از سرگیری تزریق دز دوم واکسن کرونا

به گزارش مجله پیامک، به گزارش خبرنگاران، پنجشنبه هفته گذشته بود که محموله یک میلیون دوزی واکسن اسپوتنیک وی وارد ایران شد و چند روز قبل از آن واکسن کووبرکت مربوط به ستاد فرمان اجرایی امام هم مجوز مصرف اضطراری داوطلبانه گرفت. همان موقع اینطور گفته شد که فراوری انبوه این واکسن از تیرماه آغاز می گردد.

از سرگیری تزریق دز دوم واکسن کرونا

هم اکنون، فاز دوم واکسیناسیون که برای سالمندان است، با اولویت افراد بالای 70سال یعنی متولدان 1330به بالا، در حال اجرا است که به دلیل کمبود واکسن، در هفته های اخیر متوقف شده یا با فرایند بسیار کندی آن هم برای دوز دوم، انجام می شد. بر این اساس با ورود محموله جدید و احتمال واردات در روزهای آینده، افراد می توانند به وسیله ثبت نام در سامانه SALAMAT.GOV.IR نسبت به پیگیری شرایط شان اقدام نمایند.

حالا با نزدیک شدن به زمان فراوری واکسن ایرانی، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو روز گذشته گفت که با توزیع واکسن برکت و ورود محموله های واکسن وارداتی، واکسیناسیون عمومی با اولویت گروه های سنی 65 سال به بالا از این هفته آغاز می گردد.

براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، تا به امروز بیش از 6 میلیون و 800 هزار دوز واکسن وارد کشور شده و مجموع واکسن های تزریق شده هم 5 میلیون و 281 هزار و 275 دوز است. در تهران هم با افزایش مراکز تجمیعی براساس اعلام معاون درمان ستاد کرونای پایتخت ظرفیت تزریق روزانه 70 هزار دوز واکسن فراهم شده است.

سند واکسیناسیون تغییر نمی نماید

نادر توکلی، معاون درمان ستاد مدیریت کرونای تهران درباره از سرگیری دوباره واکسیناسیون به همشهری شرحاتی می دهد: واکسیناسیون همچنان برای سالمندان بالای 70سال ادامه خواهد داشت؛ چرا که هنوز افرادی از این گروه، واکسن تزریق ننموده اند.

این افراد می توانند به وسیله سامانه SALAMAT.GOV.IR اقدام به ثبت نام نمایند. البته با تکمیل این گروه به زودی واکسیناسیون سالمندان بالای 65سال اعلام می گردد. توکلی در پاسخ به این سؤال که با فراوری واکسن ایرانی، فرایند واکسیناسیون در کشور تغییر خواهد نمود، گفت: اولویت بندی سند واکسیناسیون همانی است که از ابتدا تدوین شده است. هم اکنون در فاز 2، پس از کادر درمان، سالمندان بالای 60سال قرار دارند که حتی با آغاز تزریق واکسن ایرانی هم این گروه در اولویت هستند. پس از آن با اتمام واکسیناسیون بیماران خاص، بیماران زمینه ای در اولویت واکسن قرار می گیرند و سپس تزریق برای گروه های سنی پایین تر اعلام خواهد شد.

ظرفیت واکسن ایرانی هم اکنون بیشتر از دو، سه میلیون دوز در ماه نیست و بعد از تکمیل واکسیناسیون گروه های هدف و افزایش فراوری به واکسیناسیون عمومی خواهیم رسید. معاون درمان ستاد کرونای تهران، متنوع بودن سبد واکسن در کشور را منوط به تحقق وعده واردات عنوان می نماید و می گوید: قطعا اگر واکسن داشته باشیم انحصار ایجاد نخواهد شد.

هر قدر واکسن در سبد ما وجود داشته باشد، براساس موجودی به تمام مراجعان پیشنهاد خواهد شد، ایرانی و چینی و روسی هم ندارد. ترزیق واکسن ایرانی هم مانند دیگر واکسن هایی که تا به امروز تزریق شده ، اجباری نیست. در شرایط کنونی تنها کسانی واکسن دریافت می نمایند که خودشان داوطلبانه ثبت نام و مراجعه می نمایند. درباره ایمنی واکسن ایرانی هم تا به امروز از میان کسانی که تزریق داشته اند عوارض حاد و نگران نماینده گزارش نشده است.

بنابراین واکسن های ایرانی هم کاملا ایمن هستند و با آغاز تزریق عمومی آنها مردم با خیال راحت می توانند نسبت به تزریق اقدام نمایند.

به گفته او، مجوز مصرف اضطراری داوطلبانه به معنای واکسیناسیون برای افراد اولویت دار در فازهای مشخص شده است. البته این تزریق به صورت کاملا اختیاری و درصورت تمایل افراد صورت می گیرد. در این میان صادق تبریزی، رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت می گوید: با توزیع واکسن های جدید و تسریع واکسیناسیون، به زودی زمان تزریق واکسن برای افراد بالای 60سال هم اعلام می گردد.

در فاز دوم واکسیناسیون کرونا قرار است 8میلیون و 300هزار سالمند کشور واکسینه شوند و براساس اعلام سخنگوی سازمان غذا و دارو، اغلب سالمندان بالای 70 سال که مایل به دریافت واکسن بودند و در سامانه ثبت نام نموده اند، دوز اول را گرفته اند و تزریق دوز دوم آنها هم در حال اجرا است.

واکسن ایرانی - کوبایی هنوز مجوز مصرف اضطراری نگرفته است

هفته گذشته بود که وزارت بهداشت از صدور مجوز مصرف اضطراری برای واکسن کووبرکت اطلاع داد. حالا هم براساس اعلام سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، درصورت تأیید کمیته اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت، واکسن انستیتوپاستور که ایرانی - کوبایی است هم مجوز مصرف اضطراری را در این هفته یا اوایل هفته آینده دریافت می نماید. حالا در کنار اینها واکسن فخرا و کوو پارس رازی هم در مرحله دوم آزمایش بالینی به سر می برند.

این در حالی است که روز گذشته رئیس دولت دوازدهم، گفت که 2واکسن ایرانی مجوز مصرف اضطراری دریافت نموده اند. احتمالا اشاره حسن روحانی به واکسن انستیتوپاستور است، اما براساس اعلام سازمان غذا و دارو، هنوز به این واکسن مجوز مصرف اضطراری داده نشده است.

در این میان، احسان مصطفوی، مدیر پروژه فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونای فراوری مشترک ایران و کوبا، به همشهری می گوید که تزریق دوز دوم این واکسن روز گذشته تمام شده است: فراوری واکسن پاستوکووک همزمان با کارآزمایی بالینی آغاز شده است، لازمه ورود آن برای واکسیناسیون عمومی آنالیز نتایج مطالعات اجرا شده از سوی سازمان غذا و دارو و سایر مراجع ذی صلاح است تا اثربخشی و بی خطری واکسن تأیید گردد.

بعد از اینکه این سازمان براساس مستندات ارائه شده، واکسن را اثربخش و بی خطر تشخیص داد، واکسیناسیون عمومی با این واکسن آغاز می گردد. به گفته او، در اواخر مرداد و اوایل شهریور، تحلیل اولیه آنالیز اثربخشی این واکسن انجام می گردد و نتایج آن در اختیار سازمان غذا و دارو قرار می گیرد. البته تحلیل نهایی آنالیز اثربخشی این واکسن برای شهرهایی که 2دوز تزریق واکسن را داشته اند، احتمالا در مهرماه ارائه می گردد.

هم اکنون 5 نوع واکسن ایرانی در مراحل مختلف مطالعه و فراوری قرار گرفته که یک واکسن (کووایران برکت) مجوز استفاده اضطراری دریافت نموده، یکی از واکسن ها (انستیتوپاستور) در فاز سوم واقع شده است و 3واکسن دیگر (فخرا، رازی و سیناژن) هم در فازهای یک و دو قرار دارند که تامین واکسن مورد احتیاج برای سال های آینده را هم تضمین خواهد نمود؛ هر چند که در وهله اول مجوزهای صادر شده برای واکسن های ایرانی برای تزریق داوطلبانه خواهد بود و واکسیناسیون هم براساس همان سند اولیه صورت خواهد گرفت.

رضا مظهری، مدیر اجرایی طرح واکسن کووایران برکت با اشاره به فراوری 3میلیون واکسن تعهد شده در خرداد می گوید: در تیرماه هم با راه اندازی خط فراوری جدید، فراوری ماهانه واکسن به 11میلیون دوز یا همان هفته ای حدود 3میلیون دوز خواهد رسید. از این پس این واکسن به صورت مستمر پس از فراوری و قرنطینه 14روزه برای تزریق عمومی در اختیار وزارت بهداشت قرار می گیرد. به گفته او، فراوری هفتگی واکسن کووایران برکت در مرداد سال جاری به حدود 4میلیون دوز در هفته و همچنین در شهریور به هفته ای حدود 7میلیون دوز خواهد رسید.

فخرا احتمالا تیرماه مجوز می گیرد

در کنار اینها، پیش بینی می گردد، واکسن فخرا هم که در فاز دوم مطالعات واقع شده است، تا تیرماه مجوز مصرف اضطراری را دریافت کند. محمد کریمی نیا، معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور با اعلام این موضوع به همشهری می گوید: بیش از 10روز است که کارآزمایی بالینی فاز2 آغاز شده و استقبال داوطلبانه خوبی هم برای تزریق واکسن داریم. در حال طی این راستا هستیم که در فرایندی که سازمان غذا و دارو تعریف نموده، به سرعت خودمان را برای اتمام فاز 2و ورود به فاز سوم برسانیم. به گفته کریمی نیا، واکسن فخرا هم جزو واکسن هایی است که با توجه به نتایج به دست آمده و پلتفرم های مشابه مورد استفاده در کشور (مرتبط با واکسن های سینوفارم، بهارات از خارج کشور و کووبرکت در داخل کشور) درخواست صدور و تزریق اضطراری بعد از پایان نتایج فاز را به وزارت بهداشت خواهد داد.

محمدحسن فلاح مهرآبادی، معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی هم با تأکید بر اینکه از شهریور سال جاری ماهانه یک میلیون دوز واکسن کوو پارس فراوری خواهد شد، می گوید: به احتمال زیاد، تا مرداد سال جاری، ایمنی زایی و مؤثر بودن این واکسن تأیید می گردد و پس از آن فراوری انبوه خواهیم داشت. فلاح همچنین درباره اتمام مرحله دوم تست انسانی واکسن رازی کووپارس هم شرح می دهد: براساس برنامه ریزی های اجرا شده تمام داوطلبان مرحله دوم تست انسانی در 2 هفته آینده تزریق اول خود را دریافت می نمایند تا این مرحله پایان یابد. تزریق دوم هم بلافاصله آغاز می گردد تا این طرح مطالعاتی فرایند مطلوبی داشته باشد.

واردات 3میلیون دوز واکسن از سوی بخش خصوصی

حالا در این شرایط، فرایند واردات واکسن براساس آنچه مقامات هلال احمر عنوان می نمایند، همچنان ادامه دارد. محمدحسن قوسیان مقدم، سخنگوی جمعیت هلال احمر با اعلام اینکه، تا به امروز 4.5میلیون دوز واکسن کرونا از سوی این سازمان وارد کشور شده است، می گوید: میزان واردات و ادامه فرایند آن، به میزان فراوری داخلی بستگی دارد. تا زمانی که لازم باشد ما به دنبال واردات واکسن هستیم. در کنار اینها، بخش خصوصی هم همچنان برای واردات واکسن در کوشش است.

گفته می گردد، برای ورود یک میلیون دوز واکسن آسترازنکا از یک شرکت هندی، توافقاتی از سوی این بخش اجرا شده است. ناصر ریاحی، عضو هیأت رئیسه اتاق تهران در این باره گفته: ماه گذشته قرار بود واردات 6میلیون واکسن از سوی بخش خصوصی محقق گردد که به نتیجه نرسید، اما اکنون برای واردات6میلیون دوز واکسن دیگر اقدام نموده ایم و قرار است 3میلیون دوز واکسن آسترازنکا وارد کنیم که به طور مستقیم با شرکت سازنده واکسن کرونا قرارداد بسته ایم.

به گفته ریاحی، یک میلیون دوز از این واکسن ها در انبار شرکت سازنده آماده است و به زودی وارد خواهد شد و 3میلیون دوز بعدی هم واکسن سینوفارم چینی خواهد بود که رزرو آن اجرا شده است.

منبع: روزنامه همشهری

آخرین اخبار واکسیناسیون را در صفحه ویروس کرونا خبرنگاران دنبال کنید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 21 تیر 1400 بروزرسانی: 21 تیر 1400 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1704

به "از سرگیری تزریق دز دوم واکسن کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از سرگیری تزریق دز دوم واکسن کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید