امسال بدون خطر دانش آموزان گرم می شوند؟، امکانات رفاهی فقط در مدارس خاص نباشد

به گزارش مجله پیامک، به آغاز سال تحصیلی جدید نزدیک می شویم، شاید مرور برخی اتفاقات برای مسئولان مربوطه بد نباشد و کمکی هم برای رفع ترس از حوادث باشد.

امسال بدون خطر دانش آموزان گرم می شوند؟، امکانات رفاهی فقط در مدارس خاص نباشد

به گزارش خبرنگار از ، مهرماه، شروعی برای مهر و مهربانی و شروع بهار تعلیم و تعلم است که در خزان برگ های پائیزی، شکوفه های دانش جوانه زده و در بهار تعلیم و تعلم رشد کرده و به بالندگی می رسند. بوی ماه مهر آرام آرام به مشام می رسد و دانش آموزان خود را برای شروعی دوباره آماده می کنند.

در بعضی شهر ها و استان ها دفتر های کاهی، تخته سیاه های دیواری با گچ های رنگی جای خود را به دفتر های فانتزی و تخته وایت برد با ماژیک های رنگی داده و مدارس ساده گذشته جای خود را به مدارس هوشمند و مدرن داده اند، اما این بروز شدن علم و دانش در استان های کوهستانی همچون ایلام حکایت دیگری دارد چرا که هنوز بعضی از مدارس استان ایلام در زیر چادر و بدون وسایل گرمایشی با تخته سیاه و گچ همراه است. گویی هنوز پیشرفت علم به دامنه های سرسبز عروس زاگرس نرسیده و قطار پیشرفت در مدارس این استان حرکتی لاک پشتی دارد.

امروز وقتی به بازار می رفتم تا ذوق و شوق دانش آموزان را برای شروع سال تحصیلی جدید ببینیم با آقا رضا آشنا شدم. او که سال جاری به پایه پنجم ابتدایی می رود و در یکی از مدارس عشایری استان مشغول به تحصیل است دغدغه ای فراتر از خرید مداد و دفتر دارد.

وقتی چهره ناراحتش را هنگام خرید نوشت افزار دیدم، دلیل ناراحتیش را پرسیدم. آقا رضا می گوید: وقتی برای خرید نوشت افزار به بازار آمدم فقط شوق دانش آموزان را برای خرید نوشت افزار دیدم، اما ما که در مدارس عشایری درس می خوانیم و یا کسانی که در مدارس روستایی و حتی شهر های کوچک درس می خوانند دغدغه ای متفاوت تر از دیگر دانش آموزان داریم. ما باید به دنبال خرید لباس های گرم و مقاوم در برابر سرمای استان کوهستانی ایلام باشیم.

او می افزاید: شاید در این هوای گرم تابستان کمی خنده آور باشد، اما ما از همین الان باید به دنبال خرید کفش های محکم و چکمه و یا پوتین برویم چرا که درس خواندن در مدارسی از جنس چادر در عشایر و درس خواندن در روستا های کم برخوردار خیلی متفاوت تر از درس خواندن در شهر های بزرگ است.

این دانش آموز می گوید: با شروع مهرماه و فصل تعلیم و تربیت، در کنار درس خواندن در مدارس کم برخوردار باید به فکر گرم شدن در کلاس های سردی باشیم که این روز ها در شهر های بزرگ جای خود را به کلاس های گرم با وسایل مناسب گرمایشی داده اند.

سرما در کمین مدارس ایلام

وقتی این حرف ها را شنیدم با کمی تأمل به سراغ یکی دیگر از دانش آموزانی که چند دفتر و مداد هم خریده بود، رفتم. آقا حسن سال جاری در پایه اول متوسطه درس می خواند.

او می گوید: استان ایلام به دلیل کوهستانی بودنش پاییز و زمستان های سردی را دارد. درس خواندن در شهر که همراه با سرویس مدارس و وسایل گرمایشی در کلاس هاست کمی سخت است چه برسد به اینکه در جایی درس بخوانی که وسایل گرمایشی هم نداشته باشد و مجبور شوی در تمام مدتی که مدرسه هستی گرم ترین لباس هایت را بپوشی و این شرایط سخت را تحمل کنی و یا اینکه سینه ات پر از دود بخاری وسایل گرمایشی غیر استانداردی شود که مدارس دیگر شهر های بزرگ کشور، سال هاست با آن ها خداحافظی کرده اند.

با شنیدن این حرف ها به گذشته نه چندان دور دوران دانش آموزی خودمان فکر می کردم. دورانی که در اکثر مدارس کشور خبری از وسایل گرمایشی استاندارد نبود و بخاری های نفتی و گازوئیلی در گوشه کلاس، تنها جای گرمی بود که قبل از ورود معلم، دور آن حلقه زده تا لحظاتی گرم شویم. حال که امروز حرف های آقا رضا و حسن را شنیدم گویی با آن سال ها فاصله زیادی ندارد و در عصر تکنولوژی و هوشمندسازی مدارس، هنوز در استان ایلام بعضی از امکانات اولیه مدارس تأمین نشده است.

این در حالی است که مشهدی محمد 55 ساله که دست پسر نوجوانش را در دست داشت، در این باره می گوید: تبلیغات زیادی در رسانه ها می شود که دانش آموزان برای فراگیری بهتر علم و دانش در مدارس غیرانتفاعی و هیئت امنایی ثبت نام شوند تا هم دانش فرزندانشان بروز باشد و هم از امکانات رفاهی در مدارس بهره مند شوند، اما هزینه این گونه مدارس برای خانواده های ایلامی بسیار سنگین بوده و خیلی از خانوارده ها از پس چنین هزینه هایی بر نمی آیند.

او می افزاید: والدین برای راهی کردن فرزندانشان به مدرسه دو راه بیشتر ندارند یا باید با هزینه های سنگین مدارس غیرانتفاعی و غیر دولتی کنار بیایند یا با نبود امکانات رفاهی در بعضی مدارس دولتی. هر کسی وضعیت معیشتی بهتری داشته باشد مطمعناً فرزندانش در مدارس بهتر و با امکانات بهتری ثبت نام می شوند، اما هر کسی بضاعت مالی مناسبی نداشته باشد مجبور است فرزندانش را در مدارسی ثبت نام کند که از امکانات رفاهی همچون وسایل سرمایشی و گرمایشی محروم و یا کم بهره هستند.

برپایی 193 مدرسه عشایری و روستایی در کانکس و چادر

مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار از ، با اشاره به اینکه 100 هزار و 31 دانش آموز دختر و پسر در یک هزار و 131 مدرسه دولتی و 118 مدرسه غیر دولتی در مقاطع مختلف تحصیلی استان با 10 هزار و 537 همکار فرهنگی در مهرماه سال جاری مشغول به کسب علم و دانش می شوند، افزود: این تعداد دانش آموز در 4 هزار و 933 کلاس در مدارس دولتی، 606 کلاس در مدارس غیر دولتی و 100 کلاس درس در مدارس استثنایی استان مشغول علم آموزی می شوند.

اسفندیار رستم زاد با بیان اینکه در حال حاضر 193 مدرسه عشایری در استان وجود دارد، شرح داد: از این تعداد مدرسه، 45 مدرسه به صورت کانکس و 28 مدرسه دیگر در زیر چادر تشکیل شده که به صورت مدارس سیار در مناطق کوهستانی و عشایری استان وجود دارد.

یک هزار و 100 مدرسه در ایلام سرما می خورند

سرپرست اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان ایلام در گفت و گو با از ، با اشاره به اینکه از مجموع یک هزار و 249 مدرسه در سطح استان در حال حاضر 413 مدرسه در نقاط مختلف سیستم گرمایشی قدیمی و غیر استاندارد دارند،گفت: 246 فضای آموزشی با یک هزار و 243 کلاس درس در شهرستان ها و 20 مدرسه عشایری در نقاط مختلف استان فاقد هرگونه سیستم گرمایشی مناسب هستند که در مجموع یک هزار و 99 مدرسه سطح استان یا فاقد سیستم گرمایشی هستند یا سیستم گرمایشی استاندارد ندارند.

نصرت اله رحیمی می گوید: در سال های اخیر برای استاندارد سازی کلاس های درس و مجهز کردن آنها به سیستم های گرمایشی کار های خوبی اجرا شده که با تزریق بودجه و اعتبار در تلاشیم تا قبل از شروع فصل سرما در سال جاری کلیه فضا های آموزشی که فاقد سیستم گرمایشی استاندارد هستند در صورت داشتن علمک گاز استاندارد سازی شوند.

تنها 150 مدرسه در استان سیستم گرمایشی استاندارد دارند

او همچنین با اشاره به اینکه تا شروع فصل سرما سال جاری تمامی بخاری های غیر استاندارد در کلیه فضا های آموزشی استان جمع آوری شده و از سیستم گرمایشی استاندارد و یا بخاری های استاندارد در مدارس استان استفاده می شود، افزود: در حال حاضر 150 فضای آموزشی با یک هزار و 470 کلاس و اتاق از سیستم گرمایشی استاندارد بهره مند هستند که حدوداً 12 درصد مجموع مدارس استان را تشکیل می دهد.

رحیمی با اشاره به اینکه 123 فضای آموزشی با 567 کلاس درس غیر استاندارد در نقاط مختلف استان در سال های اخیر تخریب و بازسازی شده است، افزود: علاوه بر این تعداد، 28 فضای آموزشی با 115 کلاس درس نیز در سطح استان مقاوم سازی شده است.

او همچنین به حضور فعال خیرین در احداث مدرسه در استان هم اشاره کرد و گفت: از مجموع مدارس استان، تعداد 234 فضای آموزشی با 924 کلاس درس با هزینه ای بالغ 738 میلیارد ریال توسط خیرین احداث شده است.

خیرین به کمک بیایند

حال که فصل مهربانی ها نزدیک شده و در گوشه و کنار سرزمین پهناور ایران هر کسی به اندازه وسع خود به دانش آموزان کم بضاعت کمک می کنند تا سال تحصیلی جدید را برایشان زیباتر کنند، نیاز است خیرین و نیکوکاران دست به دست هم دهند تا در مدارس کوچک ترین استان کشور با استاندارد سازی سیستم های گرمایشی فضایی مناسب برای کسب علم و دانش برای آینده سازان این مملکت فراهم شود.

گزارش از وحید حاجیان

ب

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 3 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 316

به "امسال بدون خطر دانش آموزان گرم می شوند؟، امکانات رفاهی فقط در مدارس خاص نباشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امسال بدون خطر دانش آموزان گرم می شوند؟، امکانات رفاهی فقط در مدارس خاص نباشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید