصمیم جدی دولت است. البته دولت از قبل هم در چندین موقعیت و مسابقه سعی کرده این فرصت را مهیا کند و بعد از این بیشتر هم تلاش می کند که مسیرش همین است؛ ان شاء الله با تعامل.

  • توصیه علی ربیعی به مردان استادیوم ها

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره مطالبات اجتماعی زنان به ویژه در حوزه حضور در استادیوم ها گفت: فعلا برای بازی های ملی برنامه ریزی صورت گرفته است و در همه دیدارهای ملی خانم ها می توانند حضور داشته باشند. این آمادگی دارد ایجاد می شود و هماهنگی های لازم با سایر دستگاه هایی که مسئولیت انتظامی و امنیتی دارند صورت گرفته است. علی ربیعی شرح داد: با رعایت ملاحظات، شرایط دارد به سمتی می رود که ما برای مسابقات لیگ هم این آمادگی را داشته باشیم که زنان حضور داشته باشند. در جلسه روز چهارشنبه هیأت دولت نیز بر افزایش سرعت تصمیم گیری در این زمینه اجماع نظر حاصل شد.

ما امیدواریم فضای استادیوم ها مناسب شود؛ به تماشاگران مرد که به استادیوم ها می روند توصیه می کنیم ملاحظات اخلاقی برای حضور زنان و رفع نگرانی ها را رعایت کنند. او افزود: این نگرانی ها باید رفع شود و نوع حضور مردها به خصوص در مسابقات لیگ و چند مسابقه مخصوص لیگ می تواند کمک کند که حضور زنان حضور بااطمینان تری باشد. در حال حاضر هم در مسابقات سالنی مثل والیبال، بسکتبال و هندبال خانم ها حضور دارند.

بنای دولت تمهید حضور زنان در استادیوم هاست و قطعا این به عرصه عمل نیز خواهد رسید. زیرساخت های لازم برای ورود زنان به استادیوم ها شامل ورودی و معبر و مکان جداگانه، سرویس و خدمات جداگانه در تمامی استادیوم ها که بازی های ملی و لیگ برگزار می شود، فراهم شده است. بنا بر گزارشی که آقای سلطانی فر به دولت داده است، هیچ استادیومی نیست که این زیرساخت ها در آن وجود نداشته باشد. به گفته سخنگوی دولت؛ درباره خودسوزی خانمی که مشهور به دختر آبی شد گزارش هایی تهیه خواهد شد و ابعاد موضوع بررسی می شود. ما منتظر گزارش هستیم تا ابعاد آن نیز معین شود.

  • سلطانی فر: زیرساخت ها آماده است

مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان هم در اظهاراتی گفت که زیرساخت های لازم برای حضور زنان شامل ورودی، معبر، محل استقرار و خدمات ویژه رفاهی به صورت جداگانه در تمام استادیوم های ملی و بزرگ، فراهم و آماده شده است. به گزارش ایرنا، وزیر ورزش و جوانان با اشاره به حضور تماشاگران زن در سالن مسابقات رشته های والیبال، بسکتبال و هندبال گفت:

با رعایت تمام ملاحظات شرعی و فرهنگی، تماشاگران بیننده مسابقات در رشته های دیگر هستند و با هماهنگی، برنامه ریزی و پیش بینی های لازم صورت گرفته با عوامل انتظامی، امنیتی و وزارت کشور، تماشاگران زن در بازی های ملی با استفاده از امکاناتی که برای آنها فراهم شده است حضور پیدا خواهند کرد. سلطانی فر درباره امکان حضور تماشاگران زن در بازی های لیگ برتر فوتبال، گفت: امیدواریم با مناسب شدن فضای استادیوم های ورزشی و رعایت کامل موازین شرعی و فرهنگی توسط هواداران تیم ها، در آینده نیز بتوانیم شرایط حضور زنان در مسابقات لیگ برتر را فراهم کنیم. البته این موضوع نیازمند بررسی جامع تر و کامل تر در آینده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 359

به "ورزشگاه ها برای ورود زنان آماده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورزشگاه ها برای ورود زنان آماده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید