مگر می توان در مازندران برنج نکاشت...

به گزارش مجله پیامک، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت:صنعتی در مازندران به کشاورزی یاری می نماید که اثر سویی بر روی آب و سیستم کشاورزی نگذارد.

مگر می توان در مازندران برنج نکاشت...

رضا اسماعیل زاده کناری در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به این که بعضی از فعالیت های تحقیقاتی به رونق کشاورزی مازندران بیشتر یاری می نماید و نقش صنایع در این میان اظهار کرد: به عنوان مثال نوعی از برنج نسبت به خشکی مقاومت دارد و احتیاجی نیست از محصولی استفاده گردد که میزان آب بالایی مصرف می نماید، بنابراین این تحقیقات به رونق کشاورزی مازندران یاری می نماید.

رئیس کارگروه صنایع غذایی و تبدیلی اتاق فکر توسعه مازندران با بیان این که کارخانه های بزرگ به صورت کشت و صنعت، نیز می تواند به کاهش استفاده از آب و رونق بخش کشاورزی یاری کند، توضیح داد: به عنوان مثال، در فراوری پودر و رب گوجه فرنگی، کارخانه آن را در مزارع این محصول احداث می نمایند تا از پساب آن برای آبیاری استفاده گردد، این امر علاوه بر افزایش راندمان به صرفه جویی در مصرف آب نیز یاری می نماید.

افزایش راندمان؛ یاری صنعت به کشاورزی مازندران باشد

اسماعیل زاده با تاکید بر این که صنعتی که بخواهد به کشاورزی در مازندران یاری کند باید منجر به افزایش راندمان محصول گردد، گفت: به عنوان مثال فرآوری ضایعات به اقتصاد استان یاری می نماید، در واقع ضایعات کم و ارزش اضافه کرده برای محصول فراوری می گردد، ریز میوه ها نمونه های خوبی هستند که از آنها می توان برای فراوری میوه خشک، آبمیوه، تخمیر برای فراوری الکل سفید، پکتین و غیره استفاده کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می گردد به جای برنج که یک محصول آب دوست است، از کشت جایگزین استفاده کرد؟ گفت: کشت های جایگزین در مازندران وجود دارد، در بسیاری از مزارع کلزا کشت می گردد و بهره وری مناسبی هم دارد، اما برنج یک محصول استراتژیک است.

مگر می توان در مازندران برنج نکاشت

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با بیان این که بسیاری از محصولات و ضایعات استراتژیک نیست و محصولات جایگزین برنج باید قابلیت و ارزش این محصول را داشته باشند، تاکید نمود: در واقع در استان مازندران نمی توان فراوری برنج را نادیده گرفت.

اسماعیل زاده در ادامه با اشاره به این که در بعضی از کشورها که به اندازه سه استان شمالی ایران است میزان فراوری محصولات کشاورزی به مراتب بیشتر از درآمد سالانه نفت ایران می گردد، گفت: مدیریت محصول، مصرف آب و راندمان بالا موجب رونق بخش کشاورزی می گردد.

وی با بیان این که فراوری محصولات گلخانه ای رو به افزایش است اما بافت، عطر و طعم آن با محصولاتی که در مزرعه فراوری می گردد قابل مقایسه نیست، گفت: فراوری محصولات غذایی در بسیاری از کشورهایی که در منطقه خشک قرار دارند مناسب است و دلیل اصلی آن مدیریت منابع به ویژه منابع آبی و استفاده از بذرهای مقاوم است، اما متأسفانه در کشور کمتر به آن توجه شده است.

شیرین سازی آب دریا برای توسعه کشاورزی؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در پاسخ به این سوال که شیرین سازی آب دریا برای توسعه بخش کشاورزی مازندران مناسب است یا خیر؟ اظهار کرد: شیرین سازی آب دریا ساده مطرح می گردد اما کار دشواری است، اما باید میزان صرفه مالی، تکنولوژی مورد احتیاج و غیره آن آنالیز گردد.

اسماعیل زاده اضافه کرد: در شیرین سازی آب دریا باید توجه گردد که چه میزان املاح وجود دارد، هرچقدر املاح و ترکیبات ناخالصی بیشتر باشد هزینه فراوری آب شیرین افزایش می یابد، بنابراین باید با توجه به شرایطی که آب دریای خزر دارد صرفه مالی آن برآورد گردد.

وی در خاتمه توضیح داد: سال جاری بارندگی نسبت به 10 سال گذشته در مازندران مناسب تر بود و اگر از لحاظ مدیریت منابع آب و نگهداری آن فعالیت مناسبی صورت گیرد، قابلیت ادامه کشت برنج در مازندران و استان های همجوار وجود خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 176

به "مگر می توان در مازندران برنج نکاشت..." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مگر می توان در مازندران برنج نکاشت..."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید