پژوهشی درباره مثلث های عشقی و دلایل آن

به گزارش مجله پیامک، پژوهشگران جامعه شناسی با انجام یک مطالعه کیفی، فرآیندهایی را که منجر به رابطه فرازناشویی می گردد را آنالیز کردند.

پژوهشی درباره مثلث های عشقی و دلایل آن

به گزارش خبرنگاران، رابطه فرازناشویی نقض تعهد رابطه دو نفره است که به ایجاد صمیمیت عاطفی یا فیزیکی با فردی خارج از رابطه زناشویی انحصاری دو طرفه منجر می گردد.

پژوهشگران معتقدند که تنها افرادی که دچار خلا در روابط زناشویی خود هستند، به سمت این روابط نمی فرایند؛ بلکه کسانی که روابط زناشویی خوشایندی نیز دارند، ممکن است به چنین روابطی ترغیب شوند. به همین دلیل به نظر می رسد عوامل متعددی زمینه ساز روابط فرازناشویی است.

با توجه به این که کم تر پژوهشی به آنالیز فرایند وقوع رابطه زناشویی پرداخته است، پژوهشگران با انجام مطالعه ای کیفی فرایندهای بروز این مشکل را در میان متقاضیان طلاق آنالیز کردند.

در این پژوهش زنان و مردان متقاضی طلاقی که بعد از ازدواج روابط عاطفی یا جنسی با فرد دیگری خارج از چارچوب رابطه زناشویی برقرار نموده و برای دریافت مشاوره به سازمان بهزیستی خراسان رضوی مراجعه نموده بودند، به وسیله انجام مصاحبه مورد آنالیز قرار گرفتند.

در مجموع با 17 نفر مصاحبه انجام شد که از بین آن ها 12 نفر زن و پنج نفر مرد بودند. حدود 41 درصد از آن ها تا مقطع سیکل تحصیل نموده بودند، 35 درصد مقاطع دیپلم و فوق دیپلم و 23 درصد تحصیلات کارشناسی یا کارشناسی ارشد داشتند. از میان 17 نفر، سه نفر از مصاحبه شوندگان طلاق نگرفته و حین زندگی زناشویی با همسر، رابطه فرازناشویی خود را ادامه داده بودند. 11 نفر دیگر نیز به دلیل رابطه فرازناشویی و اطلاع همسرانشان، متارکه نموده و رابطه فرازناشویی خود را ادامه داده اند.

پژوهشگران با انجام مصاحبه های روایی با افراد شرکت کننده در این مطالعه، پنج مدل فرایندی را استخراج کردند که منجر به رابطه فرازناشویی شده است.

بر اساس این روایت ها، فرایندهایی مثل شرایط آنومیک (بی هنجار) جامعه، کودک همسری، تعارض زوجین در فرهنگ جنسی، تعارضات در روابط زناشویی و شکاف مذهبی فرد با خانواده منجر به روابط فرازناشویی شده است. در این مطالعه هر یک از این فرایندها به طور کامل تشریح شده اند.

در انجام این مطالعه مجید فولادیان؛ استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد، زهرا برادران کاشانی؛ دانشجوی دکتری جامعه شناسی اقتصاد و توسعه دانشگاه فردوسی مشهد و مرتضی دیاری؛ کارشناس ارشد برنامه ریزی رفاه اجتماعی دانشگاه تهران، با یکدیگر مشارکت داشتند.

این مطالعه بر اساس طرح پژوهشی آنالیز عوامل موثر بر روابط فرازناشویی در میان متقاضیان طلاق مراجعه کننده به بهزیستی خراسان رضوی به سفارش اداره کل بهزیستی استان خراسان رضوی صورت گرفته است.

یافته های این پژوهش بهار امسال، به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان تحلیل جامعه شناختی فرایندهای بروز رابطه فرازناشویی (مورد مطالعه: زنان و مردان متقاضی طلاق در شهر مشهد) در فصل نامه مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران منتشر شده است.

متن کامل این مقاله تحقیقاتی به وسیله لینک زیر قابل دسترسی است:

تحلیل جامعه شناختی فرایندهای بروز رابطه فرازناشویی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 تیر 1400 بروزرسانی: 3 تیر 1400 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1672

به "پژوهشی درباره مثلث های عشقی و دلایل آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پژوهشی درباره مثلث های عشقی و دلایل آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید