هوش هیجانی خود را تست کنید

به گزارش مجله پیامک، یک مددکار اجتماعی می گوید برای بودن در جهانی سراسر شادی باید از خودتان آغاز کنید، واکنش مثبت به اتفاقات خوب و شادی دیگران مصداقی از نوع دوستی است که ریشه آن در ذات بشر نهفته و جزو هوش هیجانی انسان ها محسوب می گردد.

هوش هیجانی خود را تست کنید

ساناز شجاع زاده در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران اظهار کرد: انسان دوستی به معنای دوست داشتن افراد و بشریت است، اساس و پایه همه ادیان الهی بر مهرورزی و محبت قرار گرفته و انسان موجودی اجتماعی است که همواره طالب محبت بوده و در عین حال دوست دارد محبت خویش را نیز ابراز کند.

وی با اشاره به ابزارها و راه های ترویج نوع دوستی گفت: احترام متقابل به اعتقادات، ارزش ها، فرهنگ ها و دیدگاه های متفاوت شاه کلید نوع دوستی محسوب می گردد.

وی ادامه داد: همچنین درک متقابل، روحیه مشارکت در فعالیت های جمعی، دوری از فردگرایی مطلق، باور و عمل به رعایت حریم شخصی، مهربانی و یاری به افرادی که از نظر اقتصادی و روانی احتیاجمند حمایت هستند، ایجاد روابط همدلانه، پذیرش تفاوتها و احترام به آنها، حساس شدن به رنج ها و احساسات و حتی اتفاقات مثبت و واکنش مثبت نشان دادن به آنها از جمله موارد و مصداق های دوست داشتن همنوع است.

این روانشناس با تاکید بر اهمیت یاری به کسانی که به نوعی به وجود ما احتیاج دارند، اعلام کرد: می توانید از همین امروز با گام های کوچکی که برمی دارید، با احترام بی قید شرط به تفاوت ها و ارزشها و دیدگاه های افراد دیگر و همچین حضور بیشتر در جمع خانواده و گسترس حس همدلی و همراهی بین اعضا و شرکت در مراسم اعتقادی، مذهبی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و همچنین ایجاد ارتباط موثر با دیگران و مشارکت بیشتر در فعالیت های دسته جمعی، مهارت نوع دوستی که جزء هوش هیجانی محسوب می گردد و خارج از کدها و دستورهای اخلاقی است را در خود ایجاد کنید.

شجاع زاده گفت: افراد برای دوست داشتن خود و دیگران رفتارهای ویژه ای دارند، به عنوان نمونه فاصله ها را رعایت می نمایند، به حریم دیگران احترام می گذارند، بیشتر فکر می نمایند، مثبت رفتار می نمایند، در حد توان خود به دیگران یاری می نمایند.

وی اضافه نمود: کوشش در جهت برطرف یک مشکل و معضل می تواند در رشد هوش ذاتی و غریزی انسان موثر باشد، نوع دوستی پاسخی به کدها و دستورهای اخلاقی نیست بلکه یک غریزه ذاتی است که ریشه آن در ذات بشر نهفته و جزو هوش هیجانی انسان ها محسوب می گردد.

این مددکار توضیح داد: احساس همدردی، پذیرش تفاوت ها، حساس شدن به احساساتی چون غم، شادی، دوست داشتن و... و حتی واکنش مثبت به اتفاقات خوب و شادی دیگران نیز نوعی نوع دوستی محسوب می گردد.

شجاع زاده اظهار کرد: برای بودن در جهانی سراسر شادی از خودتان آغاز کنید چرا که دوستی و دوست داشتن بهترین سلاح است. از ارتباط های خصوصی آغاز کنید، به عنوان مثال احترام گذاشتن به افکار و اعمال متفاوت با شما، درک کودک، همسر، پدر و مادر خود در خانواده و ارزش گذاشتن به اعتقادات مذهبی همشهری های خود و اطرافیانتان از جمله اینهاست. با چنین گام های کوچکی می توانیم حس نوع دوستی را در خود افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه ارتباط مانند چسبی است که همه بشریت را به هم پیوند می دهد، گفت: ارتباط همان چیزی است که باعث می گردد میلیونها موجود روی کره زمین به طور تصادفی با هم پیوند بخورند.

وی ادامه داد: انسان ها با هم رشد می نمایند، زیرا ما آدم ها، خانواده ها، ملت ها، شرکت ها، و تیم های متفاوتی هستیم که نظر، عقیده، افکار و عقاید و ارزش های متفاوتی داریم و تنها با ابزار یا مهارت و ویژگی های اخلاقی همچون بشردوستی و نوع دوستی می توان با وجود این تفاوت ها در کنار هم و در صلح زیست.

شجاع زاده ادامه داد: این تفاوت ها در کوچکترین عضو جامعه که خانواده است تا ملت ها و مذهب ها و در سراسر کره زمین وجود دارد و تنها نقطه اشتراک و اتصال برای زیستن مسالمت آمیز می تواند گسترش تفکر و مهارت های نوع دوستی باشد.

این کارشناس با تاکید بر اهمیت و تاثیر احترام متقابل مطرح نمود: نوع دوستی یا بشردوستی یعنی احترام بدون قید و شرط به انسان ها فارغ از تفاوت های نژادی، اعتقادی، مذهبی و ملی که وجود دارد.

وی ادامه داد: پدیده نوع دوستی زمانی محقق می گردد که من به عنوان یک فرد دارای سلامت روان فارغ از حس کنجکاوی و ترحم یا تظاهر به اعتقادات و ارزش ها و خواسته های فرد مقابل، جامعه و یا ملت های دیگر احترام می گذارم.

وی تاکید نمود: افرادی که از سلامت روانی برخوردارند مهربان و اجتماعی هستند، روحیه مشارکت جمعی و اعتقادات مذهبی به دور از تعصبات نابه جا و حس قدردانی و سپاسگذاری دارند. همچنین این افراد با درک متقابل از انسان ها می توانند با چشمان و نگاه دیگران به جهان نگاه نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 406

به "هوش هیجانی خود را تست کنید" امتیاز دهید

1 کاربر به "هوش هیجانی خود را تست کنید" امتیاز داده است | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوش هیجانی خود را تست کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید