قانون 15 دقیقه چیست و چه تأثیری در موفقیت دارد؟

به گزارش مجله پیامک، در روانشناسی ایجاد انگیزه، قوانینی برای تداوم تلاش و برنامه ریزی جهت تحقق اهداف تهیه و تنظیم شده اند که هر کدام روش خاص خود را برای کمک به افراد در جهت رسیدن به آرزوهایشان ارائه می دهند. یکی از متدهای تأثیرگذار جهت ایجاد تغییراتی کوچک اما معین کننده در زندگی به منظور انجام کارهای بزرگ، قانون 15 دقیقه است.

قانون 15 دقیقه چیست و چه تأثیری در موفقیت دارد؟

در این مقاله، قصد داریم تا نحوه کار قانون 15 دقیقه را به طور کامل تشریح کرده، اثرات و همچنین کاربردهای آن را در زندگی روزمره بیان کنیم.

قانون 15 دقیقه چیست؟

این قانون به انسان می آموزد تا با ایجاد یکسری تغییرات کوچک، در دراز مدت به نتایجی بزرگ و قابل توجه دست پیدا کند. بدین ترتیب با دنبال کردن اهداف کوچک به مدت زمان 15 دقیقه در طول روز، شرایط زندگی خود را بهبود دهد. مؤلف این قانون شخصی به نام ساموئل اسمایلز است. وی معتقد است که تکرار کارهای کوچک، نه تنها شخصیت انسان را می سازد، بلکه شخصیت ملت ها را مشخص می کند.

با استفاده از قانون 15 دقیقه دیگر احتمال به تعویق انداختن کارها، اهداف کوچک و کوتاه مدت کاهش می یابد. به عبارت دیگر، 15 دقیقه آن قدر کوتاه است که کمتر کسی به بهانه نداشتن زمان کافی در طول روز انجام کارهای مشخص شده در این بازه زمانی را به تعویق می اندازد. به طور کلی، این قانون ژاپنی به افراد کمک می کند تا با اختصاص زمانی به مدت 15 دقیقه در طول روز، بتوانند اهداف بزرگ خود را شکسته و با برداشتن گام های کوچک در دراز مدت به آن ها دست پیدا کنند.

چگونه قانون 15 دقیقه را اجرا کنیم؟

  • ابتدا اهداف مورد نظر خود را مشخص کرده و آن ها را روی کاغذ بنویسید.
  • حال از بین این اهداف، مهم ترین آن را انتخاب کنید.
  • در این مرحله باید تمامی کارهایی را یادداشت کنید که برای رسیدن به هدف مد نظرتان نیاز است. برای مثال، اگر هدف شما تحصیل در دانشگاهی معتبر است، باید مشخص کنید که برای رسیدن به این هدف چه چیزهایی نیاز دارید؟ تمام آن ها را با جزئیات کامل یادداشت کنید.
  • حال این کارها را بر اساس درجه اهمیت و تأثیرگذاری شان رتبه بندی کنید.
  • سه مورد اول اولویت های شما هستند که روزانه باید زمانی در حدود 15 دقیقه را به آن ها اختصاص دهید.

مثال های کاربردی از قانون 15 دقیقه

  • یک هدف مالی برای خود در نظر گرفته و هر روز 15 دقیقه برای دستیابی به آن و در نهایت پیشرفت مالی خودتان تلاش کنید. برای مثال، مشاغلی را یادداشت کنید که توانایی انجام آن ها را در کنار شغل ثابت خود دارید. سپس امکانات شخصی تان برای شغل دوم را لیست کنید. در ادامه، می توانید با دوستان، نزدیکان و مشاوران برای هم فکری و کمک مشورت کنید. روزانه 15 دقیقه در مورد شغل انتخابی مطالعه کنید.
  • برای پرداخت تمام بدهی هایتان روزی 15 دقیقه زمان بگذارید. برای این منظور، در روز اول ابتدا لیستی از تمامی طلبکاران خود تهیه کنید. همچنین می توانید زمانی را در طول روز به یافتن راهی برای کاهش هزینه های خود اختصاص دهید. در روزهای آینده به افزایش درآمد و همچنین پیدا کردن راه های جدید درآمدی فکر کنید. از حقوق دریافتی خود کمترین بدهی را بپردازید. به علاوه، در راستای رسیدن به این هدف می توانید روزانه 15 دقیقه بیشتر کار کرده و درآمد خود را افزایش دهید.
  • برای یادگیری یک مهارت جدید، اگر روزانه 15 دقیقه زمان بگذارید، می توانید پس از پایان یک دوره زمانی مشخص به فردی باتجربه و ماهر در حوزه مورد نظرتان مبدل شوید.
  • همچنین از قانون 15 دقیقه می توانید برای کنار گذاشتن عادات بد (برای مثال تغییر عادات عاطفی) خود استفاده کنید. اگر روزی 15 دقیقه بتوانید عادات بد خود را کنار بگذارید، پس از یک دوره زمانی دیگر تمایلی به انجام این عادت ها نخواهید داشت!
  • به علاوه، قانون 15 دقیقه برای رسیدن به اهدافی همچون کاهش وزن، ورزش منظم، یادگیری زبان جدید، تقویت عملکرد مغز، پیاده روی منظم، مطالعه منظم، کاهش وزن، توسعه مهارت های فردی و … نیز بسیار مفید واقع می شود.

جمع بندی

در این مقاله، به تشریح قانون 15 دقیقه پرداخته و نحوه پیاده سازی آن را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین از تأثیر آن را به عنوان یک عامل کوچک اما مشخص کننده در راستای تحقق اهداف خود آگاهی یافتیم. نظر شما در مورد این قانون چیست؟ آیا تا به امروز تجربه هدف گذاری در زندگی شخصی خود را داشته اید که پس از مدت کوتاهی آن را رها کنید؟ چه روشی برای پایبند بودن به اهدافتان به کار گرفته اید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

در پایان، می توانید با مطالعه مطلب مدیریت زمان، اطلاعات بیشتری برای برنامه ریزی و کنترل زمان اختصاص داده شده به امور روزانه خود به دست آورید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 8 آبان 1399 بروزرسانی: 8 آبان 1399 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1222

به "قانون 15 دقیقه چیست و چه تأثیری در موفقیت دارد؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "قانون 15 دقیقه چیست و چه تأثیری در موفقیت دارد؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قانون 15 دقیقه چیست و چه تأثیری در موفقیت دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید