کاهش بودجه دفاعی چین مطابق با افت رشد مالی این کشور

به گزارش مجله پیامک، بودجه دفاعی چین سال جاری احتمالا با پایین ترین رشد از سال 2010 میلادی روبرو خواهد شد و افزایش کمتر بودجه نظامی نشانگر کاهش رشد مالی این کشور خواهد بود.

کاهش بودجه دفاعی چین مطابق با افت رشد مالی این کشور

با هزینه های سفر به چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید و از دیوار چین در پکن عبور کنید و به نمایشگاه گوانجو رفته و در خیابانهای شانگهای قدم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از رویترز، فو یینگ رئیس مجلس چین تاکید نمود: میزان بودجه دفاعی چین احتمالا سال جاری 7 تا 8 درصد نسبت به سال 2015 میلادی رشد خواهد داشت.

این در شرایطی است که بودجه نظامی چین طی دو دهه گذشته معمولا هر سال با رشد دو رقمی روبرو شده است.وی در کنفرانس خبری توضیح داد: آمارهای دقیق مربوط به بودجه نظامی چین روز شنبه منتشر خواهد شد.

این نخستین بار از سال 2010 میلادی خواهد بود که رشد هزینه های نظامی چین، تک رقمی خواهد شد. در سال 2010 نیز هزینه های نظامی چین تنها 7.5 درصد رشد داشته است.

بودجه دفاعی چین سال گذشته با 10.1 درصد رشد به بیش از 886.9 میلیارد یوان معادل 135.39 میلیارد دلار رسیده است. هزینه های نظامی چین هنوز معادل یک چهارم بودجه نظامی آمریکا است.

بودجه نظامی آمریکا برای سال 2016 میلادی بیش از 573 میلیارد دلار اعلام شده است. مقام های چینی معمولا سعی می نمایند تا افزایش چشمگیر هزینه های نظامی خود را با رشد سریع فراوری ناخالص داخلی توجیه نمایند ولی کاهش رشد اقتصادی چین به کمتر از 6.9 درصد در سال گذشته موجب شده تا هزینه های نظامی این کشور طی سال 2016 با کاهش همراه گردد. رشد اقتصادی چین سال گذشته به پایین ترین سطح در 25 سال اخیر رسیده است.

به اعتقاد تحلیلگران، کاهش رشد و رونق اقتصادی از یک سو و مقابله گسترده و فراگیر با فساد اقتصادی تاثیر زیادی بر افت بودجه نظامی چین داشته است.

رئیس مجلس چین اضافه نمود: بودجه دفاعی چین بر مبنای شرایط اقتصادی، نیازهای دفاع ملی و عملکرد درآمدهای اقتصادی تنظیم شده است.

البته کشورهای غربی و بعضی کشورهای همسایه به شدت از عدم شفافیت هزینه های نظامی چین انتقاد می نمایند. جن ناکاتانی وزیر دفاع ژاپن در این باره گفت: چین باید شفاف باشد و درباره هزینه های نطامی خود به جامعه بین المللی شرح دهد.

وی تاکید نمود: این مهم است که چین تعادل منطقه ای را بر هم نزند و قاطعانه سهم خود را در ثبات بین المللی ایفا نماید.

روزنامه سوث چاینا مورنینگ پست نیز به نقل از منابع ناشناس نزدیک به ارتش چین نوشت: بودجه نظامی چین احتمالا با رشد 20 درصدی روبرو خواهد شد و به بالاترین سطح از سال 2007 میلادی خواهد رسید.

ژی جین پینگ رئیس جمهور چین سپتامبر گذشته خاطرنشان کرد که ارتش چین تعداد نیروهای خود را تا سال 2017 میلادی با 300 هزار نفر کاهش به 2 میلیون نفر خواهد رساند. با احتساب این رقم، چین همچنان بزرگترین ارتش دنیا را در اختیار خواهد داشت.

چین دومین بودجه بزرگ نظامی دنیا را پس از آمریکا در اختیار دارد.

منبع: تسنیم
انتشار: 29 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 709

به "کاهش بودجه دفاعی چین مطابق با افت رشد مالی این کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش بودجه دفاعی چین مطابق با افت رشد مالی این کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید