آموزش کاشت خیار در گلدان

به گزارش مجله پیامک، انگیزه - مصرف خیارهایی که خودتان پرورش داده اید بسیار لذت بخش است و البته این خیارها طعم و مزه بهتری در مقایسه با خیارهای دیگر خواهند داشت. شما توانایی این را دارید که بوته های خیار را در منزل و حتی آپارتمان محل زندگی خود کشت کنید و از مصرف خیارهایی سالم و تازه که کشت خودتان است، در هر زمان لذت ببرید. در این مقاله به آنالیز روش کاشت خیار در گلدان پرداخته و شما را با شرایط نگهداری و مراقبت از آن آشنا می کنیم. اگر به کاشت میوه ها در گلدان علاقه مندید می توانید آموزش کاشت هویج در گلدان و آموزش کاشت موز در گلدان را نیز در سایت انگیز مطالعه کنید.

آموزش کاشت خیار در گلدان

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در استرالیا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

آموزش کاشت خیار در گلدان به صورت گام به گام

کاشت خیار در گلدان و پرورش آن در آپارتمان کار چندان دشواری نیست و با در نظر دریافت همین نکات ساده می توانید برداشت مناسبی از بوته خیار خود داشته باشید.

برای کاشت خیار می بایست ابتدا اقلامی چون گلدان مناسب، بذر هیبرید خیار، قیم و نخ، خاک کمپوست و پرلیت را تهیه کنید. برای کاشت خیار در گلدان به صورت زیر عمل می کنیم.

1. خرید بذر برای کاشت خیار

برای کاشت خیار در گام نخست می بایست از فروشگاه های مخصوص گل و گیاه بذر خیار گلدانی را تهیه کنید. باید این نکته را در نظر بگیرید که بهتر است نوعی از خیار را انتخاب کنید که ارتفاع آن کوتاه باشد و فضای زیادی را اشغال نکند زیرا برخی از گونه های خیار هستند که تا ارتفاع چند متری رشد خواهند کرد

2. تهیه گلدان مناسب

گلدان مورد علاقه خود را خریداری کنید. باید توجه داشته باشید که گلدانی برای کاشت خیار مناسب است که قطر و ارتفاع آن حداقل 30 سانتی متر باشد. گلدانی به اندازه ذکر شده، برای 5 الی 6 بذر مناسب است

3. آماده کردن خاک گلدان

گلدان را با ترکیبی از خاک، کمپوست و مقداری پرلت پرکنید. از این نکته اطمینان داشته باشید که ته گلدان دارای شکافی برای زهکشی و خروج آب اضافه از آن باشد. برای اینکه سوراخ با خاک مسدود نگردد روی آن را با شن و سنگ های کوچک بپوشانید.

بیشتر بدانید: آشنایی با انواع خاک گلدانی، ویژگی ها و موارد مصرف آن ها

4. کاشت بذر

گام بعدی زمان کاشت بذرهاست. بذرها را در عمقی در حدود 1 تا 2 سانتی متری خاک گلدان بکارید. حد فاصل بین بذرها حداقل باید حدود دو سانتی متر باشد تا فضایی مناسب جهت رشد بوته های خیار فراهم گردد. باید این نکته را در نظر بگیرید که می بایست بذر ها را به پهلو در خاک بکارید.

5. آبیاری

پس از این که بذرها را کاشتید خاک را در چندین مرحله به صورت کامل آبیاری کنید و این کار را تا حدی انجام دهید آب از ته گلدان خارج گردد. فقط دقت داشته باشید که سطح خاک نباید غرقابی گردد

6. قرار دادن در نور

برای تسریع رشد و جوانه زدن بذر خیار می بایست گلدان را برای زمان 6 ساعت در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید

7. جدا کردن جوانه ها

پس از گذشت 3 الی 4 روز بذرهای خیار کم کم جوانه می زنند. تا وقتی که ارتفاع جوانه ها حدود 7 سانتی متر برسد دست نگه دارید. حال دو جوانه خیار که به طور نسبی قوی تر از بقیه جوانه ها هستند را در نظر بگیرید و مابقی جوانه ها را آهسته از خاک بیرون بکشید. حالا دو شانس برای داشتن بوته های قوی و پر میوه دارید!

8. شرایط مناسب برای رشد جوانه ها

اجازه دهید تا جوانه خیار رشد مناسب خود را داشته باشد. در این زمان دقت به آبیاری مستمر و منظم و برخورداری از نور مناسب برای رشد بوته های جوان خیار ضروری است

9. از بین بردن گیاه ضعیف تر

هنگامی که ارتفاع بوته خیار حدوداً به 25 سانتی متر رسید می بایست گیاهی را که به نسبت ضعیف تر است را از بین ببرید

10. قرار دادن قیم

بعد از این بوته خیار به صورت میانگین روزی 2 سانتی متر رشد می نماید؛ بنابراین می بایست قیمی در کنار بوته خیار قرار دهید و بوته خیار را با استفاده از نخ قیم ببندید. بکارگیری یک چوب صاف بلند و تقریباً باریک به عنوان قیم مناسب است

برای بستن نخ قیم به بوته می بایست بوته های خیار را در جهت خلاف عقربه های ساعت دور نخ بپیچید و به طرف بالا راهنمایی کنید

11. حذف شاخه های فرعی

هنگامی که بوته خیار به ارتفاعی حدود 30 تا 40 سانتیمتری رسید، شاخه های فرعی آن را به مرور زمان از بین ببرید. حذف این شاخه های فرعی باعث می گردد که گیاه بیشتر انرژی فراوریی خود را صرف رویش گل برای تشکیل میوه کند.

12. برداشت

پس از گذشت 50 تا 70 روز بعد از کاشت بذر در گلدان، خیارها آماده برداشت کردن هستند، میوه ها را با استفاده از قیچی باغبانی و یا یک چاقوی تیز از ساقه ببرید

می توانید برای اطمینان بیشتر از زمان برداشت خیارها برچسب روی بسته بذر را به دقت بخوانید. باید این نکته را مد نظر خود قرار دهید که هر اندازه از بوته این گیاه، خیار بیشتری را برداشت کنید، بوته خیار میوه های جدید بیشتری را به شما می دهد و محصول بیشتری در اختیار خواهید داشت. توجه کنید میوه های بیمار و صدمه دیده را سریعاً از گیاه جدا کنید تا انرژی گیاه را برای فراوری خیارهای جدید هدر ندهند

عوامل محیطی مراقبت و کاشت خیار در گلدان چیست؟

بیایید ببینیم چهار عامل محیطی مهم در کشت گیاهان یعنی آب و خاک و نور و دما، برای کاشت خیار باید چه شرایطی داشته باشند.

1) آبیاری

گیاه خیار به آب بسیار زیادی احتیاج دارد. به خصوص در هنگامی که گیاه به مرحله گلدهی و فراوری میوه می رسد ضروری است هر روز آبیاری انجام گردد.

2) خاک

ترکیبی از خاکبرگ، کمپوست و پرلیت یا خاک گلدانی مخصوص گیاهان آپارتمانی برای کاشت خیار در گلدان مناسب است. خاک باغ یا باغچه به علت دارا بودن برخی از حشرات و آفات مضر درون خود برای کاشت خیار در گلدان توصیه نمی گردد.

3) دما

بوته های خیار برای رشد مناسب خود به دمایی حدود 20 تا 25 درجه سانتی گراد احتیاج دارند.

4) نور

خیار برای بهبود رشد خود به نور کافی احتیاج دارد. از این رو می بایست گلدان خود را در پر نورترین بخش خانه قرار دهید.

آیا به کاشت خیار در منزل علاقه مند هستید؟ آیا تا به حال در منزل خود خیار کاشته اید؟ سوالات و یا تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 1 آبان 1399 بروزرسانی: 1 آبان 1399 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1209

به "آموزش کاشت خیار در گلدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش کاشت خیار در گلدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید