اروپایی ها با ماشه آمریکایی چه می نمایند؟

به گزارش مجله پیامک، در حالی که آمریکا در آستانه فعال سازی مکانیسم ماشه است، کشور های اروپایی عضو برجام همچنان سردرگم هستند و از نجات این توافق هسته ای که در معرض نابودی کامل قرار گرفته، ناتوان به نظر می رسند.

اروپایی ها با ماشه آمریکایی چه می نمایند؟

با ما سفر کنید و با تور اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش خبرنگاران، روز پنج شنبه آمریکا عملا اولین گام در چارچوب فرآیند مناقشه برانگیز فعال سازی ماشه را آغاز می نماید. محافل دیپلماتیک در سازمان ملل متحد از سفر مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، به نیویورک در روز پنج شنبه خبر دادند. هدف اصلی این سفر، زمینه سازی برای بازگرداندن تحریم های بین المللی علیه ایران عنوان شده است. اقدامی که به طور جدی توافق هسته ای سال 2015 میان ایران و 1+5 را به خطر می اندازد.

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات ها و مقامات سازمان ملل خاطرنشان کرد که پمپئو روز پنج شنبه به سازمان ملل می رود تا با آنتونیو گوترش، دبیر کل این سازمان، و دیان تریانسیاه جانی، سفیر اندونزی در سازمان ملل و رئیس فعلی شورای امنیت، ملاقات کند.

منابع دیپلماتیک به چندین رسانه منطقه ای و بین المللی گفته اند که مایک پمپئو شکایت نامه آمریکا علیه ایران را به رئیس شورای امنیت تحویل خواهد داد. در این شکایت، آمریکا با وجود خروج یکجانبه از برجام اعلام خواهد نمود که ایران به این توافق پایبند نبوده است.

در این میان، اروپایی ها به رغم حمایت از تداوم برجام، عملا سکوت اختیار نموده و تحرکی برای نجات این توافق انجام نمی دهند. اروپایی ها به قطعنامه اخیر آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی رأی ممتنع دادند و بدین ترتیب، قطعنامه آمریکا به دلیل نرسیدن به حد نصاب 9 رأی رد شد.

اما رد شدن این قطعنامه، اروپایی ها را در برابر یک مشکل بزرگتر قرار داد. حالا، آمریکا دیگر تحریم های تسلیحاتی را رها نموده و می خواهد کل تحریم های سازمان ملل را علیه ایران بازگرداند که البته، تحریم های تسلیحاتی، فقط بخش کوچکی از این تحریم ها هستند.

اینکه اروپایی ها برای جلوگیری از فعال شدن مکانیسم ماشه چه خواهند کرد، هنوز معلوم نیست. آن ها گفته اند آمریکا به خاطر خروج از برجام حق ندارد از این مکانیسم استفاده کند.

یکشنبه گذشته، یک سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به خبرگزاری آلمانی دی پی ای گفت: با توجه به اینکه آمریکا در ماه مه 2018 به طور یکجانبه از برجام خارج شد و در فعالیت های متعاقب برجام شکست نکرد، نمی توان آمریکا را مشارکت نماینده در برجام تلقی کرد. بنابراین، ما معتقدیم که آمریکا در موقعیتی نیست که بتواند از مکانیسم هایی استفاده کند که مختص اعضای برجام هستند. (مانند به اصطلاح مکانیسم ماشه.).

اما آمریکا مصرانه ادعا می نماید که بر اساس مفاد قطعنامه 2231 شورای امنیت هنوز مشارکت نماینده در برجام است و لذا می تواند مکانیسم ماشه را فعال کند.

در سایه این مناقشات، اروپایی ها سعی کردند راه حلی میانه پیدا نمایند. آنها، پیشنهاداتی مطرح کردند. طبق گزارش های رسانه ای، اروپایی ها پیشنهاد نموده بودند که تحریم های تسلیحاتی به شکل محدود تمدید شوند. اما این پیشنهاد به جایی نرسید.

ظاهرا، اروپایی ها بر این باور هستند که استفاده آمریکا از مکانیسم ماشه میان اعضای شورای امنیت شکاف ایجاد خواهد نمود. چرا که با توجه به فرآیند پیچیده ای که آمریکا برای بازگرداندن تحریم های بین المللی علیه ایران طراحی نموده، ممکن است حق وتوی آمریکا زیر سوال برود. جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا، نیز به این واقعیت اشاره نموده و گفته مکانیسم ماشه ارزش به خطر انداختن حق وتوی آمریکا را ندارد.

اما آمریکا به این هشدار ها توجهی ننموده و حالا در حال راه اندازی مکانیسم ماشه است. اروپایی ها همچنان امیدوار هستند که راه حلی پیدا گردد. اما طبق گفته روزنامه الشرق الاوسط هنوز راهی برای حل مشکل مکانیسم ماشه پیدا ننموده اند. منابع دیپلماتیک اروپایی در پاریس به این روزنامه گفته اند که سه کشور اروپایی عضو برجام - فرانسه، بریتانیا و آلمان- هنوز ابزاری برای دفع آنچه آن ها خطر قریب الوقوع و تهدیدی برای روابط آمریکا و اروپا و نیز تضعیف شورای امنیت می دانند، پیدا ننموده اند.

بیشتر بخوانید:

پاسخ ایران به فعال سازی مکانیسم ماشه چه خواهد بود؟

اروپایی ها هنوز از برجام حمایت می نمایند. آن ها در پاسخ به کاهش تعهدات هسته ای از سوی ایران، مکانیسم حل اختلاف را فعال نموده بودند، اما از آنجا که ایران اعلام نموده بود که کاهش تعهدات را بعد از برطرف تحریم ها معکوس خواهد نمود، اروپایی ها از ادامه مکانیسم حل اختلاف که ممکن بود به مکانیسم ماشه نیز منجر گردد، منصرف شدند.

طبق گزارش الشرق الاوسط، اروپایی ها بر این باور هستند که آمریکا دنبال نابود کردن برجام است و نه پیدا کردن راه حلی برای برطرف مسائل. منابع دیپلماتیک اروپایی به این روزنامه گفته اند که هدف ترامپ و دولتش این است که ایران را در یک موقعیت سخت قرار دهند و آن را از برجام خارج نمایند. چرا که بعد از تحقق این سناریو، اروپایی ها دیگر نمی توانند بگویند که آن ها از برجام حمایت می نمایند. چون دیگر توافقی در کار نخواهد بود.

به هر حال به نظر می رسد که اروپایی ها از امکان نجات برجام مأیوس شده اند چرا که به این جمع بندی رسیده اند که آمریکا هدفی جز نابود کردن برجام ندارد. در سایه این تحولات، اروپا سر دو راهی قرار گرفته است؛ اگر با آمریکا همراهی کند، برجام را از دست خواهد داد و اگر برجام را انتخاب کند، شکاف میان اروپا و آمریکا عمیق تر خواهد شد. باید منتظر ماند و دید که اروپایی ها کدام گزینه را انتخاب خواهند کرد.

منبع: فرارو
انتشار: 18 مهر 1399 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1182

به "اروپایی ها با ماشه آمریکایی چه می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اروپایی ها با ماشه آمریکایی چه می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید