هنر سیاه چادر بافی در کهگیلویه و بویراحمد احیاء شد

به گزارش مجله پیامک، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد از احیای هنر سیاه چادر بافی در منطقه ها متخلف استان اطلاع داد.

هنر سیاه چادر بافی در کهگیلویه و بویراحمد احیاء شد

میراث آریا: روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد، مجید صفایی امروز سه شنبه 27 مهرماه اضافه نمود:: 15 کارگاه صنایع دستی سیاه چادر بافی با هدف احیای این رشته در نقاط مختلف استان راه اندازی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد بیان نمود: پرداخت تسهیلات بانکی مقرون به صرفه قیمت به مبلغ 300 میلیون تا یک میلیارد ریال و برپایی کارگاه های آموزشی از برنامه های این اداره کل برای رونق دوباره فراوری این رشته است.

صفایی اضافه نمود: سیاه چادر به غیر از استفاده برای زندگی کوچ نشینی در برگزاری جشنواره ها و گردشگری عشایری هم کاربرد دارد.

او ادامه داد: سیاه چادر که در گویش محلی بهون نام دارد سازه ای مبتنی بر ابزار و هنر بومی مردمان سخت کوش استان کهگیلویه و بویراحمد است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: وزن و مقدار مناسب آن برای حمل ونقل آسان به وسیله چهار خاتمه در ایل راه های سخت گذر، سهولت برپایی و جمع آوری آن نشان از صندلی ویژه این هنر صنایع دستی در زندگی عشایر دارد.

صفایی عنوان نمود: مزایای سیاه چادرهای فراوریی سنتی در مقابل چادرهای برزنتی به ویژه آسیب پذیر بودن چادرهای صنعتی در برابر آتش، عمر طولانی سیاه چادر، نفوذناپذیر بودن در برابر باران، هوای مطبوع در فصل تابستان باعث شده هیچ گاه برای این دست ساخته سنتی جایگزینی ایجاد نشود.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1862

به "هنر سیاه چادر بافی در کهگیلویه و بویراحمد احیاء شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنر سیاه چادر بافی در کهگیلویه و بویراحمد احیاء شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید