راهنمای تحصیل در فنلاند

به گزارش مجله پیامک، تحصیل در فنلاند به علت اعتبار بالای دانشگاه ها و پایین بودن هزینه ها مقصد بسیاری از دانشجویان برای تحصیل است.

راهنمای تحصیل در فنلاند

کشور فنلاند یکی از بهترین سیستم های آموزشی جهان را دارا است؛ در این رابطه، در سال 2012 سیستم آموزشی این کشور به عنوان بهترین سیستم آموزشی جهان معرفی گردید. کیفیت بالای تدریس، توجه به احتیاج جامعه و قرار دادن تجارت و صنعت در مواد درسی و بعلاوه، آموزش مهارت در کنار تئوری موجب شده که این کشور به یکی از کشورهای مورد علاقه دانشجویان مشتاق به تحصیل در خارج تبدیل گردد.

چگونگی نظام آموزشی و مدت هر مقطع تحصیلی

تحصیلات پیش دانشگاهی

آموزش رسمی و اجباری در کشور فنلاند از هفت سالگی شروع می گردد و نه سال به طول می انجامد. این تحصیلات اجباری شامل 6 سال ابتدایی و سه سال میانهه است. در این مدت دانش آموزان با محیط ، دروس پایه و زبان های خارجی آشنا می شوند.

پس از تحصیلات میانهه ، دانش آموزان وارد دبیرستان ها می شوند که به دو دسته نظری و حرفه ای تقسیم شده است .

طول دوره دبیرستان از سه تا چهار سال است که در خاتمه دیپلم دبیرستان داده می گردد. در دبیرستان های نظری، دانش آموزان دروس ادبیات، زبان های خارجی، علوم، ریاضی، ورزش، موسیقی و هنر را فرا می گیرند.

دوره های حرفه ای توانایی های فنی- حرفه ای دانش آموزان را بالا می برد و برای دانش آموزانی که جذب بازار کار می شوند، مناسب است.

برای ورود به دانشگاه های فنلاند، کلیه دانش آموزان پس از اتمام دوره دبیرستان در آزمون سراسری دانشگاه ها شرکت می نمایند.

تحصیلات دانشگاهی

تحصیلات عالی در دانشگاه ها، مؤ سسات آموزش عالی تخصصی و پلی تکنیک ها (AMK/YH) امکان پذیر است. در فنلاند 50 مرکز آموزش عالی زیر نظر وزارت آموزش (Ministry of Education) فعالیت آموزشی و پژوهشی دارند که شامل 14 دانشگاه جامع، 6 دانشگاه و مؤ سسه آموزش عالی تخصصی و 30 پلی تکنیک (AMK/YH) است.

شرط ورود به کلیه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، داشتن مدرک دیپلم دبیرستان و قبولی در آزمون سراسری دانشگاه ها است. در فنلاند کمتر از نیمی از داوطلبان پیروز به ورود به دانشگاه ها می شوند.

شرط ورود دانشجویان خارجی به مراکز آموزش عالی داشتن دیپلم دبیرستان فنلاند یا معادل آن و قبولی در آزمون ورودی است. زبان تحصیل در دانشگاه ها در این کشور، فنلاندی، سوئدی و گاهی هم انگلیسی است.

در نظام آموزشی نو فنلاند، سال تحصیلی دو نیم سال دارد که در هر کدام 20 واحد (Credits) و در هر سال تحصیلی 40 واحد گذرانده می گردد.

در سال 1995 میلادی مجلس فنلاند قانون تأسیس پلی تکنیک ها (AMK/YH) را تصویب کرد. هدف از تأسیس پلی تکنیک ها راهیابی سریع تر به بازار کار است. تا به امروز 30 پلی تکنیک مجوز تأسیس گرفته اند که در رشته های گوناگون دوره های چهار ساله برگزار می نمایند. برای ادامه و اتمام دوره، هر دانشجو احتیاجمند یک سال تمدید است.

تفاوت پلی تکنیک ها با دانشگاه ها در کاربردی و حرفه ای بودن تحصیلات است.

شرط ورود به پلی تکنیک ها داشتن دیپلم حرفه ای از دبیرستان های حرفه ای و پیروزیت در آزمون ورودی هر پلی تکنیک به همراه سابقه کار است.

دوره های تحصیلی

1. دوره های پلی تکنیک ها (AMK/YH) که سبب گرفتن مدرک Bachelor می گردد، چهار سال طول می کشد و شامل گذراندن 140 تا 160 واحد است. تعداد واحدهای مورد احتیاج بستگی به رشته تحصیلی دارد و حداقل 20 واحد به یک دوره تجربه کار علمی اختصاص دارد. در خاتمه دانشجو خاتمه نامه نیز ارائه می دهد.

2. (Kandidaati/Kandidat (Bachelor که شامل سه تا چهار سال تحصیل تمام وقت است. این دوره در نظام نو آموزشی فنلاند در دانشگاه ها گذرانده می گردد که حداقل شامل 120 واحد است که دانشجو طی آن ها دروس پایه و تخصصی را می گذراند. در سال آخر دانشجو باید پژوهش علمی را همراه خاتمه نامه ارائه دهد.

3. (Maisteri (Master که شامل پنج تا هفت سال تحصیل تمام وقت است. این دوره بعد از دیپلم دبیرستان، شامل گذراندن حداقل 160 تا 220 واحد تحصیلی و انجام پژوهش های علمی و ارائه خاتمه نامه است. اگر این تحصیلات بعد از دوره (Kandidaatti/Kandidat (Bachelor گذرانده گردد، واحدهای مورد احتیاج حداقل 40 واحد است.

4. در کشور فنلاند اعطای مدرک Lisensiaatti/Licentiat نیز ممکن است که دانشجو برای گرفتن آن موظف به گذراندن 30 واحد خواهد بود. این دوره پژوهشی است. دانشجو موظف به نوشتن خاتمه نامه و دفاع پیروزیت آمیز در مقابل استادان است. بیشتر دانشجویان این دوره را به عنوان مرحله ابتدائی دوره دکترا می گذرانند که دو تا سه سال تحصیلی طول می کشد.

5.. (Tohtori/Doktor (Ph.D شرط ورود به دوره دکترا، داشتن مدرک (Maisteri /Magister/ (Master یا کارشناسی ارشد است. دوره دکترا نیز در فنلاند پژوهشی است و چهار تا پنج سال طول می کشد.

نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی

1. کلیه مدارک دو یا سه سال و تحصیلات نیمه تمام معادل حداقل 70 واحد به شرط داشتن دیپلم دبیرستان، کاردانی ارزشیابی می گردد.

2. مدارک (Kandidaatti/Kandidat (Bachelor و مدارک صادره از پلی تکنیک ها (AKH / YH)، کارشناسی ارزشیابی می گردد.

3. مدارک (Maisteri/Magister/Master) با شرط داشتن کارشناسی، کارشناسی ارشد ارزشیابی می گردد.

4. مدارک (Maisteri/Magister/Master) بعد از دیپلم دبیرستان با پنج تا هفت سال تحصیل کارشناسی ارشد ارزشیابی می گردد.

5. مدارک Lisensiaati/Licentiaat با شرط داشتن کارشناسی، کارشناسی ارشد ارزشیابی می گردد.

6. مدارک Doktor (Ph.D.)/Tohtori، دکترا ارزشیابی می گردد.

7. مدارک دانشگاه آزاد فنلاند ارزشیابی نمی گردد.

زبان مراکز آموزشی و دانشگاهی

زبان تحصیل در فنلاند انگلیسی است و دانشجو احتیاجی به یادگیری زبان دیگری به جز انگلیسی ندارد.

میانگین هزینه تحصیل در مقاطع مختلف

فنلاند تا سال 2016 میلادی، سیستم تحصیل رایگان را برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا ارائه می کرد. اما از پاییز 2017 میلادی، برای تحصیل در این کشور، دانشجویان باید هزینه پرداخت نمایند. به عبارت دیگر، شهریه برای دانشجویانی که شهروند اتحادیه اروپا هستند مجانی است، ولی دانشجویانی که از کشورهای غیر از اتحادیه اقدام می نمایند، موظف به پرداخت شهریه هستند که در سال 2017 به صورت زیر مشخص شده بود:

1. حداقل شهریه برای دانشگاه های انگلیسی زبان 1500 یورو در سال است.

2. شهریه دانشگاه های فنلاندی و سوئدی زبان مجانی است.

3. بالاترین شهریه در دانشگاه های هلسینکی 10,000 تا 25,000 یورو در سال است.

البته تحصیل در دور دکترا به دلیل بهره مندی دانشجو از شرایط خوبی مانند تحصیل رایگان شرایط کاملا رقابتی است.

میانگین هزینه زندگی در سال برای یک دانشجو

زندگی در فنلاند با توجه به محل سکونت، احتیاجمند میانه 700 الی 900 یورو در ماه است که این مقدار شامل هزینه های مسکن، غذا، حمل و نقل، پوشاک و هزینه های اضافی دیگر می گردد. هلسینکی از شهر های گران و مهاجر پذیر فنلاند است. در کنار هلسینکی شهر های اولو و تامپره نیز بسیار مهاجرپذیر هستند و هزینه زندگی در آن ها به نسبت هلسینکی پایین تر است. به همین دلیل از این حیث برای دانشجویان می توانند شهرهای مناسب تری برای زندگی و تحصیل باشند. میانه هزینه ها در شهر های مختلف فنلاند به توضیح زیر است:

  • هلسینکی: بین 810 تا 980 یورو در ماه
  • یواسکیلیا: بین 700 تا 750 یورو در ماه
  • اولو: بین 550 تا 770 یورو در ماه
  • تامپره: بین 730 تا 850 یورو در ماه

در مجموع، کلیه هزینه های زندگی یک دانشجو در دوره تحصیل و زندگی در کشور فنلاند حدود 7000 یورو در سال است.

محدودیت سنی برای تحصیل

محدودیت سنی خاصی برای تحصیل در فنلاند وجود ندارد، ولی فاصله بین سال های تحصیل در مقطع لیسانس تا فوق لیسانس نباید بیشتر از 5 سال باشد.

بهترین دانشگاه های فنلاند

91University of Helsinki
133Aalto University
234University of Turku
319Tampere University of Technology
338University of Jyväskylä
382University of Eastern Finland
411-420University of Oulu
471-480Lappeenranta University of Technology
501-550Abo Akademi University
501-550University of Tampere

بورسیه تحصیلی دانشگاه های فنلاند

فنلاند از مقاصد تحصیلی محبوب در بین دانشجویان سراسر جهان است. کیفیت بالای دانشگاه ها، تنوع رشته های موجود در دانشگاه ها و بورسیه های تحصیل در فنلاند از جمله ویژگی هایی هستند که موجب محبوبیت تحصیل در این کشور شده اند. دانشجویان متقاضی می توانند برای اطلاع از رشته های ارائه شده در هر سال تحصیلی و نیز بورسیه های دانشگاه ها به وب سایت studyinfo.fi مراجعه نمایند. نکته قابل توجه اینکه زمان پذیرش برای برخورداری از بورسیه های تحصیلی فنلاند در مقطع کارشناسی ژانویه و کارشناسی ارشد اوایل دسامبر تا اواسط و اواخر ژانویه است.

تعطیلات خاتمه سال تحصیلی

کلاس های دانشگاه در فنلاند در فصل پاییز، تقریبا اواخر شهریور و اوایل مهرماه است.

بیمه تحصیلی و درمانی دانشجو در فنلاند

دانشجو هنگام تحصیل در فنلاند از بیمه تحصیلی دانشجویی برخوردار است.

آب و هوای فنلاند

فنلاند از شرق با روسیه و از غرب با سوئد همسایه است و پنجمین کشور پهناور اروپایی محسوب می گردد. زمستان های فنلاند بسیار سرد، تاریک و بلند است؛ در مقابل، تابستانی بسیار نورانی، گرم و کوتاه دارد. در تابستان معمولا روزها تا 20 ساعت بسته به نقطه ای که شهر در آنجا واقع شده نیز می رسد و شب ها معمولا کوتاه است. دمای هوا نیز در تابستان ها بین 20 تا 30 درجه است.

زمستان در شهرهای شاقتصادی این کشور از نوامبر تا فوریه است؛ این در حالی است که در شهرهای جنوبی تر مدت زمستان کمی کوتاه تر است. بعلاوه، در شهرهای شاقتصادی در فصل زمستان شب قطبی روی می دهد (زمانی که خورشید همیشه در آسمان است و غروب نمی کند). این پدیده در شاقتصادی ترین نقطه فنلاند در زمستان 51 روز طول می کشد. فصل بهار و پاییز نیز در این کشور بسیار زود گذر هستند.

ویزا و کار دانشجویی در فنلاند

ویزای تحصیلی فنلاند، به صورت یک ویزای موقت یکساله صادر می گردد و بنا به لزوم هرساله تمدید می گردد. از سال 2012 کارت اقامت به طور مسقیم در خود سفارت فنلاند در تهران صادر و به متقاضی داده می گردد.

مدارک مورد احتیاج برای ویزای فنلاند

  • ارائه پذیرش از دانشگاه یا فایل آن بهمراه دو نسخه کپی
  • مدرک زبان به همراه دو نسخه کپی از آن
  • بیمه یک ساله با اعتبار 30,000 یورو
  • پاسپورت و دو نسخه کپی از آن
  • اصل شناسنامه و دو نسخه کپی از آن
  • دو قطعه عکس رنگی 6*4
  • نامه تمکن اقتصادی از بانک به مقدار 10,000 یورو و دو نسخه کپی از آن
  • مدارک فارغ التحصیلی از دبیرستان به بعد به همراه ریز نمرات
  • CV

اخذ ویزا برای والدین یا همسر دانشجو

دانشجو پس از اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی و ورود به فنلاند می تواند اقدام به ارسال دعوتنامه برای همسر خود نموده و تقاضای ویزای همراه کند.

شرایط کار دانشجویی

دانشجویان در دوره تحصیل در فنلاند اجازه کار پاره وقت به مدت 20 ساعت کار در هفته را دارند. ساعت کار آزاد برای دانشجویان دکتری 30 ساعت در هفته است. البته پیدا کردن کار برای کسانی که به زبان فنلاندی یا سوئدی آشنایی ندارند، اندکی مشکل است.

منبع: کجارو / studyinfo.fi / mastersportal.com / topuniversities.com / studyinfinland.fi / پیمنت 24 / malekpour.ir / grad.saorg.ir
انتشار: 13 اسفند 1400 بروزرسانی: 13 اسفند 1400 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1980

به "راهنمای تحصیل در فنلاند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای تحصیل در فنلاند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید