راهنمای خرید ساعت؛ 12 نوع و سبک مختلف که باید بشناسید

به گزارش مجله پیامک، ساعت مچی یکی از اکسسوری هایی است تقریبا هر کسی از آن استفاده می نماید. هر کسی با توجه به استایلی که دارد یکی از انواع مختلف ساعت های موجود در بازار را انتخاب و استفاده می نماید. اگر هم ساعت از اکسسوری های مورد علاقه یک نفر باشد، حتما حداقل دو سه مدل ساعت در وسایل او مشاهده خواهید کرد. اما چطور باید یک ساعت مناسب انتخاب کرد؟ یک راهنمای خرید ساعت می تواند به شما در این مسیر یاری کند.

راهنمای خرید ساعت؛ 12 نوع و سبک مختلف که باید بشناسید

در این مطلب از خبرنگاران مگ به معرفی انواع ساعت پرداخته ایم و سبک های مختلف آن را معرفی نموده ایم تا بتوانید براساس علاقه و استایل خود یکی از آن ها را انتخاب کنید.

آنچه می خوانید:

دسته بندی کلی ساعت ها

سبک های مختلف ساعت

نکات مهم برای خرید ساعت مچی

2 ساعت مچی پرهوادار در فروشگاه خبرنگاران

دسته بندی کلی ساعت ها

ساعت ها بر اساس مدل کارکرد و حرکتشان در سه دسته مکانیکی، مکانیکی اتوماتیک و کوارتز جای می گیرند. به این دسته بندی ها باید ساعت هوشمند را هم اضافه نمود چون این روزها هواداران زیادی دارند. البته در این مطلب قرار است ساعت های غیرهوشمند را آنالیز کنیم و به سراغ این دسته نمی رویم. اگر دوست دارید درباره ساعت های هوشمند بیشتر بدانید می توانید مطالب زیر را آنالیز مرور کنید:

1. ساعت مکانیکی

ساعت مکانیکی با یاری یک فنر اصلی و تعدادی چرخ دنده و چرخ تعادل کار می نماید. حرکت این اجزا به یاری نیروی فنر انجام می گردد. اگر فنر اصلی ساعت مکانیکی احتیاج به سفت کردن (کوک شدن) داشته باشد، تاج آن را کمی می پیچند تا سیم پیچ ها به سمت بالا بروند.

سپس فنر را به آرامی باز می نمایند تا حرکت چرخ دنده ها دوباره آغاز گردد. هرچه طول فنر در ساعت مکانیکی بیشتر باشد، امکان ذخیره انرژی بیشتری در ساعت وجود دارد. در واقع فنر طولانی تر برابر با فاصله زمانی بیشتر بین هر بار سفت کردن تاج فنر است.

ساعت های مکانیکی لوکس نه تنها زیبایی ظاهری خیره نماینده ای دارند، بلکه مهندسی ساخت قطعات داخلی آن ها هم بسیار ظریف و نفیس است. این صنعت قرن هاست که به صورت جدی فعال است و هواداران خود را دارد.

2. ساعت مکانیکی اتوماتیک

اغلب ساعت های مکانیکی گران قیمت امروزی حرکت مکانیکی اتوماتیک دارند که با نام ساعت های خود سیم پیچی معروف هستند. داخل این ساعت ها بسیار شبیه به ساعت های مکانیکی است، اما برای حرکت اجزا نه از نیروی فنر، بلکه از انرژی جنبشی فراوری شده از مچ دست شما استفاده می نمایند.

کمی عجیب است، اما این ساعت ها وزنه کوچکی دارند که با حرکت مچ دست شما حرکت می نماید و فنر اصلی را می پیچد. البته یک دستگاه کلاچ لغزنده هم در آن وجود دارد که از پیچیده شدن بیش از حد فنر جلوگیری می نماید. با استفاده از این سازوکار دیگر احتیاجی به پیچیدن دستی فنر ساعت ندارید.

وقتی هم که از این ساعت ها استفاده نمی کنید باید آن را در یک سیم پیچ ساعت قرار دهید. این دستگاه کوچک ساعت را به صورت دایره ای حرکت می دهد تا وزنه داخلی به صورت مداوم تکان خورده و تنظیمات ساعت از بین نرود.

3. ساعت کوارتز

ارزان ترین ساعت ها همین ساعت های کوارتز هستند. منبع انرژی این ساعت ها باتری است. تمام تنظیمات لازم به وسیله یک کریستال کوچک که جایگزین تمام فنرهاو چرخ دنده ها شده انجام می گردد. این کریستال به عنوان یک هادی بین باتری و مدارک الکتریکی عمل می نماید. ساعت های کوارتز اولین بار در دهه 1970 به بازار آمدند و به سرعت در بین مردم محبوب شدند. ساعت های کوارتز در ماه ممکن است فقط 1 تا 2 ثانیه با ساعت جهانی اختلاف داشته باشند.

سبک های مختلف ساعت

حالا که با دسته بندی ساعت های غیرهوشمند آشنا شدید، وقت آن رسیده که به سراغ انواع سبک های ساعت مچی بر اساس استایل و نوع کاربردشان برویم و آن ها را به خوبی آنالیز کنیم.

1. ساعت رسمی

همانطور که از نام آن معین است، این ساعت برای استفاده همراه با لباس های رسمی و شیک ساخته شده است. فرقی ندارد قرار است در یک جلسه مهم شرکت کنید یا به مراسم ازدواج دعوت شده اید، یک ساعت رسمی می تواند استایل شما را کامل کند. برترین ساعت های رسمی آن هایی هستند که قاب ظریفی دارند، ساده هستند و طراحی مینیمال دارند. این ساعت ها به زیبایی روی مچ دست یا زیر آستین شما می لغزند و با ظرافت خود، چشم نوازی می نمایند.

2. ساعت غواصی

طراحی ظاهری ساعت غواصی نقطه مقابل ساعت رسمی است. این ساعت ها برای استفاده در سفرهای آبی، محیط های مرطوب و به طور اختصاصی برای استفاده در زیر آب به وسیله شناگران و غواصان ساخته شده است.

اگر قصد خرید ساعت غواصی با کیفیت دارید به خاطر داشته باشید که این ساعت باید حداقل تا عمق 100 متری نسبت به آب و فشارِ آن مقاوم باشد. این ساعت ها از فولاد ضدزنگ ساخته شده اند، قاب یک طرفه دارند و صفحه شان هم بزرگ و نورانی است تا به راحتی زیر آب خوانده گردد.

3. ساعت هوشمند

اگر در پی ابزاری هستید که غیر از نمایش زمان کاربردهای دیگری هم داشته باشد خرید ساعت هوشمند را به شما توصیه می کنید. این ساعت ها به معنای واقعی زندگی را برایتان آسان می نمایند. در واقع شما با پوشیدن یک ساعت هوشمند، تلفن همراه و حتی لپ تاپ خود را به مچ دست می بندید.

این ساعت تمام هشدارها، ایمیل ها و قرارهای دیدار را به شما یادآوری می نماید. می توانید از GPS آن بهره ببرید، به تماس هایتان پاسخ بدهید و مطمئن باشید که همواره شرایط جسمی تان در حال آنالیز و کنترل است.

4. ساعت خلبانی

از سال 1911 که برند Cartier ساعتی برای خلبان آلبرتو سانتو دومون (Alberto Santo Dumon) طراحی کرد، مسیر جدیدی برای فراورینمایندگان ساعت باز شد و خط فراوری ساعت خلبانی به دنیا آمد. صفحه این ساعت ها بزرگ تر از ساعت های عادی است، عقربه های درخشان دارد و رنگ بندی آن ها هم با هدف افزایش خوانایی، سیاه و سفید است.

یک بند چرمی بلند دارد که اجازه بستن آن روی کت پرواز را می دهد. اگر هوادار استایل های کلاسیک هستید، پیشنهاد ما خرید یک ساعت خلبانی است.

5. ساعت تاکتیکی

این ساعت نه بر اساس ترندهای مد روز، بلکه با هدف زنده نگه داشتن افراد در شرایط بحرانی ساخته شده است. اگر اهل طبیعت گردی هستید و از ریسک قدم زدن در اعماق جنگل و روی بلندترین قله ها استقبال می کنید این ساعت انتخاب مناسبی برای شما است.

ساعت تاکتیکی ضدآب است و می تواند به عنوان قطب نما و ارتفاع سنج استفاده گردد. بعلاوه قابلیت اعلام هشدارهای هواشناسی را هم دارد. این مدل ساعت ابتدا به وسیله شرکت کاسیو برای استفاده نظامیان طراحی شد اما بعدا استفاده از آن در بین طبیعت گردان هم رواج پیدا کرد.

6. ساعت صحرایی

ساعت صحرایی ساعتی مستحکم است که در شرایط آب وهوایی سخت و برخورد با سطوح سخت بسیار مقاوم است. این ساعت حتی در دست سربازانی که در جنگ شرکت می کردند سالم به جای مانده است. این ساعت نسبتا کوچک است، صفحه ای سیاه و سفید دارد که خواندن آن را راحت می نماید و از فولاد ضدزنگ یا تیتانیوم ساخته شده است. بند ساعت تسمه ای است که از چرم، بوم یا نایلون ساخته شده یا از بندهای کلاسیک ناتو برای ساخت آن استفاده می گردد. زمان سنجی ساعت صحرایی بسیار دقیق است.

7. ساعت مسابقه ای

ساعت مسابقه ای معمولا ظاهری پر زرق وبرق و پرانرژی دارد و معمولا روی مچ همه ورزشکاران، از رانندگان ماشین فرمول یک تا دوندگان، دیده می گردد. ساعت مسابقه ای سرعت سنج و کرنوگراف دارد، اعداد روی صفحه آن معمولا عربی است و صفحه گرد و بزرگ دارد. بعلاوه قاب آن از فولاد ضدزنگ ساخته شده و بندی چرمی یا فلزی دارد.

8. ساعت دیجیتال

این مدل ساعت برعکس ساعت آنالوگ است. زمان به صورت دیجیتالی روی صفحه ساعت نمایش داده می گردد اما نباید از آن توقع کارکرد ساعت هوشمند را داشت. چون به اینترنت وصل نمی گردد و قابلیت های اضافه ساعت های هوشمند را هم ندارد. اگر به شنیدن صدای تیک تاک عقربه های ساعت علاقه ندارید، خرید یک ساعت دیجیتال را به شما توصیه می کنیم.

9. ساعت جیبی

افراد نسبتا کمی به این مدل ساعت احتیاج دارند و معمولا وقتی از یک استایل خاص استفاده می کنید استفاده از ساعت جیبی معقول به نظر می رسد. این مدل ساعت در روزگار قدیم بسیار پرهوادار بوده و در حال حاضر هم به عنوان یکی از مدل های کلاسیک در بازار به چشم می خورد.

ساعت های جیبی جنبه اشرافی دارند و معمولا بسیار گران هستند. صفحه گرد ساعت با قاب در دار فلزی محافظت می گردد و با یک زنجیر به جلیقه متصل می گردد. اگر به استایل های کلاسیک علاقه دارید، می توانید از یک ساعت جیبی کلکسیونی بهره ببرید.

نکات مهم برای خرید ساعت مچی

اولین چیزی که قبل از خرید ساعت باید به آن دقت کنید شرکت سازنده آن است. در دنیای ساعت های مچی، برند ساعت نشان دهنده کیفیت و طول عمر آن است. بعلاوه سبک طراحی ظاهری ساعت هم در هر برند به سبکی خاص است. پس با توجه به برند فراوری نماینده، می توانید نزدیک ترین ساعت به استایل محبوبتان را بخرید.

موضوع بعدی خوش نام بودن آن ساعت در بازار و بعلاوه در بین دوستان و آشنایان است. بد نیست قبل از خرید ساعت، کمی درباره آن در بین اطرافیانتان تحقیق کنید. روش دیگری که برای این آنالیز می توانید انتخاب کنید خواندن کامنت خریداران محصول در صفحه آن است. معینات ظاهری، جنس بند و مدل صفحه ساعت گزینه بعدی است که باید به آن دقت کنید.

بعلاوه علت شما برای خرید ساعت بسیار مهم است. مثلا اگر قرار است برای شرکت در یک مراسم رسمی ساعت بخرید نباید به سراغ ساعت اسپرت یا خلبانی بروید. یا اگر قرار است از ساعت در طبیعت گردی، مسافرت و شنا بهره ببرید نباید ساعت رسمی را انتخاب کنید.

طول عمر ساعت، تناسب سایز صفحه با مچ، جنس صفحه و در نهایت قیمت مواردی هستند که باید قبل از خرید به آن حتما توجه کنید.

2 ساعت مچی پرهوادار در فروشگاه خبرنگاران

در این بخش قرار است با محبوب ترین ساعت مچی زنانه و مردانه در فروشگاه خبرنگاران آشنا شوید. پس اگر قصد خرید دارید، بد نیست این بخش را هم با دقت بخوانید.

ساعت مچی عقربه ای مردانه رنوس مدل 1195C

این ساعت زیبای مردانه از دسته ساعت های کوارتز است که هواداران زیادی دارد. رنگ صفحه آن ذغالی است و عقربه های سفید دارد. بدنه فلزی، شیشه معدنی و بند ساده ساخته شده از جنس لاستیک این محصول را به یک ساعت شیک و مناسب برای استفاده روزمره تبدیل نموده است.

منبع انرژی ساعت رنوس باتری است و بند آن با یک سگک ساده بسته می گردد. ظاهر این ساعت به شکلی است که هم با استایل رسمی و اداری هماهنگ می گردد و هم با استایل اسپرت. پس اگر در پی یک ساعت همه فن حریف می شد ساعت مچی رنوس برای شما بسیار مناسب است.

ساعت مچی عقربه ای زنانه اسکمی مدل 1311 کد 02

بدنه و بند این مدل ساعت زنانه اسکمی از فلز نقره ای رنگ است و ظاهری بسیار شیک و ظریف دارد. صفحه گرد و نقره ای رنگ آن با شیشه معدنی پوشیده شده و قفل بند آن هم به شکل قفل دستبند است. قابلیت ضدآب بودن تا عمق 30 متر، استفاده از استیل ضدزنگ در ساخت آن و امکان تنظیم طول بند از ویژگی های قابل توجه این ساعت است.

منبع: luxe.digital

پاسخ به چند پرسش پرتکرار

قیمت ساعت مچی را چطور معین می نمایند؟

برند ساعت مچی، کشور سازنده، متریال به کار رفته در ساخت ساعت، امکانات ساعت و تکنولوژی به کار رفته در آن در معین قیمت ساعت تاثیرگذار است.

ساعت مچی اسپرت برای استفاده روزانه مناسب است؟

اگر استایل شما کژوال یا اسپرت است می تواندی از ساعت مچی اسپرت بهره ببرید. اما اگر قرار است استایل رسمی داشته باشید، استفاده از ساعت اسپرت یک اشتباه بزرگ است.

چطور میانگین قیمت ساعت را در بازار پیدا کنیم؟

قیمت ساعت مچی زنانه و قیمت ساعت مچی مردانه در سایت خبرنگاران به تقکیک نوع آن دسته بندی شده است. با ورود به هر دسته و استفاده از فیلترهای قیمتی می توانید حداقل و حداکثر قیمت ساعت مچی را پیدا کنید و میانگین حدودی قیمت ساعت در بازار را به دست آورید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1402 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 2242

به "راهنمای خرید ساعت؛ 12 نوع و سبک مختلف که باید بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید ساعت؛ 12 نوع و سبک مختلف که باید بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید