علائم سرطان را بشناسیم

به گزارش مجله پیامک، علائم سرطان را بشناسید تا اگر نفخ شکمی مزمن و یا خونریزی های نامنظم زنان و دردهای کمر و سرفه های مداوم مردان به سراغتان آمد، آنها را نادیده نگیرید و به سرعت به پزشک مراجعه کنید. سرطان، دومین دلیل مرگ پس از بیماری قلبی است و درصد قابل توجهی از سرطان های تشخیص داده شده را می توان درمان کرد.

علائم سرطان را بشناسیم

نشانه های احتمالی سرطان

خستگی مفرط و دائمی
خستگی مفرط می تواند نشانه ای مهم از سرطان روده بزرگ و سرطان معده باشد. این سرطان ها می توانن علائمی متفاوت از خستگی مفرط روزانه نیز داشته باشند.

خستگی مربوط به سرطان با خواب کافی از بین نمی رود، و طولانی مدت تر باقی می ماند. گاهی نیز علت آن از دست دادن خون است که آشکار نیست.

کاهش وزن بدون علت
بیشتر افرادی که سرطان دارند، پس از مدتی وزن کم می نمایند. اگر کاهش وزن شما علت خاصی مثل ورزش کردن بیشتر یا تغییر رژیم غذایی ندارد، کاهش وزن سریع و بدون علت می تواند نشانه ای خطرناک باشد.

کاهش وزن ناگهانی 4 کیلو و بیشتر از آن می تواند یکی از اولین علائم سرطان باشد، و از آن می توان برای کشف زود هنگام سرطان بهره برد.

توده یا سفت شدن بدون علت
دائما بدن خود را کنترل کنید. ایجاد یک توده یا ضخیم شدن و سفت شدن، می تواند از علائم اولیه یا نهایی سرطان باشد، و باید بلافاصله به دکتر گزارش گردد.

به توده ها یا سفت شدن های تازه و یا آن هایی میزان شان تغییر می نماید توجه بیشتری کنید.

اما به سرعت هم دچار استرس نشوید. بسیاری از این تغییرات در بدن شما می توانند بی خطر باشند.

درد دائمی
با این که درد می تواند نشانه ای از بیماری های مختلف باشد، اما می تواند نشان دهنده سرطان نیز باشد.

اگر این درد علتی ندارد و پس از انجام درمان، بهتر یا برطرف نمی گردد، می تواند نشانه خطر باشد.

بسته به مکان درد، این دردها می توانند نشانه تومور مغزی، سرطان کولون، رکتوم یا تخمدان باشند.

اگر باردار هستید و در ناحیه شکم را تجربه می کنید، پیش از این درباره درد شکم در بارداری صحبت کرده ایم و دردهای دردسر ساز و علائم آن ها را آنالیز کرده ایم.

تب مکرر
در بعضی مراحل، افراد مبتلا به سرطان ممکن است تب نمایند، مخصوصا اگر سرطان بر سیستم ایمنی بدن تاثیر گذاشته باشد.

با این که تب در آخرین مراحل سرطان رایج تر است، اما می تواند از اولین علائم سرطان خون، مثل لوسمی یا لنفوم باشد.

در هر صورت اگر معمولا دچار تب می شوید و مخصوصا این که علتی برای آن پیدا نمی کنید، بهتر است که تحت آزمایشات پزشکی قرار بگیرید.

تغییرات پوستی
سرطان پوست شایع ترین سرطان است و گاهی تشخیص آن در مراحل اولیه سخت است.

اگر کک و مک، زگیل، یا خالی دارید که رنگ، سایز یا شکل آن تغییر می نماید، باید برای آنالیز ابتلا به ملانوم یاملانوما و یا هر نوع دیگری از سرطان پوست، به پزشک مراجعه کرده و مورد آزمایش قرار بگیرید.

البته علاوه بر سرطان پوست، دیگر سرطان ها نیز می توانند باعث ایجاد تغییرات پوستی شوند. حتما به این علائم و نشانه ها توجه ویژه ای داشته باشید

تیره تر شدن، زردتر شدن، یا قرمز تر شدن پوست

خارش

خون ریزی

تغییر عملکرد روده و مثانه
اگر دچار یبوست یا اسهال طولانی مدت شده اید، و یا میزان مدفوع شما تغییر کرده است، خوب است که سری به پزشک بزنید.

این تغییرات می توانند نشانه ای از سرطان کولون باشند. علائم سرطان مثانه یا پروستات، شامل درد در هنگام ادرار، مشاهده خون در ادرار، و یا تغییر عملکرد مثانه می باشد.

این نشانه های غیر معمول را به پزشک گزارش دهید، هر چند باید به خاطر داشته باشید که این علائم می توانند نشانه عفونت مجاری ادراری نیز باشند.

سرفه های خشک و زیاد
هر از چند گاهی سرفه کردن، معمولا نگران نماینده نیست. اما سرفه دائمی که به هیچ وجه برطرف و درمان نمی گردد، باید شما را نگران کند.

بیشتر سرفه ها نشانه سرطان نیستند، اما باز هم بهتر است به وسیله پزشک معاینه شوند.

اگر در هنگام سرفه کردن احساس درد در نواحی سینه، شانه ها و یا پشت خود دارید، باید بیشتر نگران شوید و حتما به پزشک مراجعه نمایید.

خون ریزی غیر عادی
خون ریزی غیر عادی همواره جای نگرانی دارد و بهتر است مورد معاینه قرار گیرد، حتی اگر نشانه ای از سرطان نباشد. اما باید بدانید که این مورد می تواند جزئی از علائم اولیه و یا آخرین علائم سرطان نیز باشد.

سرفه کردن همراه با خون، مشاهده خون در مدفوع یا ادرار، خون ریزی غیر طبیعی واژن، و دیگر خون ریزی ها، همه می توانند علائمی خطرناک باشند که حتما باید مورد معاینه به وسیله پزشک قرار بگیرند.

سوء هاضمه یا مشکل در بلعیدن
مسائل هضم غذا که برطرف و یا درمان نمی شوند، می توانند نشانه ای از سرطان باشند. دلایل احتمالی این مسائل می تواند سرطان مری، معده یا گلو باشد.

هر چند در بسیاری از موارد، مشکل در هضم غذا یا مشکل در بلعیدن می توانند نشانه هایی از دیگر بیماری ها به غیر از سرطان باشند.

دیگر نشانه های سرطان
این علائم و نشانه هایی که در این مقاله تا کنون آنالیز کردیم، رایج تریم علائم سرطان هستند که معمولا در بیماران مبتلا به سرطان بروز می نمایند.

گر چه علائم و نشانه های زیاد دیگری نیز وجود دارند که می توانند نشان دهنده سرطان باشند.

برای مثال ورم کردن پاها، لزوما از نشانه های سرطان نیست، بلکه می تواند به علت عوارض جانبی درمان سرطان ایجاد شده باشد. اما اگر دچار تورم پا شده اید و هیچ علتی برای آن پیدا نمی کنید، برترین کار این است که با پزشک خود مشورت کنید.

در مجموع، اگر متوجه تغییرات بزرگ و اساسی در ظاهر بدن شدید و یا این تغییرات را احساس کردید، به خصوص اگر این شرایط در طولانی مدت برطرف و درمان نمی گردد، و ادامه دار است، باید حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

باز هم تاکید می کنم که سرطان را هر چه زودتر تشخیص بدهید، شانس درمان و بهبود شما به شدت افزایش خواهد یافت.

منبع: سایت نظارت بر خانواده

منبع: راسخون
انتشار: 17 آبان 1400 بروزرسانی: 17 آبان 1400 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1852

به "علائم سرطان را بشناسیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم سرطان را بشناسیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید