3 گام اساسی و 6 چالش مهم قبل از برنامه ریزی برای کنکور تجربی

به گزارش مجله پیامک، خبرگزاری خبرنگاران- ما می دونیم که برای ورود به دانشگاه هاو رشته های خوب باید کنکور داد. از اونجایی که رشته تجربی هم یک رشته پرطرفدار هست، داوطلب زیادی داره. برای همین وجود برنامه کنکور تجربی می تونه به رسیدن ما به رتبه و در نهایت رشته و دانشگاه خوب یاری به سزایی بکنه؛ اما از طرفی هم می دونیم که این راه پر فراز و نشیبه و یک سری تفکرات اشتباه در کنکور، علی الخصوص کنکور تجربی وجود داره. در این راه به چالش هایی برمی خوریم که در ادامه قصد داریم اون ها رو آنالیز می کنیم.

3 گام اساسی و 6 چالش مهم قبل از برنامه ریزی برای کنکور تجربی

گام اول: خیلی مهمه که بدونی چرا داری کنکور شرکت می کنی؟

خب، ما اول باید بدونیم که اصلاً برای چی داریم توی کنکور شرکت می کنیم؟ هدفمون رسیدن به موفقیت و آینده خوبه یا نه، صرفاً قبولی توی یه رشته و دانشگاه هست و تمام؟ برای هرکاری، ما باید اول از همه چیز، هدفمون رو معین کنیم و بعد وارد اون کار بشیم . پس اول باید بدونی هدفت از کنکور شرکت کردن چیه و بعد به ادامه ماجرا برسی.

حالا مثل من یه کاغذ و اتوماتیک بردار، هدفت رو از شرکت کردن تو کنکور تجربی بنویس:

  • مثلا من کنکور تجربی شرکت می کنم چون می خوام داروسازی بخونم. چرا؟ چون هم به درس شیمی خیلی علاقه دارم، هم کار تو آزمایشگاه رو دوست دارم، هم این رشته آینده خوبی داره و می تونم شغلی که هم بهش علاقه دارم و هم عایدی مناسبی داره رو داشته باشم.
  • یا مثلا می شه این طوری هم گفت، من نمی خوام دندونپزشکی بخونم چون با وجود آینده مناسب شغلی که می تونم داشته باشم، ولی بهش علاقه ندارم.

فقط کافیه یه فهرست از رشته ها آماده کنی و از نظر جنبه های مختلف مورد آنالیز قرارشون بدی.

چالش 1: دکتر شدن یا دکتر نشدن! مسئله این است!

اینکه فلانی دکتره و پولدار شده، پس تو هم باید دکتر بشی که نشد علت و هدف از شرکت کردن در کنکور! شاید اصلا دکتر شدن برای تو مناسب نباشه. باید اول خودت رو بشناسی و شرایط خودت رو بسنجی، هدفت رو معین کنی و بعد وارد فرایند حساس کنکور بشی.

یادت باشه این جامعه به مقدار کافی دکتر و مهندس داره که بعضا فقط نام خانم دکتر و آقای مهندس وارد این رشته ها شدن. کشور مون به شغل های دیگه ای هم احتیاج داره که مطمئناً می تونن از نظر آینده شغلی هم خوب باشن. پس باهوش باش، علاقه ت رو پیدا کن، از نظر آینده شغلی و پیشرفت آنالیزش کن و موردی رو انتخاب کن که بتونی حداقل 30 سال فعالیت موثر داشته باشی.

گام دوم: چه برنامه ای برای پیش بردن درس ها داری؟

حالا که هدفت از کنکور رو معین کردی، باید برای اون برنامه ریزی داشته باشی. برنامه روزانه، هفتگی و ماهانه برای کنکور خیلی مهمه. این که چه کلاس های کنکوری شرکت کنی، از چه منابعی استفاده کنی، مشاوره خوب داشته باشی از موارد مهمیه که باید حتماً بهشون دقت کنی تا تو رو توی راستا موفقیت راهنمایی کنه.

اگه دنبال یه برنامه خفن می گردی، برنامه درسی برای کنکور به سبک آلفرد هیچکاک رو امتحان کن.

چالش 2: کلاس کنکور این روزها خیلی مد شده!

کلاس های کنکور در سطح های مختلفی وجود دارن که می تونیم ازشون استفاده کنیم. اگه از سطح مبتدی و اولیه میخوای آغاز کنی، پس نباید ناامید بشی. میتونی با مطالعه خودت و شرکت در کلاس کنکور، سطح خودت رو بالا ببری. پس اینکه فکر کنی کلاس کنکور برای سطح های بالاست و بیخیالش بشی، یک تفکر اشتباهه. پس خودتو با این حرفا از برنامه ریزی برای کنکور تجربی دور نکن.

البته اینم بگیم که خیلی ها بودن که بدون کلاس کنکور رفتن به موفقیت رسیدن، پس برای خودت شرط نگذار! آدم اگه بخواد به هدفش برسه، راهش رو پیدا می کنه. پس برای موفقیتت بجنگ و خودت رو درگیر حاشیه نکن.

چالش 3: برخی ها هم نمی تونن هم کلاس کنکور برن هم به مدرسه شون برسن

خُب! حتماً داری با خودت میگی من از صبح تا بعدازظهر میرم مدرسه و بعد از اینکه از مدرسه میام، درگیر درس ها و تکالیف و امتحان های مدرسه هستم؛ پس کِی وقت کنم به کلاس کنکور برسم؟ عزیزم! اینجاست که باید برنامه ریزی داشته باشی. اگه برترین برنامه ریزی برای کنکور تجربی رو داشته باشی، مطمئن باش که هم به مدرسه می رسی و هم کلاس کنکور. تازه می تونی در این بین، از مشاوره کنکور هم استفاده کنی تا خیالت راحت باشه.

بازم می گیم کافیه خودت بخوای که به هدفت برسی. دیگه نه کلاس کنکور مهمه نه چیز های دیگه. فقط باید یه برنامه کنکور تجربی حرفه ای داشته باشی که با اون پیش بری.

گام سوم: کدوم آزمون آزمایشی رو انتخاب کنی؟

میدونیم که اگر آزمون آزمایشی شرکت نکنیم و یک دفعه سر جلسه کنکور بنشینیم، ممکنه که تحت شرایط اونجا قرار بگیریم، استرس به سراغمون بیاد و حتی چیزهایی که بلد بودیم هم یادمون بره. پس این ها از مواردی هستند که ما رو مجاب می کنن که در آزمون های آزمایشی شرکت کنیم که هم با شرایط و محیط کنکور آشنا بشیم و هم علممون رو بسنجیم.

این آزمون های آزمایشی می تونن خیلی مفید باشن چون درس ها رو طبق برنامه مناسب و هدفمند برنامه ریزی کردن و بودجه بندی کنکور تجربی رو دارند، پس بهتره از این آزمون ها استفاده کنیم و خودمون رو محک بزنیم.

چالش 4: برخی ها هم دوست دارند خودشون آزمون رو شبیه سازی کنن

حتما میگی آزمون های مجازی رو شرکت می کنم و توی خونه آزمون رو شبیه سازی می کنم. اما این یک تفکر اشتباهه؛ چرا؟ چون همونطور که کمی پیش گفتیم یکی از اهداف شرکت توی آزمون آزمایشی اینه که خودمون رو توی شرایط و محیط آزمون قرار بدیم تا از استرسمون کم بشه. پس اگر توی خونه شبیه سازی کنی، اون نتایجی که باید بگیری رو نمی گیری.

راستی اگه بین دوست و آشناها کسی رشته ریاضی می خونه خوبه که درباره برنامه ریزی کنکور ریاضی یه سری اطلاعات تازه بهش بگی.

چالش 5: فکر می کنی اگه ترازت تو آزمون کم شه روحیت رو از دست می دی؟

ما چرا آزمون آزمایشی شرکت می کنیم؟ که خودمون رو محک بزنیم و توی شرایط و محیط کنکور قرار بدیم. پس اگر ترازمون توی این آزمون ها کم بشه، نه تنها نباید توی روحیه مون اثر بذاره، بلکه باید برامون یه انگیزه بشه تا خودمون رو بالا بکشیم و بیشتر کوشش کنیم. این آزمون ها بهمون یاری می کنن نقاط ضعف و قوت مون رو بشناسیم و بتونیم روی مورادی که توشون ضعیف تر هستیم، بیشتر کار کنیم.

چالش 6: برخیا فکر می کنن جامعه آماری آزمون های آزمایشی دقیق نیست

جامعه آماری آزمون های آزمایشی یک بخشی از افرادیه که داوطلب کنکور هستند. پس تعداد زیادی از داوطلبان کنکور در آزمون ها شرکت نمی نمایند. باید این رو در نظر بگیریم که در همان محدود افرادی که در آزمون شرکت می نمایند، باید خودمون رو بسنجیم تا ببینیم در چه وضعیتی قرار داریم. علاوه بر این، باید به درصد ها هم توجه داشته باشیم.

حالا اگه مابین دوست و آشنا کسی هست که در رشته انسانی تحصیل می کنه خیلی خوبه که درباره برنامه ریزی کنکور انسانی اطلاعات بیشتره کسب کنه.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 7 آبان 1400 بروزرسانی: 7 آبان 1400 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1841

به "3 گام اساسی و 6 چالش مهم قبل از برنامه ریزی برای کنکور تجربی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 گام اساسی و 6 چالش مهم قبل از برنامه ریزی برای کنکور تجربی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید