هسته زمین نشتی دارد؟

به گزارش مجله پیامک، تهران (پانا) - دانشمندان دانشگاه نیومکزیکو آمریکا اخیرا اظهار نموده اند هسته زمین در حال نشت یک ایزوتوپ نادر از گاز هلیوم است.

هسته زمین نشتی دارد؟

به گزارش ایسنا، هر ساله حدود دو کیلوگرم ایزوتوپ نادر از گاز هلیوم مانند هلیوم-3 از بخش داخلی زمین به بیرون می گریزند. اعتقاد بر این است هلیوم-3 مدت کوتاهی پس از بیگ بنگ و از سحابی خورشیدی در هنگام شکل گیری زمین به دست آمده است.

نتایج یک مطالعه نو نشان می دهد که هسته زمین در حال نشت هلیوم-3 است و شواهدی نیز وجود دارد که زمین در داخل یک سحابی خورشیدی شکل گرفته که مدت ها مورد بحث بوده است. محققان این مطالعه هسته زمین را به عنوان منبع مهم هلیوم-3 در زمین اعلام نموده اند.

هنگامی که یک سیاره در حال رشد است، مواد را از محیط اطراف خود جمع آوری می نماید، بنابراین ترکیب آن منعکس کننده محیطی است که در آن شکل گرفته است. برای به دست آوردن غلظت بالایی از هلیوم-3 در اعماق هسته، زمین باید در داخل یک سحابی خورشیدی در حال رشد شکل می گرفت، نه در حاشیه آن.

نتایج این مطالعه سرنخ های بیشتری را به معمای شکل گیری زمین اضافه نمود و شواهد بیشتری نیز ارائه کرد که سیاره ما در داخل سحابی خورشیدی شکل گرفته است.

پیتر اولسون(Peter Olson) نویسنده اصلی این مطالعه و ژئوفیزیکدان دانشگاه نیومکزیکو گفت: هر ساله حدود دو هزار گرم هلیوم 3 از زمین به بیرون نشت می نماید که این اندازه تقریبا برای پر کردن یک بالون به میزان میز کار شما کافی است. اینکه هنوز اندازه قابل توجهی از این ایزوتوپ در داخل زمین وجود دارد یک شگفتی طبیعت و سرنخی برای پی بردن به تاریخ زمین است.

دانشمندان برای تخمین فراوانی هلیوم-3 اولیه در هسته و ردیابی نرخ تبادل هلیوم-3 بین هسته و گوشته، هلیوم را در طول تاریخ زمین مدلسازی کردند. آنها عمدتا دو مرحله کلیدی را در نظر گرفتند: زمان تشکیل اولیه، زمانی که سیاره در حال انباشته کردن هلیوم بود و زمان پس از تشکیل ماه که پس از آن هلیوم از بین رفت.

این مدل شواهدی ارائه می دهد که نشان می دهد یک شی به میزان یک سوم زمین حدود 4 میلیارد سال پیش، به این سیاره برخورد نموده است. این برخورد احتمالا پوسته زمین را مجددا ذوب نموده و سبب خروج بخش عظیمی از هلیوم شده است و این گاز نیز به گریز خود ادامه داده است.

دانشمندان بعلاوه اندازه هلیوم-3 هسته زمین را بین 10 تراگرم(1013 گرم) تا یک پتاگرم(1015 گرم) تخمین زده اند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 12 خرداد 1401 بروزرسانی: 12 خرداد 1401 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 2054

به "هسته زمین نشتی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هسته زمین نشتی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید