نمدمالی و جاجیم بافی کردستان در خطر فراموشی قرار دارند

به گزارش مجله پیامک، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان، فرهاد حامدی روز یک شنبه 7 دی ماه 99 ضمن اعلام این مطلب، اضافه نمود: متأسفانه از سال های گذشته برخی رشته های صنایع دستی که یادگار و میراث گذشتگان است در خطر نابودی قرار گرفته است.

نمدمالی و جاجیم بافی کردستان در خطر فراموشی قرار دارند

او با اشاره به دو دهه فراموشی صنعت قفل سازی و پلاس بافی و عدم فعالیت هنرمندان در این رشته ها، اظهار کرد: عوامل زیادی در فراموشی این صنایع مؤثر است که مهمترین آن، مورد استفاده بودن این صنایع برای زمانی خاص است.

معاون صنایع دستی کردستان برلزوم حفظ و نگهداری صنایع دستی استان تأکید کرد و یادآور شد: برای رونق جاجیم و جلوگیری از فراموش شدن آن تلاش می کنیم در روستاها به آموزش و تجهیز کارگاه ها بپردازیم، کاربری های جدیدی برای جاجیم تعریف شده تا در صنعت کیف و کفش مورد استفاده قرار گیرد.

او اعلام کرد: برای حمایت از صنعت نمدمالی هم با کمک بنیاد علوی و بنیاد برکت طرحی ملی را پیگیری می کنیم تا در منطقه اورامان به عنوان خاستگاه اصلی نمد، تولید و توسعه آن با بهره گیری از فناوری های روز مورد توجه قرار گیرد.

حامدی با اشاره به این که با توسعه گارگاه های نمدمالی برای 500 نفر در فاز اول شغل ایجاد میشود، افزود: تلاش شده با بهره گیری از استادان، ایجاد تنوع در ضخامت و کاربرد آن در انواع محصولات امروزی همچون پوشاک، طراحی داخلی و عروسک سازی مورد بهره برداری قرار گیرد.

منبع: گردشبان
انتشار: 13 بهمن 1399 بروزرسانی: 13 بهمن 1399 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1415

به "نمدمالی و جاجیم بافی کردستان در خطر فراموشی قرار دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمدمالی و جاجیم بافی کردستان در خطر فراموشی قرار دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید