طرز تهیه شیرینی هلویی با خمیر ژلارد؛ شیرینی مجلسی خوشمزه

به گزارش مجله پیامک، شیرینی هلویی نوعی شیرینی خوشمزه با ظاهری زیبا و جالب است که در مراسم و مهمانی های مختلف و شیرینی عید نوروز میتوانید برای پذیرایی بهره ببرید. این شیرینی رنگ و ظاهری کاملا شبیه به هلو دارد و این ظاهر متفاوت و جالب میتواند نظر همه افراد را به خود جلب کند و به خصوص بین بچه ها بسیار پرطرفدار است و علاوه بر ظاهر طعم بسیار خوبی هم دارد. شیرینی هلویی بافتی ما بین کیک و شیرینی دارد. اگر برای دورهمی یا مهمانی های خود در پی یک شیرینی خاص هستین حتما شیرینی هلویی را امتحان کنید. در خبرنگاران بلاگ همراه ما باشید.

طرز تهیه شیرینی هلویی با خمیر ژلارد؛ شیرینی مجلسی خوشمزه
مواد لازم برای خمیر شیرینی هلویی:
تخم مرغ1 عدد
آرد سفید قنادیحدوداً 370 گرم
شکر130 گرم
روغن مایعیک سوم پیمانه
شیریک سوم پیمانه
بکینگ پودر1 قاشق چای خوری
وانیلنوک قاشق چای خوری
مواد لازم برای فیلینگ و تزئین شیرینی:
رانی هلو1 عدد
شکر (برای غلطاندن شیرینی)به میزان لازم
فیلینگ دلخواه (مارمالاد هلو یا کرمفیل وانیلی یا شکلات صبحانه)به میزان لازم
رنگ مجاز خوراکی (زرد و نارنجی و قرمز)چند قطره

مواد اولیه خمیر شیرینی رو نیم ساعت قبل از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسن.

1- برای تهیه خمیر این شیرینی تخم مرغ و شکر و وانیل رو داخل ظرفی بریزین و با همزن دستی به مدت یک دقیقه مخلوط کنید تا یکدست بشن.

2- بعد شیر و روغن مایع رو به مواد اضافه و مخلوط کنید.

3- بکینگ پودر رو هم به مواد اضافه کنید و با همزن دستی هم بزنید تا مخلوط بشه.

در آخر نوبت به اضافه کردن آرد میرسه میزان آرد در این شیرینی معین نیست و بسته به نوع آرد و بزرگی و کوچکی تخم مرغ ممکنه میزان بیشتر یا کمتری از آرد مصرف بشه چون نوع و جذبِ آبِ آرد های مختلف با هم متفاوته.

بنابراین نباید آرد رو یکجا اضافه کنیم آرد باید کم کم به مواد اضافه بشه، هر بار میزانی آرد رو داخل مواد الک کنید.

4- با همزن دستی مخلوط کنید تا یکدست بشه این کار رو ادامه بدین تا جایی که مایه سفت بشه و نتونیم به همزدن با مفتول ادامه بدیم.

5- همزن دستی رو کنار بذارید و دوباره میزانی آرد اضافه کنید و با دست آغاز به مخلوط کردن مواد کنید.

6- این کار رو تا جایی ادامه بدین که خمیر لطیفی بدست بیاد، که به دست تمیز نمیچسبه. از بیش از میزان اضافه کردن آرد که باعث سفت شدن خمیر بشه خودداری کنید.

دستتون رو کمی به آرد آغشته کنید و از خمیر گلوله هایی به میزان دوازده گرم بردارید و داخل دستتون گرد کنید.

7- داخل سینی فر کاغذ روغنی قرار دهید و شیرینی ها رو با فاصله داخل سینی فر بچینید (شیرینی ها داخل فر پف میکنن ایجاد فاصله بین شیرینی ها برای اینه که شیرینی ها بعد از پف کردن به هم نچسبن) و در فر از قبل گرم شده با دمای صد و هفتاد و پنج درجه سانتی گراد به مدت یک ربع الی بیست و پنج دقیقه قرار بدین زمان در فرهای مختلف متفاوت هست و زمان گفته شده تقریبیه همین که زیر شیرینی ها طلایی شد باید از فر خارج کنید.

8- احتیاجی نیست روی شیرینی ها تغییر رنگ بده اجازه بدین شیرینی ها کاملا خنک بشن و بعد از کاغذ روغنی جدا کنید و با یک چاقوی تیز کمی داخل شیرینی رو خالی کنید.

9- فیلینگ دلخواه مثل مارمالاد هلو یا کرمفیل یا طعم دلخواه یا شکلات صبحانه رو داخل قیف بریزید (من از کرمفیل وانیلی و شکلات صبحانه استفاده کردم) و قسمت خالی شده شیرینی ها رو پر کنید و بعد دو شیرینی رو بهم بچسبونید و به صورت دورانی حرکت بدین تا بهم بچسبن.

توجه کنید که میزان فیلینگ نباید انقدر زیاد باشه که بعد از چسبوندن شیرینی ها بهم از بین دو شیرینی بیرون بزنه.

همه شیرینی ها رو به همین ترتیب آماده کنید. رانی هلو رو از صافی رد کنید تا تکه های میوه از آب میوه جدا بشه و بعد آب میوه رو دو قسمت کنید.

10- و داخل دو ظرف بریزید به رانی هلوی یک ظرف کمی رنگ زرد اضافه کنید و به رانی هلوی ظرف بعدی رنگ نارنجی اضافه و مخلوط کنید و میزان خیلی کمی هم رنگ قرمز اضافه کنید.

شیرینی ها رو بردارید و نصف شیرینی رو داخل نوشیدنی نارنجی رنگ بزنید.

11- تا رنگ بگیره و بعد نصف دیگه شیرینی رو داخل نوشیدنی زرد رنگ بزنید، تا رنگ بگیره.

شیرینی های رنگ گرفته رو روی توری حدود یکی دو دقیقه قرار بدین تا آب میوه های اضافی از شیرینی ها پایین بریزه.

12- و بعد شیرینی رو داخل شکر بغلطونید تا همه قسمت های شیرینی به شکر آغشته بشه. همه شیرینی ها رو به همین ترتیب آماده کنید.

13- برای قسمت برگ هلو میتونید از برگ نعنای تازه بهره ببرید و یا اینکه خمیر فوندانت یا گامپیست رو به شکل برگ در بیارید

اگه این خمیر ها در دسترس تون نیست میتونید توی خونه خمیر ژلارد درست کنید حتما براتون پیش اومده که برای یک تزئین ساده و کوچیک مثل برگ های همین شیرینی یا تزئین روی یک حلوا به میزان کمی خمیر فوندانت احتیاج پیدا کردین اما با تهیه خمیر فوندانت برای استفاده های کوچیک وقتی که به بقیه اون احتیاجی ندارین مابقی فوندانت شما خشک و غیر قابل استفاده و هدر شده.

طرز تهیه خمیر ژلارد:

در این حالت میتونید توی خونه میزان کمی خمیر ژلارد به رنگی که میخواین تهیه کنید و مورد استفاده قرار بدین.

مواد لازم برای خمیر ژلارد:
آرد سفید2 قاشق غذا خوری
نشاسته3 قاشق غذا خوری
شیر یا آب سردیک سوم پیمانه
شکر3 قاشق غذا خوری
پودر ژله با طعم و رنگ دلخواه1 قاشق غذا خوری
روغن مایع2 قاشق غذا خوری
وانیلنوک قاشق چای خوری
اسانس و رنگ دلخواهچند قطره

1- برای خمیر ژلارد از نشاسته ذرت یا گندم و نوع پودری یا گل میتونید بهره ببرید.

نشاسته رو داخل شیر سرد بریزین و مخلوط کنید تا کاملا حل و یکدست بشه و اگه احتیاج بود از صافی رد کنید.

2- شکر و آرد سفید الک شده و پودر ژله دلخواه و وانیل (من از ژله طالبی استفاده کردم چون میخواستم خمیر سبز باشه) رو داخل قابلمه ای مخلوط کنید و نشاسته و شیر حل شده رو بهش اضافه کنید.

3- و هم بزنید تا یکدست بشه و بعد روغن مایع رو به مواد اضافه و مخلوط کنید.

4- و در آخر اسانس و رنگ دلخواه تون رو به مواد اضافه کنید.

بسته به احتیاجتون میتونید از رنگ های مختلف بهره ببرید و بسته به رنگی که مد نظرتون هست میتونید رنگ و طعم ژله رو هم تغییر بدین اما وجود خود پودر ژله رنگ ملایمی به خمیر میده پس در صورتی که میخواین رنگ خمیر بیشتر و پر رنگ تر باشه میتونید میزانی رنگ مجاز خوراکی به مواد اضافه کنید.

در صورتی هم که دوست دارین رنگ خمیر سفید باشه میتونید از ژله آلورا بهره ببرید اما به علت وجود آرد رنگ خمیر ژلارد سفید صدفی نمیشه و کمی متمایل به کرمی خواهد بود.

بعد از مخلوط کردن همه مواد با هم ظرف رو روی حرارت ملایم قرار بدین و مدام هم بزنید تا ته نگیره.

حرارت باید ملایم باشه تا خامی آرد و نشاسته کاملا گرفته بشه و بوی خامی داخل خمیر حس نشه.

مواد رو مدام هم بزنید تا آغاز به غلیظ شدن بکنه وقتی غلیظ شد و موقع هم زدن از کف ظرف جدا شد حرارت رو خاموش کنید و اجازه بدین خمیر کاملا خنک بشه.

5- توجه کنید که خمیر بعد از خنک شدن سفت تر میشه و به حالت خمیری و نچسب میرسه اما اگه خمیر رو بیش از میزان روی حرارت نگه دارید تا جایی که داخل تابه سفت بشه بعد از خنک شدن کاملا خشک و سفت میشه و اصلا حالت نمیگیره.

وقتی خمیر خنک شدن دستتون رو کمی با روغن مایع چرب کنید و خمیر رو جمع کنید و کمی ورز بدین تا یکدست بشه و بعد داخل نایلون فریزر یک ساعت در یخچال بذارین تا خنک بشه.

بعد از خنک شدن خمیر میزانی از اون رو جدا کنید و داخل مولد برگ قرار بدین و کاملا فشرده کنید و قسمت های اضافی رو جدا کنید و بعد از مولد جدا کنید تا برگ های شیرینی درست بشه.

6- اگه مولد نداشتین میتونید خمیر رو با وردنه باز کنید و به شکل برگ ببرید و بهره ببرید.

برگ های آماده رو روی شیرینی قرار بدین و با یک عدد خلال پسته روی شیرینی فیکس کنید تا ثابت بمونه و جا به جا نشه.

این شیرینی خوشمزه رو درست کنید از خوردنش لذت ببرین.

نکات تهیه شیرینی هلویی:

  • خمیر ژلارد رو به مدت چهار روز داخل ظرف در بسته داخل یخچال میتونید نگه داری کنید و بعلاوه به مدت یک ماه در فریزر قابل نگهداری هست اما حتما از ظرف در بسته بهره ببرید تا بوی فریزر رو به خودش نگیره.
  • شیرینی هلویی به مدت یک هفته داخل یخچال در ظرف در بسته قابل نگهداری هست و بعلاوه میتونید شیرینی ها رو بدون فیلینگ و مرطوب کردن به مدت یک ماه در ظرف دردار در فریزر نگه داری کنید و در موقع احتیاج از فریزر خارج کنید تا یخش کاملا باز بشه و بعد بقیه مراحل رو انجام بدین
  • اضافه کردن بیش از حد آرد باعث پایین اومدن کیفیت شیرینی و سفت بافت شیرینی میشه و بعلاوه بیش از حد اضافه کردن آرد ممکنه باعث ترک خوردن شیرینی ها داخل فر و در حین پخت بشه.
  • تنظیم نبودن دمای فر و بالا بودن دما باعث ایجاد ترک روی شیرینی میشه اگه ترک ها ریز باشن بعد از مرطوب کردن شیرینی و غلطوندن داخل شکر معین نمیشن اما اگه ترک ها بزرگ و عمیق باشن ظاهر شیرینی رو خراب میکنن.
منبع: اُکالا
انتشار: 5 دی 1400 بروزرسانی: 5 دی 1400 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1904

به "طرز تهیه شیرینی هلویی با خمیر ژلارد؛ شیرینی مجلسی خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شیرینی هلویی با خمیر ژلارد؛ شیرینی مجلسی خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید