فواید دوستی برای سلامتی چیست؟

به گزارش مجله پیامک، برای بیشتر مردم، دوستی بخش مهمی از زندگی را تشکیل می دهد. به اشتراک گذاشتن تجربیات بخشی از انسان بودن است و بسیاری از مطالعات نشان داده اند که تنهایی تأثیر منفی بر رفاه ما دارد. دوستی تأثیر مثبتی بر سلامت روان دارد، اما آیا می تواند فواید جسمی هم داشته باشد؟

فواید دوستی برای سلامتی چیست؟

دوستی ها چگونه برای سلامتی ما مفید هستند؟

ما مجبور نیستیم همواره اجتماعی باشیم؛ گاهی اوقات ضروری است از فضای خودمان لذت ببریم، اما همه مردم به تعاملات اجتماعی احتیاج دارند.

به همین علت است که مردم دوست می شوند و برای حفظ آن دوستی ها کوشش می نمایند و دوستی های با کیفیت برای همه کسانی که درگیر هستند مفید خواهد بود.

اگرچه دوستی با حیوانات به عنوان انسان گرایی مورد تمسخر قرار گرفته است، تحقیقات نشان داده است که بعضی از حیوانات درست مانند دوستی های انسانی، روابط طولانی مدت و پایداری را ایجاد می نمایند.

البته، همه حیوانات چنین دوستی هایی ندارند؛ تا آنجا که می دانیم، این دوستی ها محدود به آن هایی است که در گروه های اجتماعی پایدار زندگی می نمایند، مانند نخستی های برتر، فیل ها، نهنگ ها و دلفین ها.

اساس دوستی ارزش دادن به یکدیگر است؛ هر فردی چیزی را ارائه می دهد که برای فرد دیگری ارزشمند است.

ما به عنوان انسان به دلایل مختلف برای دیگران ارزش قائلیم. آن ها ممکن است همان کار هایی را که ما انجام می دهیم دوست داشته باشند، ممکن است دیدگاه های سیاسی مشابهی داشته باشند، یا شاید در کار های خانگی یاری نمایند.

هنگامی که تصمیم می گیریم برای کسی ارزش قائلیم، اغلب برای حفظ آن دوستی کوشش می کنیم.

دکتر اسکات کایزر، متخصص سالمندان و مدیر سلامت شناختی سالمندان برای انستیتوی علوم اعصاب اقیانوس آرام در مرکز بهداشت پراویدنس سنت جان در سانتا مونیکا، کالیفرنیا، در صحبت با مدیکال نیوز تودی، در خصوص نقش دوستی در تکامل بشریت گفت: تحقیقات نشان می دهد که تکامل پیوسته برای افزایش ارتباط اجتماعی با تعاملات اجتماعی انتخاب شده است و شبکه ها نقش عمده ای در بقای افراد دارند. بر اساس این چارچوب، اجداد ما ارتباطات اجتماعی ایجاد کردند (کار با هم، تقسیم غذا و یاری به یکدیگر) تا احساس امنیت نمایند.

دکتر کایزر گفت: انسان ها برای اتصال سخت هستند و ارتباطات اجتماعی بخش مهمی از سلامتی و رفاه هستند، ما برای زنده ماندن و رشد به آن ها احتیاج داریم، درست همانطور که به غذا، آب و اکسیژن احتیاج داریم.

در دوران کودکی، بیشتر ما می دانیم که دوست یابی آسان است، اما بزرگسالان می توانند آن را چالش برانگیزتر ببینند. خبر خوب این است که مزایای دوستی های دوران کودکی تا بزرگسالی با ما باقی می ماند.

در یک مطالعه، پسران در سن 32 سالگی مورد پیگیری قرار گرفتند. آن هایی که گزارش دادند که در دوران کودکی دوستان زیادی داشته اند، فشار خون پایین تری داشتند و احتمال بیشتری داشت که وزن سالمی داشته باشند.

فقط دوستی های نزدیک برای ما خوب نیست. افراد در هر سنی از هر نوع تعامل اجتماعی سود می برند. مطالعه ای در سال 2017 با عنوان SuperAgers (افرادی که در دهه 80 زندگی شان مهارت های حافظه چند دهه جوان تر را دارند) نشان داد که آن ها سطوح بسیار بیشتری از روابط اجتماعی مثبت نسبت به افرادی که توانایی های شناختی برای سن خود دارند، داشتند.

دوستی و سلامت روان

بر اساس یک مطالعه در سال 2014، تن هایی ناشی از تنها بودن نیست، بلکه به علت عدم وجود یک رابطه یا مجموعه ای از روابط مورد احتیاج است.

این مطالعه در ادامه نشان داد که تنهایی می تواند منجر به بسیاری از اختلالات روانپزشکی مانند افسردگی، اختلالات شخصیتی، مصرف الکل و اختلالات خواب گردد و حتی ممکن است به مسائل سلامت جسمی یاری کند؛ بنابراین آیا معاشرت به محافظت در برابر اختلالات سلامت روان یاری می نماید؟ همانطور که لی چمبرز، روانشناس و بنیانگذار Essentialise Workplace Wellbeing، به MNT گفت: تقریباً به طور قطع.

وی گفت: داشتن دوستان این پتانسیل را دارد که از ما در برابر تاثیر تنهایی محافظت کند و داشتن دوستی موثر می تواند ما را از اثرات نامطلوب تنهایی محافظت کند..

اما دوستی موثر چیست؟

بر اساس یک مطالعه منبع معتبر، دوستی های باکیفیت بیشتر با حمایت، رفتار متقابل و صمیمیت تعیین می شوند.

دوستی های مؤثر حس قوی همراهی را ایجاد می نماید، احساس تنهایی را کاهش می دهد و به رضایت از زندگی و عزت نفس یاری می نماید.

بین روابط اجتماعی و عزت نفس، هر یک دیگری را تقویت می نماید؛ بنابراین دوستی ها عزت نفس را تقویت می نمایند، که یک عامل محافظتی برای سلامت جسمی و روانی است.

تاثیر بر سلامت جسمانی

عدم تعامل اجتماعی نه تنها بر سلامت روان ما تأثیر می گذارد. مطالعات منبع معتبر نشان داده اند که کمیت یا کیفیت پایین روابط اجتماعی با بسیاری از شرایط پزشکی مانند بیماری های قلبی عروقی، فشار خون بالا، سرطان و اختلال در عملکرد سیستم ایمنی مرتبط است.

انزوای اجتماعی و تنهایی تأثیرات منفی بر سلامتی به مقدار چاقی، کم تحرکی و کشیدن 15 نخ سیگار در روز دارد و با افزایش 50 درصدی خطر زوال عقل همراه است. صرف یک لحظه وقت برای برقراری ارتباط با کسی (حتی به وسیله یک تماس تلفنی کوتاه) می تواند احساس تنهایی، اضطراب و افسردگی را کاهش دهد و مزایایی برای محافظت از مغز به ارمغان بیاورد.

- دکتر اسکات کایزر:

یک متاآنالیز 148 مطالعه در سال 2010 - که در مجموع به داده های 308849 نفر نگاه می کرد، نشان داد که شرکت نمایندگانی که روابط اجتماعی قوی تری داشتند، 50 درصد شانس بیشتری برای زنده ماندن در طول 7.5 سال داشتند.

این مطالعه به این نتیجه رسید که مداخلات مبتنی بر روابط اجتماعی یک فرصت بزرگ برای ارتقاء نه تنها کیفیت زندگی بلکه بقا است.

مطالعات نشان داده اند که دوستی های قوی می تواند عوامل خطر برای سلامت طولانی مدت ضعیف تر، از جمله دور کمر، فشار خون و سطوح التهاب را کاهش دهد. حمایت عاطفی، با داشتن کسی که به شما گوش دهد، احساسات را تأیید کند و حواس پرتی مثبت باشد عامل مهمی در این امر ایفا می نماید، در کنار تشویق و حمایت برای اتخاذ رفتار های سالم تر و بهبود نتایج سلامتی، ساختار مهمی در زندگی مدرن است.

این حمایت و تشویق می تواند حتی برای کسانی که دوست دارند ورزش نمایند مفید باشد. یک مطالعه در سال 2017 در دانشجویان پزشکی نشان داد که افرادی که یک کلاس هفتگی تمرین گروهی را انجام می دهند نسبت به افرادی که به تنهایی به همان اندازه ورزش می کردند، به طور قابل توجهی سطح استرس کمتری داشتند.

چرا دوستی برای ما خوب است؟

بنابراین همه شواهد حاکی از آن است که اجتماعی شدن برای سلامت روانی و جسمی ما مفید است. اما چرا؟ کلید آن می تواند اکسی توسین باشد.

اکسی توسین یک هورمون و انتقال دهنده عصبی است که در هیپوتالاموس فراوری می گردد و در زایمان و شیردهی نقش دارد، اما با همدلی، سخاوت و اعتماد نیز همراه است که همگی از عوامل کلیدی در دوستی هستند.

یک مطالعه منبع معتبر نشان داد که اکسی توسین برای شناخت اجتماعی در جوندگان حیاتی است و این اثر در افراد نیز دیده می گردد. در تحقیق دیگری، که در آن محققان اکسی توسین را به وسیله اسپری بینی به افراد تزریق کردند، دریافتند که این هورمون اعتماد را افزایش داده و آن ها را تمایل بیشتری به پذیرش خطرات اجتماعی نشان می دهد.

اکسی توسین فواید فیزیکی دارد؟

این ها احتمالاً به علت تأثیر آن بر کورتیزول، هورمون استرس است. شرکت نمایندگان در مطالعه ای که اکسی توسین را داخل بینی دریافت کردند نسبت به افرادی که در معرض استرس سخنرانی در جمع دارونما دریافت کردند، سطح کورتیزول کمتری داشتند.

غدد فوق کلیوی زمانی که فرد تحت استرس است کورتیزول ترشح می نماید. این برای شرایط اضطراری خوب است، زیرا ما را برای اقدام آماده می نماید، اما وقتی طولانی مدت اتفاق می افتد بد است. از جمله موارد دیگر، کورتیزول بالا در طولانی مدت می تواند باعث فشار خون بالا، دیابت نوع 2 و خستگی گردد؛ بنابراین پایین نگه داشتن سطح کورتیزول ایده خوبی است. اینجاست که اجتماعی شدن وارد میدان می گردد. وقتی در طول تعاملات اجتماعی مثبت آرام می شویم، بدن ما اکسی توسین ترشح می نماید، بنابراین سطح کورتیزول کاهش می یابد و شاید همراه با آن، فشار خون ما نیز کاهش می یابد.

همه ما از زمانی برای خودمان لذت می بریم و بعضی از دوستی ها می توانند تأثیر منفی بر سلامت و رفاه ما داشته باشند، اما شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد روابط حمایتی برای ما مفید است؛ بنابراین حتی افراد تنها در میان ما باید بدانند که بیرون رفتن و ارتباط با مردم می تواند ما را شادتر و سالم تر کند، و حتی ممکن است باعث گردد طولانی تر زندگی کنیم.

منبع: سلامت نیوز

منبع: فرارو
انتشار: 12 دی 1401 بروزرسانی: 12 دی 1401 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 2187

به "فواید دوستی برای سلامتی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید دوستی برای سلامتی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید