نشست شورای حکام آژانس با محور ایران شروع شد

به گزارش مجله پیامک، جلسه فصلی ماه سپتامبر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در مرکز وین شروع شد و محور اصلی این جلسه برنامه هسته ای ایران است.

نشست شورای حکام آژانس با محور ایران شروع شد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) در وین مرکز اتریش با محور اصلی برنامه هسته ای ایران شروع به کار کرد و تا روز آدینه 17 سپتامبر (26 شهریور ماه) ادامه خواهد داشت.

نمایندگی روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین در پیغامی که در صفحه توییتری خود در مورد شروع نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی منتشر کرد، نوشت: جله ماه سپتامبر (ماه فعلی میلادی) شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی شروع شده است.

در این پیغام در مورد محور اصلی جلسه شورای حکام آژانس نوشته شده است: دستورکار آن شامل موضوعات ایمنی هسته ای، امنیت هسته ای، استفاده صلح آمیز از اتم، راستی آزمایی و نظارت در ایران، به کارگیری پادمان ها و سیاست های شخصی آژانس بین المللی انرژی اتمی می گردد.

از طرف دیگر، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین هم در پیغامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد، در مورد این نشست گفت: جلسه ماه سپتامبر شورای حکام آژانس شروع شده است. قالب این نشست به صورت ترکیبی (مجازی و حضوری) است اما بیشتر اعضای شورای حکام و کارشناسان آن ها ترجیح می دهند به جای حضور مجازی، در سالن اجلاس حضور داشته باشند. در دوران همه گیری، چنین چیزی (برگزاری ترکیبی نشست) برای اولین بار است که رخ می دهد.

جلسه فصلی شورای حکام آژانس در حالی برگزار شده است که رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز شنبه هفته جاری (20 شهریور ماه) برای ملاقات با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به تهران سفر کرد.

وی پس از بازگشت از سفر به ایران در فرودگاه وین در جمع خبرنگاران با اشاره به توافق با ایران گفت که نیازی به صدور قعطنامه علیه ایران در شورای حکام نمی بیند.

گروسی اضافه نمود: من به شورای حکام نظرات و دیدگاه هایم را ارائه خواهم کرد به آنها چیزهایی را که بدست آوردم شرح خواهم داد و آنها المان های نوی را در اختیار خواهند داشت و درباره صدور قطعنامه تصمیم گیری خواهند کرد. توافق نو به ما اجازه می دهد تا اطلاعات درباره فعالیت هسته ای ایران در زمینه آب سنگین، روتورها، سانتریفیوژها و غنی سازی ادامه یابد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی شنبه شب در رأس هیأتی به منظور ملاقات و گفت وگو با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران وارد تهران شد. او پیش از ظهر امروز (یکشنبه) 21 شهریور ماه با حضور در محل سازمان انرژی اتمی با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ملاقات و گفت و گو کرد که این ملاقات 2 ساعت به طول انجامید.

مدیرکل آژانس پس از این ملاقات، ضمن مثبت ارزیابی کردن آن، بر توسعه همکاری ایران و آژانس تأکید کرد و گفت که دوباره برای گفت وگوی سطح بالا با مقامات ایرانی به تهران می آید.

در بیانیه مشترک آژانس و ایران که بعد از این ملاقات منتشر شد، ذکر شده که طرفین، روح همکاری و اعتماد متقابل و اهمیت تداوم آن و بعلاوه ضرورت رسیدگی به موضوعات فیمابین در فضایی سازنده و منحصرا فنی را مورد یادآوری و تاکید مجدد قرار دادند. (جزئیات بیشتر)

در ادامه این بیانیه آمده است: در چارچوب تعاملات و همکاری های موجود فیمابین، طرفین تصمیم گرفتند ملاقاتهای متقابل را در سطوح مرتبط تداوم دهند. به همین دلیل، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در حاشیه کنفرانس عمومی آژانس با مدیرکل ملاقات خواهد نمود و مدیرکل هم در آینده نزدیک به تهران سفر خواهد نمود تا مشورت های سطح بالا با هدف تقویت همکاری های بین ایران و آژانس در حوزه های مختلف و بحث در مورد موضوعات فعلی مورد علاقه متقابل، با دولت جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

طبق این بیانیه، به بازرسان آژانس اجازه داده می گردد تا نسبت به سرویس فنی تجهیزات نظارتی تعیین شده و جایگزینی کارت های حافظه آن ها که تحت مهر و موم مشترک در ایران نگهداری خواهند شد، اقدام نمایند. چگونگی و زمان انجام این اقدام، مورد توافق دو طرف نهاده شد.

پیش تر گزارش شده بود گروسی شرایط همکاری ایران با آژانس را در نشست بعدی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که بین روزهای 13 تا 17 سپتامبر (22 تا 26 شهریور) برگزار خواهد شد به اعضای این شورا ارائه خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 25 شهریور 1400 بروزرسانی: 25 شهریور 1400 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1797

به "نشست شورای حکام آژانس با محور ایران شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست شورای حکام آژانس با محور ایران شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید