بازنگاهی به اصل و مبنای دستگاه های روابط عمومی در عصر جدید

به گزارش مجله پیامک، دستگاه های روابط عمومی باید با در نظر داشتن حفظ شفافیت نیازها، خواسته ها و پرسش های عموم مخاطبان خود را دریافت نموده و با پاسخ دهی به موقع آنها درصدد قانع کردن سازی برآیند

بازنگاهی به اصل و مبنای دستگاه های روابط عمومی در عصر جدید

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

به گزارش گروه رسانه های مجله پیامک، رضا همدانچی طی یادداشتی در روزنامه فرهیختگان نوشت : بشر با پایه گذاری اولین بنیادهای تمدن لزوم پرداخت به اصل ارتباط را دریافت؛ با پیشرفت جامعه های بشری و شکل گیری سازمان های خدمات رسان؛ تعاریف ارتباطات نیز وارد فازهای پیچیده تری شده و ضوابط و اصول ساختارمندی برای یک ارتباط دوسویه و پایدار بین سازمان ها و جامعه را تحت عنوان شاخه روابط عمومی پدید آورد. روابط عمومی که به تعبیری هنر مردم داری و تعامل و تفاهم اثربخش بین سازمان ها و مخاطبان شناخته می گردد، درواقع ماموریت اطلاع رسانی و مطلع سازی مردم از عملکرد سازمان و بازتاب دغدغه های مخاطبان سازمان به مسئولان مربوطه با هدف فراهم آوری زمینه های لازم جهت اصلاح امور و روندهایی است که می تواند با ارتقابخشی اعتماد و کیفیت ارتباطات مخاطبان سرنوشت و موفقیت سازمان ها را تضمین کند.

27 اردیبهشت را که روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی نام گذاری شده است، باید بهانه ای قرار داد برای پاسداشت زحمتکشان این عرصه و همچنین فرصتی برای ارزیابی عملنمودها، داشته ها و نداشته هایمان در این حوزه. روزی که بتوانیم فارغ از هیاهوی های موجود به اصل و رسالت این مفاهیم رجوع کنیم تا بدانیم در این عصر کجای این پهنه قرار گرفته ایم. دنیای امروز بی شک با ارتباطات چندسویه، تعامل در سطح محلی، ملی، منطقه ای و جهانی آمیخته و بشر با آن عجین شده و از این جهت به دنبال شناختی جدیدتر از محیط پیرامونی خواهد بود.

قدمت تاریخ روابط عمومی و ارتباطات رسمی و مدرن در ایران به بیش از 50 سال می رسد و اولین دفتر روابط عمومی در شرکت نفت راه اندازی شد و بعدها به سایر ادارات و سازمان ها توسعه داده شد، اما هدف از این کار را می توان در این عبارت خلاصه کرد؛ مبادله اطلاعات و برقراری تعامل موثر بین سازمان خدمت رسان و ذی نفعان آن به منظور ایجاد حسن نیت و فهمی مشترک.

در عصر حاضر که عصر ارتباطات نام گذاری شده است و ابزارها و مدیوم های ارتباطی جمعی و اجتماعی، مفاهیم و کارنمودهای تازه ای یافته اند نیز ماموریت واحدهای روابط عمومی سازمان ها به شکل سابق باقی مانده است، بلکه تغییرات در فنون و هنرهای این واحدهاست که دچار تحولاتی شده و ضروری است که از فناورهای نوین و دانش روز برای یاری به توسعه شکل و ابزار روابط عمومی ها استفاده گردد تا کیفیت و کمیت به ثمر رساندن ماموریت اصلی حفظ گردد.

متاسفانه شاهد آن هستیم که گاهی اهمیت و صندلی روابط عمومی این روزها توسط مدیران و مسئولان ارشد فراموش می گردد؛ همان طور که رهبر معظم انقلاب اسلامى در ملاقات با رئیس جمهور، مسئولان و کارگزاران نظام در تاریخ 09، 04، 86 فرمودند: ایرادى که من به این دولت وارد می کنم، این است که شرح دادن شان به مردم کم است. این روابط عمومی هاى شما در بخش هاى مختلف باید فعال عمل نمایند. روابط عمومى شماست که از رسانه ملى یا از مطبوعات می تواند استفاده بهینه بکند؛ یاد بگیرند راه بیان کردن را. گاهى انسان شرح هم می دهد، بیان هم می نماید؛ منتها بى فایده! چون نوع بیان، نوع بیانِ اثرگذار و باوربرانگیز نیست؛ حقیقت را درست روشن نمی نماید. این یکى از نقص هاست که باید حتما این نقیصه را جبران کنید. از این رو است که باید روز ارتباطات و روابط عمومی را فرصتی مغتنم برای ارزیابی و آسیب شناسی عملکرد دستگاه های روابط عمومی در پاسداری از ماموریت محوله خود و همچنین گوشزد کردن لزوم حفظ هویت آن به مدیران و ذی نفعان شمرد.

امروزه روابط عمومی ها باید کوششی هوشمندانه و ماهرانه برای بهره گیری از روش های تبلیغ، تشویق، ترغیب و قانع کردن با استفاده از وسایل و ابزارهای ارتباطی جدید برای حفظ رسالت خود یعنی مطلعی رساندن به جامعه مخاطبان خود و همچنین دریافت بازخوردها از عملکرد سازمان ها را مورد استفاده قرار دهند.

نباید این اصل به دست فراموشی سپرده گردد که هر دستگاه و سازمانی با هدف ارائه خدمات به قشری از جامعه راه اندازی شده است و این زور و قدرت آنها نیست که ضامن حفظ ساختارهای آنهاست، بلکه این رفتار و طرز فکر مخاطبان و طبقات مختلف است که در سرنوشت آنها موثر واقع می گردد و باید پشتیبانی و همکاری های عمومی را برای عملکردی سالم، منطقی و پربهره جلب کرد.

از همین رو است که باید با واکاوی دقیق دستگاه های روابط عمومی از سمت مدیران آنها و همچنین جامعه نخبگانی شیوه های ارتقای آنها با بهره گیری از ابزار روز مورد توجه قرار گیرد؛ امری که همکاری دوشادوش تصمیم سازان و مراکز فراوری فکر و همچنین بخش فناوری و توسعه ابزارهای نوین را در بر می گیرد. دستگاه های روابط عمومی باید با در نظر داشتن حفظ شفافیت نیازها، خواسته ها و پرسش های عموم مخاطبان خود را دریافت نموده و با پاسخ دهی به موقع آنها درصدد قانع کردن سازی برآیند؛ و به همین ترتیب امکانات لازم برای ارائه عملکرد سازمانی را که نمایندگی آن را برعهده دارند، فراهم نموده با دریافت بازخوردهای ذی نفعان آن؛ زمینه های اصلاح و ارتقای شیوه ها را فراهم آورند.

در آخر ضروری است این نکته دوباره تکرار گردد که هویت و اصالت هر سازمانی مرقوم جامعه بهره مند از خدمات آن سازمان است؛ و هرگونه خلل و نقصی در تفکر این جامعه از عملکرد این سازمان، سبب از بین رفتن اصل اعتماد و مشارکت عمومی خواهد شد که درمواقع بحران ضامن سلامت آن سازمان است.

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 22 تیر 1399 بروزرسانی: 22 تیر 1399 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1011

به "بازنگاهی به اصل و مبنای دستگاه های روابط عمومی در عصر جدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازنگاهی به اصل و مبنای دستگاه های روابط عمومی در عصر جدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید