چهارمین جلسه شورای مدیریت استانی آموزش عالی برگزار گردید

به گزارش مجله پیامک، خبرگزاری خبرنگاران- با حضور معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، چهارمین جلسه شورای مدیریت استانی آموزش عالی برگزار گردید.

چهارمین جلسه شورای مدیریت استانی آموزش عالی برگزار گردید

به گزارش خبرنگارخبرنگاراندفترمازندران درشهرستان بابلسر، چهارمین جلسه شورای مدیریت استانی آموزش عالی با حضور دکتر غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سالن کنفرانس سازمان مرکزی دانشگاه مازندران برگزار گردید .

بر اساس این گزارش، دکتر رحیمی در این جلسه به تعدد مؤسسات آموزش عالی در استان اشاره نمود و گفت: سوالی که پیش می آید این است که این تعدد آموزش عالی یک فرصت برای استان مازندران است یا ممکن است که تبدیل به یک نقطه ضعف شود؟

معاون وزیر علوم اضافه کرد: اگرچه همواره باید از وجود نهادهای علمی به عنوان یک فرصت یاد کنیم، ولی اگر نهادهای علمی ایجاد کنیم و ظرفیت های مربوطه خالی بماند و یا پر نشود، به این معنی است که می توانستیم این سرمایه گذاری را صرف قسمت دیگری کنیم که باعث رشد علمی بیشتری در استان شود .

دکتر رحیمی با تاکید بر این نکته که ما باید این مسایل را مرور کنیم و به آنها توجه نماییم تا در برنامه ریزی برای ده سال آینده آموزش عالی استان این اشتباهات را دوباره تکرار نکنیم، به دلایل تشکیل این شورا بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره نمود و اضافه کرد: هنگامی که رؤسا و مدیران دانشگاه ها را دور هم جمع می کنیم می خواهیم که بتوانیم یک مجموعه یک پارچه و هماهنگ و با هدف را پدید بیاوریم و به این دلیل به ستاد نقشه جامع علمی کشور پیشنهاد کردیم که در حال حاضر منطقه بندی را در مقیاس استانی پیاده کنیم. اعضای این شورا از نظر نوع آموزش، ساختار و وابستگی نهادی متنوع هستند. بنابراین همه دانشگاه ها در هدف تربیت دانشجو مشترکند اما از نظر وابستگی و ساختار نهادی و منشا تامین اقتصادی متفاوتند .

دکتر رحیمی ادامه داد: در دانشگاه های دولتی منشا تامین اعتبار، دولت است و قاعدتا اینجا انتظاراتی وجود دارد که ما این انتظارات را مثلا از دانشگاه آزاد نداریم. اولین مساله این است که دانشگاه های غیرانتفاعی و غیردولتی و آزاد که مبتنی بر شهریه و درآمدزا هستند قاعدتا ظرفیت شان براساس تعداد متقاضی تنظیم می شود، اما در دانشگاه های دولتی اگر متقاضی هم کم شود دانشگاه کوچک نمی شود، بلکه انتظارات در حالت تربیت دانشجو افزایش پیدا می نماید. آموزش عالی محدود به تربیت نیروی انسانی متخصص نمی شود و مطالبات خیلی بیشتری وجود دترد که تاثیر مهمی در رشد علمی کشور دارند .

معاون پژوهش و فناوری وزارت عتف به دو مؤلفه بسیار مهم در حوزه پژوهش اشاره نمود و گفت: اولین مولفه، انجام پژوهش هایی است که نتایج آن قابل تعمیم دادن در سطح ملی و بین المللی شود. این انتظارات از همه دانشگاه ها می رود و اگر دانشگاهی نتواند در یک حد قابل قبولی، مقاله در سطح بین المللی و کیفی ارایه دهد مشخص می شود که در آن دانشگاه، تحقیقات جاری نیست .

دکتر رحیمی اضافه کرد: مؤلفه دوم شامل تحقیقاتی است که منجر به توسعه فناوری شود، به تقاضای بیرونی جواب دهد و منجر به ارایه خدمات علمی، تخصصی و فنی شود . این مؤلفه را با دو شاخص و نسبت شامل تعداد خدمات و طرح های بیرونی به تعداد اعضای هیات علمی و درآمد ناشی از ارایه این نوع خدمات به تعداد اعضای هیات علمی می سنجیم .

معاون وزیر علوم در سرانجام این جلسه، خواهان تشکیل کارگروهی شامل محققان رشته جمعیت شناسی جهت آنالیز تحولات جمعیتی ده سال آینده استان و نقش این تحول جمعیتی در آموزش عالی استان شد و از دانشگاه ها خواست تا نسبت به گسترش پژوهش و ارایه خدمات فنی و مشارکت در طرح های استانی اهتمام جدی داشته باشند. ایشان تصریح کردند که بخش اصلی توسعه علمی کشور بر دوش دانشگاه های دولتی است و به همین دلیل این دانشگاه ها باید در زمینه ظرفیت ها جوابگو باشند. چیزی که باید تبدیل به شاخص شود اثربخشی اجتماعی است. همه دانشگاه ها و مؤسسات مهم هستند و در توسعه استان ها نقش داشتند و این همان اثربخشی است، ولی این اثربخشی باید محسوس تر و ملموس تر شود. این ها مسایلی هستند که باید در شورای مدیریت استانی آموزش عالی مورد بحث و آنالیز قرار بگیرد .

پیش از سخنان معاون وزیر علوم، دکتر کوروش نوذری رییس دانشگاه مازندران و ر ییس شورای مدیریت استانی آموزش عالی در استان مازندران در گزارشی به اقدامات صورت گرفته از ابتدای تشکیل شورای مدیریت استانی آموزش عالی در استان مازندران بر اساس ابلاغ شورای مرکزی مدیریت آموزش عالی کشور اشاره نمود و ضمن تاکید بر کوشش هر چه بیشتر همه اعضای شورای استانی، وجود هم نوایی و هم گرایی در آموزش عالی استان، رفاقت در عین رقابت و باور و اهتمام جدی به مقوله آمایش آموزش عالی در استان را فرصتی مغتنم برشمرد. گفتنی است که رییس دانشگاه مازندران عضو شورای مرکزی مدیریت آموزش عالی کشور می باشد که به شیوه رای گیری از بین روسای دانشگاه های مشخص کشور انتخاب شدند .

یادآور می شود: در این نشست که با حضور روسای دانشگاه های دولتی(مازندران، صنعتی نوشیروانی بابل، علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، علم و فناوری مازندران، تخصصی فناوری های نوین آمل)، شمال آمل، آزاد اسلامی، پیغام نور، فرهنگیان، علمی-کاربردی و فنی و حرفه ای استان برگزار گردید، حاضران به آنالیز مسایل و بیان معضلات و مسائل آموزش عالی استان پرداخته و راه کارهای مختلف را مورد آنالیز قرار دادند. خاطرنشان می شود که معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم طی دو روز از دانشگاه های ذیل هیات امنای دانشگاه های استان و نیز پارک علم و فناوری استان بازدید به عمل آورد و در هریک از دانشگاه ها، جلسات کاری با مسئولان این دانشگاه ها برگزار نمود .

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 26 خرداد 1400 بروزرسانی: 26 خرداد 1400 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1657

به "چهارمین جلسه شورای مدیریت استانی آموزش عالی برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهارمین جلسه شورای مدیریت استانی آموزش عالی برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید