افزایش 20 درصدی تجاری سازی پتنت های حوزه سلامت، تقدیر از مراکز رشد

به گزارش مجله پیامک، به گزارش خبرنگاران، دکتر محمدرضا منظم امروز در نشست خبری مجازی بیست و هفتمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی گفت: امسال همزمان با 25 بهمن بیست و هفتیم جشنواره رازی برگزار می شود. این جشنواره از دو بخش عمده تشکیل شده است که برندگان جوایز حقیقی محققان، محققان جوان، مخترعان، پژوهش برتر، جایزه ویژه پژوهش کووید هستند.

افزایش 20 درصدی تجاری سازی پتنت های حوزه سلامت، تقدیر از مراکز رشد

دبیر هیات اجرایی بیست و هفتمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی اضافه نمود: در بخش حقوقی، دانشگاه های علوم پزشکی، مراکز تحقیقاتی، مراکز رشد، سازمان های حامی فناوری، شرکت های دانش بنیان، کمیته های تحقیقات دانشجویی و نشریات علوم پزشکی مورد تقدیر قرار می گیرند.

وی ویژگی منحصر بفرد دوره تازه جشنواره رازی را اضافه نمودن بخش های تحقیقات کاربردی و تحقیقات معطوف به حل مسئله برشمرد و گفت: تا دوره بیست و ششم جشنواره رازی با عنوان تحقیقات بوده و از سال جاری دوره بیست و هفتم به جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی نامگذاری شده است.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت یادآور شد: در سال جاری استقبال اساتید و محققان بسیار خوب برآورده شده و بیش از 2 برابر نسبت به گذشته در این دوره از جشنواره شرکت کرده اند. تعداد 883 نفر از محققان در این دوره از جشنواره ثبت نام کرده اند. با توجه به اینکه تعداد اعضای هیات علمی و محققان و مخترعان واجد شرایط شرکت در جشنواره حدود 2 هزار نفر هستند با احتساب شرکت کنندگان تقریبا 50 درصد افراد در این دوره شرکت کرده اند.

وی اضافه نمود: ما در دبیرخانه جشنواره صرفا به افرادی که در فراخوان جشنواره شرکت کردند اکتفا نکردیم و در سامانه علم سنجی وزارت بهداشت جستجو کردیم تا افرادی که واجد شرایط هستند را در جشنواره شرکت دادیم.

منظم با اشاره به محورهای مهم بیست و هفتمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی یادآور شد: اولین محور مورد بحث محور پتنت و یا ثبت اختراع و فناوری است. در سال 2020 از نظر اختراعات ما در رتبه 11 دنیا قرار داشتیم و از نظر رشد ثبت اختراع نیز رتبه 3 دنیا هستیم. در حوزه اختراعات 17 حوزه تخصصی داریم که 6 حوزه به سلامت مرتبط است. در سال 2020 تعدد 3660 اختراع در کشور گرنت شده که یک هزار مورد آن مربوط به سلامت بوده و 300 مورد از این موارد در دانشگاه های علوم پزشکی گرنت شده است.

وی اضافه نمود: در در 10 سال گذشته 3 هزار پتنت داخلی و بین المللی در حوزه علوم پزشکی به ثبت رسیده است که از این تعداد 250 مورد آن بین المللی بوده اند. نکته ارزشمند در زمینه پتنت ها تجاری سازی اختراعات است. از میان 3 هزار مورد پتنت علوم پزشکی تعداد 300 مورد تجاری سازی شده اند. تجاری سازی این پتنت مدیون ایجاد دفاتر مالکیت فکری و ادغام حوزه آموزش تحقیقات با درمان و بهداشت در کشور است.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت اضافه نمود: در حال حاضر در حوزه سلامت 10 درصد از پتنت های ثبت شده گرنت و تجاری سازی می شوند. ما سعی داریم کیفیت این موارد را افزایش دهیم و درصد تجاری سازی را تا افق 1404 به 20 درصد افزایش دهیم تا اساتید به تجاری سازی پتنت ها تشویق شوند و محصولات را وارد بازار کنند. به خصوص هدف اصلی ورود به بازار بین المللی است.

وی با اشاره به محور تقدیر از مراکز رشد برتر در این دوره از جشنواره رازی گفت: محور مراکز رشد محور تازه در این دوره است. در حال حاضر 93 مرکز رشد وابسه به دانشگاه های علوم پزشکی در کشور داریم. در سال 1399 تعداد هزار و 800 شرکت و هسته فناور در این مراکز رشد مستقر بوده اند و 170 هزار مترمربع از فضای دانشگاه های علوم پزشکی به مراکز رشد اختصاص یافته است.

منظم اظهر داشت: 110 میلیارد تومان در مراکز رشد دانشگاه های علوم پزشکی به شرکت های دانش بنیان و هسته های فناوری تسهیلات مالی ارائه شده است و با وجود اینکه شرکت های دانش بنیان و هسته های فناوری مراکز نوپا هستند اما در مجموع مراکز رشد یک هزار و 100 میلیارد تومان فروش محصول داشته اند.

وی با اشاره به نگاه تعالی فناوری و عدالت محوری در حمایت و ایجاد انگیزه در مراکز رشد دانشگاه های علوم پزشکی در بیست و هفتمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی گفت: مراکز رشد در این دوره از نظر مقدار امتیاز، مقدار فروش و مقدار حمایت، برای اولین بار مورد ارزیابی در جشنواره رازی قرار می گیرند.

دبیر هیات اجرایی بیست و هفتمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی با اشاره به اینکه محور حمایت و تقدیر از شرکت دانش های بنیان نیز از دیگر محورهای تازه جشنواره رازی است، گفت: شرکت های دانش بنیان که از طریق اساتید دانشگاه های علوم پزشکی تاسیس شده و در حال تولید محصول هستند قاعدتا باید به عنوان یک ارزش تلقی شوند و تقدیر شوند.

وی اضافه نمود: سهم وزارت بهداشت از شرکت های دانش بنیان حدود 30 درصد از کل شرکت های دانش بنیان کشور است. تعداد یک هزار و 600 شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت قرار دارند که از این میان 170 شرکت دانش بنیان نوع یک هستند. این شرکت ها از پیچیدگی فناوری بالایی برخوردارند.

منظم یادآور شد: ما در این دوره از جشنواره رازی برای ارزیابی شرکت های دانش بنیان به پیچیدگی فناوری، توسعه صادرات و تعامل با دانشگاه توجه می کنیم. به این معنی که این شرکت چقدر با دانشگاه تعامل داشته است، از انتها نامه ها حمایت کرده، در دفاتر تحقیق و توسعه حضور داشته و یا از دوره های فرصت مطالعاتی و پسادکتری حمایت کرده است.

وی تقدیر از سازمان های حامی فناوری را در این دوره از جشنواره خبر داد و گفت: این محور در این دوره از جشنواره اضافه شده است. یکی از سازمان های حامی فناوری، صندوق های نوآوری هستند. صندوق نوآوری و شکوفایی چند صندوق زیرمجموعه خود اضافه نموده است که 6 مورد از این صندوق ها وابسته به وزارت بهداشت است.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت اضافه نمود: این صندوق ها توانسته اند 2 هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار شرکت های دانش بنیان و هسته های فناور حوزه سلامت قرار دهند. در این دوره از جشنواره سرمایه گذاری خطرپذیر صندوق ها را به عنوان یک ارزش تلقی کردیم و صندوق هایی که ریسک بیشتری کرده اند تقدیر می شوند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 29 اسفند 1400 بروزرسانی: 29 اسفند 1400 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1997

به "افزایش 20 درصدی تجاری سازی پتنت های حوزه سلامت، تقدیر از مراکز رشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 20 درصدی تجاری سازی پتنت های حوزه سلامت، تقدیر از مراکز رشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید