مراکز درمان اعتیاد در آستانه ورشکستگی، ضرورت تغییر تعرفه های درمان اعتیاد خبرنگاران

به گزارش مجله پیامک، دبیر کانون سراسری انجمن های صنفی مراکز سرپایی درمان اعتیاد کشور با بیان اینکه تقاضای درمانگران، منطقی شدن تعرفه های درمان اعتیاد است، گفت: اگر تعرفه ها تغییر جدی نکند ورشکستگی مراکز درمان اعتیاد اصلا دور از انتظار نیست.

مراکز درمان اعتیاد در آستانه ورشکستگی، ضرورت تغییر تعرفه های درمان اعتیاد خبرنگاران

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، به نقل از کانون سراسری انجمن های صنفی مراکز درمان سوء مصرف مواد، علی غلامی، دبیر کانون سراسری انجمن های صنفی مراکز سرپایی درمان اعتیاد کشور درباره تعرفه های درمان اعتیاد اظهارداشت: کانون درمانگران اعتیاد خواستار بازنگری کلی در تعرفه های مراکز درمان اعتیاد است و خواستار این هستیم که بیمه سلامت با احتساب تمام هزینه های مراکز درمان اعتیاد که شامل دارو، خدمات غیردارویی، حقوق پرسنل، استهلاک سرمایه و ... می گردد تعرفه واقعی برای مراکز درمان اعتیاد مشخص نمایند که با این شیوه عقب افتادگی هزینه های مراکز درمان اعتیاد و فراموشی این مراکز در طی سال های گذشته جبران گردد.

غلامی اظهار کرد: حداکثر سقفی که بیمه سلامت برای افزایش تعرفه ها در نظر می گیرد بین هشت درصد است. این عدد اصلا مسائل هزینه ای که مراکز درمان اعتیاد در طی این سال ها گریبانگیر آن بودند را جبران نمی نماید و همچنان خطر خروج پزشکان حاذق از درمان اعتیاد و ورود افرادی که کار تخصصی شان اعتیاد نیست و خدمت مناسبی به جامعه هدف ارائه نمی نمایند پابرجا خواهد ماند.

دبیر کانون سراسری انجمن های صنفی مراکز سرپایی درمان اعتیاد کشور با اشاره به تعرفه منطقی و قابل قبول برای مراکز درمان اعتیاد، گفت: با توجه به میزان تورم و میزان افزایش تعرفه خدمات پزشکی هم عرض میزان تعرفه باید 400 هزار تومان در نظر گرفته گردد، اما کانون درمانگران اعتیاد با تعرفه 260 هزار تومان هم موافق است. بسیاری از مصرف نمایندگان مواد تا قبل از اینکه برای درمان اقدام نمایند 100 در صد درآمد ماهیانه شان را برای خرید مواد هزینه می کردند بنابراین حالا که وارد فرایند درمانی شده اند این عدد بر خلاف تصور موجود برای بیشتر آن ها حتی قشر کم درآمد جامعه واقعا عدد بالایی نیست و می توانند به راحتی این تعرفه را پرداخت نمایند؛ بنابراین افزایش 71 هزار تومانی تعرفه درمانی برای یک ماه اصلا به چشم بیمار ها نمی آید.

وی همچنین بیان داشت: در سال 1391 تعرفه مراکز درمان اعتیاد 86 هزار تومان و تعرفه پزشک عمومی دو هزار و 800 هزار تومان بود در حالی که در حال حاضر میزان افزایش تعرفه پزشکان عمومی 400 درصد بوده، اما تعرفه مراکز درمان اعتیاد در طی این سال ها حدودا 100 درصد افزایش داشته است. یکی دیگر از مواردی که می توان برای اثبات پایین بودن تعرفه مراکز درمان اعتیاد مطرح نمود، مقایسه تعرفه خدمات پزشکی هم عرض و مساوی است. اگر بخواهیم نرخ تورم 600 درصدی که از سال 1391 تا به امروز رخ داده است را هم در محاسبات لحاظ کنیم تعرفه معقول برای مراکز درمان سرپایی اعتیاد باید عددی نزدیک به 450 هزار تومان باشد.

دبیر کانون سراسری انجمن های صنفی مراکز سرپایی درمان اعتیاد کشور با اشاره به خدماتی که در مراکز درمان سرپایی درمان اعتیاد به بیماران ارائه می گردد، گفت: در مراکز درمان اعتیاد به ازای تعرفه ای که دریافت می گردد خدمات مختلفی به بیمار ارائه می گردد که عبارت است از ویزیت پزشک و روانشناس، دارو و تست آزمایشگاهی و 178 هزار و 600 تومان برای مجموع این پکیج درمانی از بیمار دریافت می گردد، که با توجه به تورم قیمت تمام شده هر کدام از این خدمات در طی این سال ها چندین برابر شده است. به عنوان مثال قیمت دارو از سال 1391 تا به امروز هفت برابر شده است و این نکته قابل توجه است که در سال 1391، هفت درصد قیمت خدمات ماهانه ارائه شده، پول دارو بود، اما در حال حاضر حدود 20 درصد قیمت خدمات، متعلق به هزینه داروست؛ بنابراین وقتی نمودار قیمت دارو به شدت بالا می رود میزان تعرفه خالص دریافتی مراکز درمان اعتیاد بسیار پایین تر از شاخصی است که عنوان می گردد. قیمت دارو هایی که در مراکز درمان اعتیاد به بیماران داده می گردد طبق تعرفه ای که وزارت بهداشت به سازمان بیمه سلامت ابلاغ می نماید، حدود 700 درصد افزایش بها داشته است.

غلامی افزود: مخارج یک مرکز درمان سرپایی اعتیاد به طور میانگین 19 میلیون تومان خواهد شد. این در حالی است که کل هزینه ای که ما در یک ماه از صد بیمار می توانیم دریافت کنیم 17 میلیون و هشتصد هزار تومان است. یعنی با این تعرفه نه تنها مراکز درمان اعتیاد سود نمی نمایند بلکه باید بیش از یک میلیون تومان هم از جیب شان هزینه نمایند.

وی ادامه داد: سال جاری دولت با توجه به کرونا، هشت درصد به میزان تعرفه مراکز درمانی در سه ماهه آخر سال افزود این در حالی است که مراکز درمان سرپایی اعتیاد را از قلم انداخت و تعرفه این مراکز را افزایش نداد. این بی توجهی ها به اضافه غیر کارشناسی بودن تعرفه درمان اعتیاد باعث شده است که مراکز سرپایی درمان اعتیاد از تعرفه ها عقب بمانند و ورشکسته شوند.

دبیر کانون سراسری انجمن های صنفی مراکز سرپایی درمان اعتیاد کشور در رابطه با مضرات غیر منطقی بودن تعرفه مراکز درمان سرپایی اعتیاد گفت: مهم ترین اثر مشخص تعرفه های کارشناسی نشده، خروج بعضی از پزشکان و روانشناسان ماهر و کاربلد از حیطه درمان اعتیاد است. اگر تعرفه ها اصلاح نگردد پزشکانی هم که در این حوزه باقی می مانند بی انگیزه می شوند و به ناچار در خدمات رسانی به بیماران حساسیت ها کم خواهد شد. در چنین شرایطی بیماران گرفتار اعتیاد، خانواده هایشان و در گام بعدی همه شهفرایندان جامعه بیش از همه آسیب می بینند، فراموش نکنیم که بیماری اعتیاد فقط یک فرد را گرفتار نمی نماید بلکه می تواند منجر به افزایش آسیب های اجتماعی گردد.

غلامی بیان نمود: با وجود این تعرفه های غیر اصولی مسئولان دیگر نمی توانند از دارو محور بودن درمان اعتیاد انتقاد نمایند. این راهی است که خودشان پیش پای پزشکان گذاشته اند. پزشکان هر چقدر هم که متعهد و وظیفه شناس باشند و در برابر بیماران احساس مسئولیت نمایند اگر نتوانند دخل و خرج شان را متعادل نمایند مجبور می شوند در راستای کم کردن هزینه ها برنامه ریزی نمایند. در این صورت دیگر نمی توانند روانشناسان و پرستار های ماهر را استخدام نمایند؛ بنابراین پزشکان مجبور می شوند افرادی که حرفه ای نیستند را به کار بگیرند که این مساله به فرایند درمان بیماران ضربه جدی وارد می نماید.

دبیر کانون سراسری انجمن های صنفی مراکز سرپایی درمان اعتیاد کشور هشدار داد؛ اگر شرایط تعرفه ها تغییر جدی نکند و به شکل فعلی باقی بماند ورشکستگی مراکز درمان اعتیاد اصلا دور از انتظار نیست. اگر چنین اتفاقی بیفتد چه کسی می خواهد جوابگوی یک میلیون و 300 هزار معتادی باشد که در حال حاضر از مراکز درمان اعتیاد خدمات دریافت می نمایند؟ کانون درمانگران اعتیاد انتظار دارد تا مسئولین مربوطه و همچنین دبیرخانه بیمه سلامت به این موضوع ورود نمایند تا مانع ورشکستگی مراکز درمان اعتیاد شوند و نگرانی بیماران گرفتار به اعتیاد و خانواده آن ها را در این زمینه از بین ببرند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 فروردین 1400 بروزرسانی: 4 فروردین 1400 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1518

به "مراکز درمان اعتیاد در آستانه ورشکستگی، ضرورت تغییر تعرفه های درمان اعتیاد خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراکز درمان اعتیاد در آستانه ورشکستگی، ضرورت تغییر تعرفه های درمان اعتیاد خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید