طبع سماق، مصلحات و خواص آن از نظر طب سنتی

به گزارش مجله پیامک، سماق ادویه ای ترش مزه است که برای طعم دار کردن برخی غذاها به خصوص غذاهای گوشتی مانند انواع کباب ها و استیک ها استفاده می گردد. سماق دارای انواع گوناگونی است که معروف ترین آن سماق سیسیلی است. طبع سماق و عطر و طعم آن به گونه ای است که به عنوان یک چاشنی غذا را بسیار لذیذتر می نماید.

طبع سماق، مصلحات و خواص آن از نظر طب سنتی

در این مقاله ابتدا طبع سماق از نظر طب سنتی را بیان می کنیم و سپس به این موضوع می پردازیم که این ادویه خوش طعم، علاوه بر چاشنی چه کاربردهای دیگری دارد.

طبع سماق سرد است یا گرم؟

طبع سماق از نظر طب سنتی سرد و خشک است و انواع مصلحات آن مصطکی (صمغ نوعی درخت است)، انیسون و پختن آن با بادمجان معرفی شده است.

مزاجانواع مصلحات
سرد و خشکمصطکی(صمغ نوعی درخت است)، انیسون و پختن آن با بادمجان

خواص دارویی و کاربردی سماق

1. درمان عارضه های پوستی با این دانه های ترش

خمیر سماق، بسیاری از عارضه های پوستی مانند کهیر، لکه های قهوه ای و سفید، چین و چروک های ایجاد شده روی پوست، اگزما و پسوریازیس را درمان می نماید. قبل از استفاده از سماق روی پوست، باید میزان کمی از آن را روی قسمت کوچکی از پوستتان تست کنید. اگر بعد از 20 دقیقه سوزش، قرمزی و خارش ایجاد نگردد به راحتی می توانید از سماق بهره ببرید.

2. برطرف التهابات با نوشیدن یک فنجان دمنوش سماق

بیماری های مختلف مانند تب، اختلالات تنفسی، عارضه های پوستی، برونشیت و … باعث ایجاد التهاب در قسمت های مختلف بدن می شوند. سماق و عصاره آن التهابات را درمان نموده و برای بهبود بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا بسیار مفید و کاربردی است.

بیشتر بدانید: آشنایی با خواص دمنوش سماق

3. عملکرد بهتر قلب و کبد با عصاره سماق

عصاره سماق کلسترول بد خون را کاهش می دهد. به همین علت با استفاده از عصاره سماق در طبخ انواع غذاها به خصوص غذاهای گوشتی، قلب و کبد عملکرد بهتری داشته و سلامت می مانند.

کلسترول بالا از اصلی ترین عوامل ایجاد مسائل قلبی و کبدی است.

4.افراد مبتلا به دیابت سماق بخورند!

سماق یک منبع سرشار از آنتی اکسیدان است که قند و کلسترول خون را کاهش می دهد. بنابراین افراد مبتلا به چاقی و دیابت می توانند برای کنترل بهتر سطح قند خونشان از این ادویه خوش طعم استفاده نمایند.

5. سماق در نقش هورمون استروژن!

دمنوش سماق یا چای سماق برای بیماری های زنان بسیار مفید است. ترکیبات سماق مانند هورمون استروژن عمل می نمایند. در نتیجه در زنان شیرده، مصرف سماق باعث افزایش شیر می گردد.

بعلاوه استفاده از این ادویه پرطرفدار اسپاسم ها و دردهای عضلانی در دوران قاعدگی را کاهش می دهد.

5. تقویت دستگاه گوارش

بسیاری از بیماری های گوارشی مانند اختلالات معده، اسهال، سوءهاضمه و یبوست با مصرف دائم سماق از بین می فرایند.

6. ترکیب سماق و عسل برای سرماخوردگی

از سماق برای کاهش تب در فرد مبتلا استفاده می گردد و درمان سرماخوردگی سریع تر انجام می گردد. برای از بین بردن سرفه های ناشی از سرماخوردگی بهتر است از سماق به همراه عسل استفاده گردد. برای این کار یک پیمانه آب را با یک پیمانه عسل مخلوط کنید و پس آن مخلوط تهیه شده را به مدت 5 دقیقه روی شعله ملایم گاز قرار دهید. سپس 2 قاشق غذاخوری سماق به آن اضافه نموده و پس از خنک شدن میل بفرمایید.

7. راز جوان ماندن مادربزرگ ها، مصرف سماق بود؟!

هر ماده غذایی که دارای آنتی اکسیدان باشد از ایجاد بیماری های مزمن و ایجاد التهابات مختلف در بدن فرد جلوگیری می نماید. رادیکال های آزاد به علت اکسید شدن سلول های پوستی با اسیدهای چرب محیطی به وجود می آیند. در صورت عدم پیشگیری و مبارزه با رادیکال های آزاد پوست دچار پیری زودرس و انواع چروک ها می گردد.

8. ارتباط سماق با خوش اندامی

سماق یک چربی سوز فوق العاده است. مصرف دائم دمنوش سماق، متابولیسم (سوخت و ساز) بدن را افزایش داده و هضم غذا را آسان تر می نماید. بعلاوه این ادویه خوشرنگ، سرشار از ویتامین C است که باعث از بین بردن چربی ها و سلول های مرده بدن می گردد. به علاوه مصرف سماق به عنوان یک چاشنی عالی، جذب چربی در بدن را کاهش داده و باعث تناسب اندام شما می گردد.

برای استفاده از سماق به عنوان یک ماده چربی سوز مراحل زیر را باید انجام دهید:

  • یک قاشق غذاخوری سماق را داخل یک قوری بریزید.
  • به سماق آب جوش اضافه کنید.
  • اجازه دهید به مدت 5 دقیقه به خوبی دم بکشد.
  • میزانی نبات برای ایجاد طعمی بهتر به دمنوشتان اضافه کنید.
  • سپس دمنوش را از صافی رد کنید.
  • پس از خنک شدن دمنوش را میل بفرمایید.

9. با مصرف سماق همواره خوشبو بمانید!

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که هنگام فعالیت زیاد عرق می کنید، دمنوش سماق سطح تعریق بدن شما را تنظیم می نماید. در نتیجه بدنتان دیرتر احتیاج به دوش گرفتن دارد و خوشبو می ماند.

10. موهایتان را دو درجه تیره تر کنید!

اگر می خواهید بدون استفاده از رنگ های شیمیایی، رنگ موهایتان را چند درجه تیره تر کنید، سماق یک انتخاب عالی برای این کار است. برای این کار میزان مناسبی از سماق را بسته به میزان موهایتان، جوشانده و 45 دقیقه قبل از حمام آن را روی سر بمالید.

سخن آخر

سماق یک ادویه پرطرفدار در ایران و برخی کشورهای خاورمیانه است. این ادویه، به علت مزه ترش و دلچسبی که دارد یک جایگزین عالی برای سرکه و لیمو در آشپزی محسوب می گردد. به خاطر مزاج سرد و خشکی که این ادویه دارد، بهتر است با عسل یا نبات استفاده گردد. به خصوص افرادی که سرد مزاج هستند، اگر سماق را به تنهایی استفاده نمایند، دچار خواب آلودگی و بدن درد می شوند.

در پایین همین صفحه، برای ما بنویسید چقدر از سماق استفاده می کنید و چه اثراتی برای شما داشته است؟ بعلاوه شما می توانید با طبع گیاهان دارویی دیگر نیز مانند طبع هل و طبع زنجبیل در خبرنگاران آشنا شوید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 3 دی 1400 بروزرسانی: 3 دی 1400 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1902

به "طبع سماق، مصلحات و خواص آن از نظر طب سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع سماق، مصلحات و خواص آن از نظر طب سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید