جک ما، ثروتمند ترین و پیروز ترین مرد چین

به گزارش مجله پیامک، جک ما (با نام چینی ما یون) یک کارآفرین و انسان نیکوکار چینی و بنیان گذار و رئیس اجرایی گروه علی بابا (خانواده ای از کسب و کارهای اینترنتی بسیار پیروز) است. او اولین شخصیت چینی است که بر روی جلد مجله فوربز قرار گرفته است. در حال حاضر او بر اساس شاخص میلیاردرهای بلومبرگ با دارایی خالص 7/29 میلیارد دلار، ثروتمند ترین مرد چین و هجدهمین ثروتمند جهان می باشد.

جک ما، ثروتمند ترین و پیروز ترین مرد چین

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید و از دیوار چین در پکن عبور کنید و به نمایشگاه گوانجو رفته و در خیابانهای شانگهای قدم بزنید.

تولد و سال های اولیه

جک ما در 10 سپتامبر 1964 در هانگزو چین و در یک جامعه به شدت کمونیستی متولد شد. شغل والدین جک، اجرای نوعی نمایش موزیکال بود که در دوران دگرگونی فرهنگ مائو از 1966 تا 1976 ممنوع شده بود، بنابراین جک و خانواده اش دوران بسیار سختی را سپری می کردند. پدر جک هم مانند بیشتر والدین چینی آن موقع، فرزندش را با تنبیه بدنی تربیت می کرد. اما خوشی هایی هم در دوران کودکی او وجود داشت. جک به سرگرمی باستانی که باز هم توسط مائو ممنوع شده بود، علاقه داشت؛ او جیرجیرک می گرفت و بین آنها مبارزه ترتیب می داد. با این بازی قدرت شنوایی جک آنقدر قوی شد که می توانست فقط از روی صدای جیرجیرک، نوع و اندازه آن را تشخیص دهد.

جک در کودکی به یادگیری زبان انگلیسی علاقه نشان داد. پس از مرگ مائو در سال 1976 توریستهای خارجی پایشان به چین باز شد. او هر روز صبح با دوچرخه راستا 45 دقیقه ای را به مقصد هتل نزدیک خانه شان رکاب می زد تا بتواند با خارجی ها صحبت کند. او برای تقویت زبان انگلیسی، به صورت رایگان آنها را در سرتاسر شهر هدایت می کرد؛ او این کار را برای 9 سال ادامه داد. لقب جک نیز توسط یکی از دوستان توریستش روی او گذاشته شد. این تجربیات چشمان او را به دنیای اطرافش باز کرد. او می گوید: من متوجه شدم چیزهایی که از گردشگران خارجی می شنوم، با آنچه از والدینم شنیده بودم، یا در مدرسه یاد گرفته بودم، بسیار متفاوت است.

دوران تحصیل و جوانی

در جوانی او دوبار در امتحان ورودی مؤسسه مربیان هانگزو شرکت کرد و رد شد، اما در نهایت پیروز به ورود به این مؤسسه و در سال 1988 با مدرک لیسانس از آن فارغ التحصیل شد و با یکی از هم دانشگاهی هایش ازدواج کرد. در دوران دانشگاه او به عنوان رئیس شورای دانشجویان انتخاب شد. پس از فارغ التحصیلی او به عنوان مدرس انگلیسی در رشته تجارت بین الملل در دانشگاه دیانزی هانگزو مشغول به کار شد. با اینکه رابطه اش با شاگردانش بسیار خوب بود، ولی او برای حرفه تدریس تنها ماهی 12 دلار دریافت می کرد. در طی این دوران، وی چندین بار برای استخدام در KFC، یک هتل محلی و حتی اداره پلیس اقدام کرد، ولی هر بار به در بسته خورد.

جک که مصمم بود سر و سامانی به زندگی اش بدهد، یک شرکت ترجمه راه انداخت ولی هنوز مجبور بود برای گذارن زندگی، در خیابان دستفروشی کند.

بعدها برای ادامه تحصیل به مدرسه کسب و کار چنگ کونگ پکن که در سال 2002 توسط لی کا شینگ، میلیارد هنگ کنکی تأسیس شده بود، رفت و در سال 2006 از آنجا فارغ التحصیل شد.

آغاز کسب و کار

در سال 1995، جک یک نشریه زرد (اطلاعات مشاغل) منتشر کرد. او در همین سال، به عنوان مترجم یک شرکت چینی به ایالات متحده سفر کرد. در این سفر یکی از دوستان جک در سیاتل او را با اینترنت آشنا کرد و بذر یک ایده بزرگ را در ذهن او کاشت.

جک متوجه شد وقتی در فهرست های آنلاین، در میان برندهای نوشابه جستجو می نماید، هیچ خبری از نوشابه های چینی نیست، در صورتی که این فهرست ها پر از برندهای نوشابه آمریکایی و آلمانی هستند.

وی در بازگشت به چین یک فهرست آنلاین از محصولات چینی تهیه کرد که بعداً پیروز شد آن را به دولت چین بفروشد. او در ابتدا به یاری دوستانی که در امریکا داشت، آغاز به طراحی وبسایت برای شرکت های چینی کرد. او می گوید: از روزی که به اینترنت وصل شدیم، دوستان را به خانه مان دعوت کردیم و به وسیله اتصال کند dial-up 3 ساعت صبر می کردیم تا یک صفحه لود گردد. ما خود را مشغول تلویزیون و بازی می کردیم تا صفحه لود گردد، اما اتصال به اینترنت برای من بسیار غرور آفرین بود.

از سال 1998 تا 1999، او در یک شرکت فن آوری اطلاعات که توسط مرکز تجارت الکترونیک بین الملی چین (زیر مجموعه وزارت تجارت خارجی و همکاری مالی چین) تأسیس شده بود، استخدام شد، اما بعد از مدتی به شهر زادگاهش هانگزو برگشت تا رویایش را دنبال کند.

بازگشایی علی بابا و پیروزیت

جک دوبار در تأسیس کسب و کار نوپایش بازنده شد، ولی بالاخره پس از 4 سال در سال 1999 پیروز شد 17 نفر از دوستانش را در آپارتمانش دور هم جمع کند و آنها را متقاعد کند تا بر روی ایده او برای یک بازار آنلاین به نام علی بابا، سرمایه گذاری نمایند. علی بابا به صادرنمایندگان اجازه می داد، فهرست کالاهای خود را بر روی سایت ثبت نمایند و مشتریان می توانستند به طور مستقیم این کالاها را به وسیله سایت بخرند. طولی نکشید که این سرویس پیروز شد از چهار گوشه دنیا عضو جمع کند. در اکتبر 1999 کمپانی بیش از 5 میلیون دلار از سافت بانک بدست آورد. در سال 2005 کمپانی یاهو در قبال به دست آوردن 40 درصد سهام شرکت، حدود 1 میلیارد دلار در علی بابا سرمایه گذاری کرد. این قدم عظیمی برای علی بابا بود، چرا که در آن موقع علی بابا سعی داشت، از eBay درچین پیشی بگیرد. این سرمایه گذاری در نهایت یک برد بزرگ برای یاهو نیز بود، چراکه سود خالصش را فقط در عرضه اولیه سهام کمپانی در آمریکا به بیش از 10 میلیارد دلار رساند. میزان سود کمپانی علی بابا هم اکنون از مجموع دو رقیب اصلی اش یعنی Amazon و eBay نیز بیشتر است، چرا که طبقه متوسط در حال رشد چینی، هر روز بیشتر از دیروز به خرید آنلاین روی می آورند و بسیاری از شرکت های کوچک دیگر هم، وابسته به علی بابا و سیستم پرداخت آنلاین هستند.

علی بابا در حال حاضر به 79 میلیون عضو در بیش از 240 کشور و منطقه خدمات ارائه می دهد و در سپتامبر 2014 در یک عرضه اولیه، سهام خود را 20 میلیارد دلار افزایش داد. جک ما در حال حاضر رئیس اجرایی گروه علی بابا می باشد. این گروه یک هلدینگ بزرگ است که شرکت های تابعه اصلی آن Alibaba.com، Taobao Marketplace، Tmall، eTao، Alibaba Cloud Computing، Juhuasuan، AliExpress.com و Alipay می باشد.

جک ما از فرصتی که فرایند تبدیل اقتصاد چین به اقتصاد بازار در اختیارش قرار داده بود، نهایت استفاده را کرد. در آن موقع، اینترنت هنوز نوپا بود و کسب و کارهای خصوصی کوچک در دریافت وام و رقابت با شرکت های دولتی قدرتمند با مسائل فراوانی روبرو بودند. فنگ پنگ چگ، اقتصاد دان دانشگاه پکن می گوید: الگوی کسب و کاری که جک ما در چین ایجاد کرد کاملاً مناسب بازار چین بود. شاید اگر این الگو در بازار ایالات متحده پیاده می شد، شکست می خورد، اما این مدل در چین کاملاً پیروز عمل کرد. به علاوه، ما یون در به کارگیری استعدادها هم بسیار پیروز است. فرهنگ کمپانی علی بابا و شخصیت گیرای شخص ما کارکنان را به خود جذب می نماید. حتی شعارهای شرکتی او هم الهام بخش است.

در سال 2009 ادی ایگناتیوس، سردبیر مجله تایم، در مقاله ای به مناسب ورود او به لیست 100 شخصیت تأثیر گذار دنیا نوشت: در دیدار با جک ما، شما ممکن است فراموش کنید او هنوز یک معلم انگلیسی است. این کارآفرین اینترنتی چینی بسیار ملایم و به شیوه بسیار خوبی انگلیسی صحبت می نماید. اما به عنوان مدیر عامل 44 ساله علی بابا، او یکی از قدرتمند ترین تاجربان B2B آنلاین می باشد. علی بابا نوعی eBay برای شرکت هایی که تجارت بین المللی می نمایند، می باشد. وبسایت حراجی گروه علی بابا تحت عوان Taobao آنقدر پیروز عمل کرد که در سال 2006، eBay سایت چینی اش را تعطیل کرد.

در نوامبر 2012 حجم مبادلات آنلاین علی بابا از مرز 1 تریلیون یوان گذشت که باعث شد به جک ما لغب تریلیون هو به معنی اشراف زاده یک تریلیون یوانی بدهند.

در 15 ژانویه 2013، جک ما یک نامه سرگشاده به کارمندانش درباره قصدش برای بازنشستگی از ریاست گروه علی بابا تا تاریخ 10 می 2013 نوشت. در حال حاضر شرکت او یکی از ارزشمند ترین شرکت های فن آوری دنیا می باشد.

زندگی شخصی

جک به عنوان میلیاردری که لحظه ای از صحبت درباره تجارت و کمپانی اش خسته نمی گردد، درباره خانواده اش چندان پر حرف نیست و پیروز شده در طی این سال ها زندگی خصوصی اش را از جار و جنجال و رسوایی دور نگه دارد. جک ما و همسرش ژانگ یینگ، یک دختر و یک پسر دارند که در حال حاضر دوران کارشناسی را در دانشگاه برکلی کالیفرنیا می گذراند. سال جاری منتشر شدن عکسی سیاه و سفید از ما در کنار برادر بزرگ و خواهر کوچک ترش، سر و صدای زیادی در فضای مجازی چین به پا کرد، چرا که بسیاری از مردم چین حتی نمی دانستند که ثروتمندترین فرد کشورشان خواهر و برادر دارد.

چن دوست و دستیار او می گوید: سبک زندگی ما یون بسیار ساده و متواضع است. او هنوز هم دوست دارد رمان های رزمی تای چی و کونگ فو بخواند. به نظر من بعد از عرضه اولیه سهام شرکت در آمریکا هم سبک زندگی اش تغییر چندانی ننموده و هنوز همان مای قدیم است. چن در کتابش، در توصیف علایق جک ما از مدیتیشن در کوهستان، بازی سرگرم نماینده با دوستان و نوشتن رمان رزمی خودش نام می برد.

پیروزیت ها و افتخارات

جک ما در سال 2004، توسط تلویزیون مرکزی چین و بینندگانش به عنوان برترین رهبر کسب و کار سال انتخاب شد.

در سال 2005، او توسط انجمن اقتصاد دنیا به عنوان رهبر دنیای جوان انتخاب شد.

در سال 2005، او توسط مجله فورچون در لیست 25 تاجر قدرتمند آسیا نهاده شد.

در سال 2007 توسط مجله Businessweek به عنوان تاجر سال انتخاب شد.

در سال 2008 توسط مجله بارونز به عنوان بهترین مدیر عامل دنیا انتخاب شد.

در سال 2009 جک ما توسط مجله تایمز، در لیست 100 شخصیت تأثیر گذار دنیا نهاده شد. او در سال 2014 دوباره در این لیست نهاده شد. همچنین در سال 2009 توسط فوربز به عنوان محترم ترین کارآفرین چین انتخاب شد و در همین سال توسط CCTV Economics جایزه رهبر دنیای دهه را دریافت کرد.

او در سال 2009 متولی برنامه حفاظت طبیعی چین شد و در سال 2010 به عضویت هیئت مدیره دنیای آن در آمد و در سال 2013 به عنوان رئیس هیأت مدیره آن منصوب شد، این اتفاق روز بعد از استعفای او از مدیر عاملی علی بابا به وقوع پیوست.

در سال 2010 او به دلیل فعالیت های بشرمحبت آمیز ای که در زمینه بلایای طبیعی و فقر انجام داد توسط مجله فوربز به عنوان قهرمان نیکوکار آسیا انتخاب شد.

در نوامبر 2013 دانشگاه علم و فناوری هنگ کنگ، به او یک مدرک دکترای افتخاری داد. او در حال حاضر در دانشگاه کالیفرنیای برکلی تدریس می نماید.

جک ما از اعضای هیئت مدیره SoftBank ژاپن و شرکت رسانه ای برادران هوایی است.

در سال 2014، او در لیست سالانه مجله فوربز به عنوان سی امین فرد قدرتمند دنیا انتخاب شد.

دیدگاه ها

در سال 2007، در پاسخ به انتقادهایی که از کشتن کوسه ها برای گوشت بال هایشان شده بود، جک ما خاطرنشان کرد که او و خانواده اش سوگند یاد نموده اند که برای همواره سوپ بال کوسه نخواهند خورد. جک عنوان نموده است که این تصمیم، علاقه او به حفاظت از محیط زیست را ایجاد کرد. در ژانویه 2009، گروه علی بابا بال کوسه را از لیست محصولاتی که به صورت آنلاین می فروخت، حذف کرد.

در نشست سالانه سهامداران Alibaba.com که در می 2009 برگزار گردید، ما از حضار، سهامداران، مشتریان و دانشجویان 2 دانشگاه هنگ کنک درخواست کرد، که دست به دست هم دهند، و برای خروج از رکود مالی به جای یاری خواستن از دولت، خودشان کسب و کاری ایجاد نمایند. شما باید فرصت هایی که دیگران توانایی دیدنشان را ندارند، شناسایی کنید، در این صورت برای پیروزیت دنیای شانس خواهید داشت. شما باید راه هایی جدید را برای پول در آوردن شناسایی کنید.

در نشست سالانه سهامداران Alibaba.com که در می 2010 برگزار گردید، جک ما خاطرنشان کرد که 3/0 درصد از درآمد سالانه گروه علی بابا را به حفاظت از محیط زیست، خصوصاً پروژه های بهبود کیفیت آب و هوا تخصیص خواهد داد. چالش اصلی ما یاری به مردم دنیا برای در آوردن پول سالم است، پول پایدار، پولی که نه تنها برای خودشان بلکه برای جامعه نیز مفید است. این تحولی است که ما در رویکردمان خواهیم داشت.

جک ما و محیط زیست

جک ما فعالیت های بشر محبت آمیز بسیار گسترده ای انجام داده است. او علاقه بسیار زیادی به محیط زیست و حفاظت از آن دارد. در مصاحبه ای درباره توسعه پایدار و مسئولیت اجتماعی می گوید: من از یک چیز مطمئنم و آن هم این است که محیط زیست چین در 10 تا 20 سال آینده بهتر خواهد شد. تجار زیادی وجود دارند که مثل من توجهشان به مسائل اجتماعی از جمله محیط زیست جلب شده و بسیار هم آن را جدی می گیرند. اقدامات ما تنها برای تبلیغات و جلب توجه عمومی نیست، بلکه به این دلیل است که ما به اهمیت آن واقفیم. ما می دانیم که این مسأله حیاتی است و اگر اقدامی در خور صورت ندهیم، نه تنها خودمان صدمه می بینیم، بلکه فرزندان و خانواده مان نیز آسیب خواهند دید و مجبور به پرداخت بهای بسیار سنگینی خواهیم شد. برای من جالب ترین بخش کارم، آن چیزی است که برای آینده و آیندگان به جا می گذارم.

کار فقط برای پول در آوردن نیست، بلکه برای به دست آوردن پول سالم و توانمند کردن افراد برای لذت بردن از زندگی شان است. به نظرم مهم ترین چیز آن است که مردم را متوجه کنیم که باید مسائل زیست محیطی را جدی گرفت. تفکر مثبت کلید این کار است: آینده همواره زیباست.

به نظر او همه می توانند در راه رسیدن به یک توسعه پایدار مثمر ثمر باشند و هر فرد، باید خدمات خود را هر چند ناچیز و کوچک برای حفظ طبیعت ارائه دهد. هر کسی می تواند به شهر و محله خودش برود و فکر کند برای حفاظت از طبیعت آن منطقه چه کاری از دستش بر می آید.

منبع: الی گشت
انتشار: 18 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 673

به "جک ما، ثروتمند ترین و پیروز ترین مرد چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جک ما، ثروتمند ترین و پیروز ترین مرد چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید