معرفی بهترین نرم افزارهای ویرایش و تدوین فیلم

به گزارش مجله پیامک، فارغ از اینکه برای پلتفرم های مختلف ویدیو می سازید، فیلم ساز هستید یا صرفاً برای سرگرمی چنین کاری را انجام می دهید، خوشبختانه امروزه تعداد نرم افزارهای تدوین فیلم سر به فلک می زند. علاوه بر نرم افزارهای رایگان فوق العاده ای مانند DaVinci Resolve، حرفه ای ها معمولاً از نرم افزارهای پولی مانند Adobe Premiere Pro CC یا Final Cut Pro X استفاده می نمایند. هرکدام از این نرم افزارها از قابلیت های متعددی بهره می برند که حرفه ای شدن در آن ها زمان بر است، به همین خاطر بهتر است که برای انتخاب یکی از آن ها، دقت زیادی داشته باشید. در ادامه به صورت مختصر و مفید به بهترین نرم افزارهای تدوین فیلم نگاهی می اندازیم.

معرفی بهترین نرم افزارهای ویرایش و تدوین فیلم

مبانی تدوین فیلم

نرم افزارهای تدوین فیلم می توانند پیچیده یا ساده باشند و تقریباً تمام آن ها از این 4 بخش اصلی پشتیبانی می نمایند: برش، اصلاح رنگ، افکت ها و ابزار تنظیم صدا. پیشرفته بودن این ابزارها در بیشتر موارد بستگی به قیمت نرم افزار دارد و هرچه قیمت برنامه مذکور بیشتر باشد، این قابلیت ها هم پیشرفته تر خواهند بود. در ادامه به صورت جداگانه به این 4 بخش نگاهی می اندازیم.

برش – این روزها تقریباً تمام برنامه های مربوط به این موضوع، از تدوین غیرخطی پشتیبانی می نمایند. در این نوع تدوین، کاربر می تواند انواع و اقسام فایل های ویدیویی را از پوشه های موردنظر روانه تایم لاین کند و سپس آن ها را با توجه به سلیقه خود در کنار یکدیگر قرار دهد. از آنجایی که این فرایند معمولاً بسیار وقت گیر است، بهترین برنامه ها از تعداد زیادی میان بر کیبورد پشتیبانی می نمایند که سرعت این روند را افزایش می دهد. همچنین در این برنامه ها می توانید ویدیوهایی با رزولوشن های مختلف مانند 1080p و 4K و حتی 8K را کنار هم در یک تایم لاین قرار دهید. سرعت انجام این کار و حداکثر رزولوشن ویدیو خروجی تا حد زیادی به قدرت سخت افزاری کامپیوتر یا گجت مذکور بستگی دارد.

اصلاح رنگ – بعد از ویرایش و برش اولیه، حالا وقت اصلاح رنگ است تا شکل و شمایل فیلم دقیقاً مطابق انتظارات شما باشد. شرکت ادوبی یک برنامه جداگانه برای این موضوع به نام SpeedGrade CC را عرضه نموده ولی ابزار اصلاح رنگ موجود در Final Cut Pro و Premiere به اندازه کافی حرفه ای و جامع هستند. البته افرادی که به دنبال نرم افزار بسیار حرفه ای برای این موضوع هستند، معمولاً از DaVinci Resolve استفاده می نمایند.

افکت ها – افکت های بصری (Visual effects) می توانند به سادگی افزایش سرعت ویدیو یا افزودن فیلترها باشند یا اینکه مثلاً با ترکیب ویدیوها و عناصر مختلف می توان افکت بصری خاصی را ایجاد کرد. ادوبی برای این کار برنامه After Effects CC را عرضه نموده که هواداران بسیار زیادی دارد و اپل هم برای این کار برنامه Motion 5 را معرفی نموده است. در ضمن برای کارهای نه چندان پیچیده می توانید بر روی ابزارهای موجود در نرم افزارهای تدوین فیلم این دو شرکت هم حساب کنید. در نهایت باید به برنامه DaVinci Resolve اشاره کنیم که در داخل محیط خود از برنامه Fusion بهره می برد و در زمینه افکت های بصری حرف های زیادی برای گفتن دارد.

ابزار تنظیم صدا – بیشتر تدوین نمایندگان فیلم معمولاً علاقه زیادی به تنظیم صدا پروژه های خود ندارند ولی تقریباً تمام پروژه ها حداقل به کمی تنظیم در زمینه صدا، احتیاج دارند. به عنوان مثال در بخش های مختلف ویدیو احتمالاً باید بلندی صدا را تا حدی تنظیم کنید و افکت های ساده ای را بر روی آن ها قرار دهید. خوشبختانه، تمام نرم افزارهای معرفی گردیده در این فهرست از چنین قابلیت هایی بهره می برند و حتی برخی از آن ها تا حدی می توانند صداهای مزاحم مربوط به محیط را هم کاهش دهند.

سخت افزار

برنامه های تدوین فیلم معمولاً فشار زیادی بر کامپیوتر، گوشی یا تبلت وارد می نمایند. تمام این نرم افزارها برای افزایش سرعت خود از پردازنده گرافیکی کامپیوتر هم استفاده می نمایند. برای تدوین ساده و ابتدایی فیلم و صدا، می توانید چنین کاری را با کامپیوتر نسبتاً سریع با کارت گرافیک ساده و نه چندان پیشرفته انجام دهید. اما اگر می خواهید رنگ ها را اصلاح کنید و افکت هایی را بر ویدیو اعمال کنید و منتظر رندرهای طولانی مدت هم نمانید، پس بهتر است یکی از کارت های گرافیک پیشرفته ساخته شده توسط شرکت های انویدیا یا AMD خریداری کنید. هرچقدر سیستم شما قدرتمندتر باشد، کارهای مربوط به تدوین فیلم هم سریع تر انجام می گردد.

اگر گیمر نباشید، احتمالاً تابه حال توجه چندانی به پردازنده گرافیکی موجود در تبلت یا گوشی هوشمند خود نشان نداده اید. ولی باید بگوییم که اپلیکیشن های حرفه ای زیادی برای تدوین فیلم عرضه شده که از بین آن ها می توانیم به Project Rush از شرکت ادوبی اشاره کنیم که مدتی پیش معرفی گردید. برای اینکه بتوانید از تمام قابلیت های این اپلیکیشن و اپلیکیشن های دیگر به راحتی استفاده کنید، توصیه می کنیم که آیپد پرو یا گجت های اندرویدی مجهز به جدیدترین تراشه کوالکام که در حال حاضر اسنپ دراگون 845 است، خریداری کنید.

بهترین نرم افزارهای دسکتاپ پولی

Adobe Premiere Pro CC 2018 – این نرم افزار اصلاً قیمت کمی ندارد ولی خوشبختانه به راحتی می توانیم با بهره گیری از کرک ارائه شده برای آن، به صورت رایگان از این نرم افزار بهره ببریم. این برنامه به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بهترین نرم افزار تدوین فیلم موجود است و در کامپیوترهای ویندوزی و مبتنی بر macOS هم اجرا می گردد.

برنامه Premiere به راحتی می تواند پروژه های موجود در فتوشاپ یا افتر افکت را به محیط داخلی خود منتقل کند. همچنین این نرم افزار تقریباً از تمام فرمت های ویدیو و موارد دیگر و رزولوشن 4K و بالاتر پشتیبانی می نماید. در ضمن باید خاطرنشان کنیم که عموماً سرعت این برنامه-به خصوص در زمینه رندر افکت ها-در ویندوز بیشتر از macOS است.

همچنین باید بگوییم که این برنامه از رابط کاربری جذابی بهره می برد، یادگیری کاربرد ابزار مختلف بسیار آسان است و تقریباً برای هر عملکردی یک میان بر کیبورد اختصاص داده شده است. در همین حین، برنامه Premiere سرشار از ابزارهای مختلف است که پاسخ گوی تقریباً تمام احتیاجهای یک تدوینگر فیلم است. ادوبی در نسخه جدید این برنامه ابزار Color Match را معرفی نموده که با بهره گیری از هوش مصنوعی می تواند کار یکسان سازی ظاهر کلی نماهای مختلف را انجام دهد و با این کار در وقت کاربر تا حد زیادی صرفه جویی می گردد. در نهایت باید بگوییم که اگر به دنبال یک برنامه حرفه ای و همه فن حریف برای تدوین فیلم هستید، از استفاده از این برنامه پشیمان نخواهید شد.

Apple Final Cut Pro X – کاربران سیستم های مبتنی بر macOS می توانند از نرم افزار Final Cut استفاده نمایند. این برنامه در سال 2011 عرضه شد و در ابتدا هدف انتقادهای زیادی نهاده شد ولی اپل سال به سال این نرم افزار را بهبود بخشید و قابلیت های جدیدی را به آن اضافه نمود. اولین چیزی که هنگام استفاده از این برنامه توجهات را جلب می نماید، رابط کاربری ساده ولی جذاب آن است. استفاده از ابزارهای مربوط به ویرایش صدا، افکت ها و اصلاح رنگ بسیار آسان است البته در مقایسه با Premiere تعداد این ابزارها چندان زیاد نیست. از جمله مهم ترین نقاط ضعف این برنامه، می توانیم به ارائه امکانات کمتر در مقایسه با Premiere اشاره کنیم و این که تنها در سیستم عامل macOS اجرا می گردد.

Corel VideoStudio Ultimate 2018 – افرادی که به دنبال تدوین حرفه ای نیستند و صرفاً می خواهند ویدیوهایی را برای پلتفرم های مختلف آماده نمایند، می توانند از این نرم افزار بهره ببرند. استفاده از این برنامه بسیار آسان است و خیلی سریع می توان بخش های مختلف آن را یاد گرفت. مانند دیگر نرم افزارهای رده بالا، VideoStudio هم از فرمت های مختلفی مانند ویدیوهای 360 درجه ای مربوط به واقعیت مجازی و فرمت های سه بعدی پشتیبانی می نماید. همچنین از بین افکت های موجود در آن هم می توانیم به لرزش گیر دیجیتالی و بسیاری از موارد دیگر اشاره کنیم. همچنین با بهره گیری از این نرم افزار می توان برای کارهایی مانند تکنیک پرده سبز و ویرایش فیلم ثبت شده از جانب چند دوربین استفاده کرد. از بین مهم ترین نقاط ضعف این برنامه هم می توانیم به سرعت رندر پایین، اجرا فقط در ویندوز، عدم امکان جستجو برای کلیپ ها و افکت ها و ابزار ضعیف اصلاح رنگ در مقایسه با رقبا، اشاره کنیم.

CyberLink PowerDirector 16 – اگر در تدوین فیلم سرعت این فرایند اهمیت بسیار زیادی دارد، پس بهتر است نگاهی به برنامه CyberLink PowerDirector بیندازید. هرچند یادگیری قابلیت های این برنامه در ابتدا کمی سخت است، ولی وقتی که با آن کنار بیایید، به سرعت می توانید پروژه های مختلفی را به انتها برسانید. این نرم افزار همچنین از ویدیوهای 4K و 360 درجه ای هم پشتیبانی می نماید. ابزار مربوط به اصلاح رنگ که در این برنامه وجود، از امکانات کافی بهره می برد و به شما یاری می نماید که ظاهر نماهای مختلف موجود در فیلم را یکسان نگه دارید. در نهایت، باید بگوییم که با استفاده از این برنامه می توانید ویدیوهای باکیفیتی را با سرعت زیادی رندر کنید. این برنامه از macOS پشتیبانی نمی نماید و با استفاده از آن نمی توانید فایل های QuickTime را با فرمت MOV خروجی بگیرید که برای بسیاری از تدوینگران ضعف مهمی محسوب می گردد.

بهترین نرم افزارهای رایگان

DaVinci Resolve – شرکت Blackmagic در نسخه 15 برنامه DaVinci Resolve، این برنامه را تا حد زیادی متحول نموده است. این برنامه از سیستم عامل های macOS، ویندوز و لینوکس پشتیبانی می نماید و به همین خاطر یک نرم افزار تدوین فیلم مولتی پلتفرم محسوب می گردد. نسخه رایگان این برنامه در مقایسه با نسخه 300 دلاری آن، امکانات کمتری دارد؛ امکاناتی که تدوینگران معمولی فقدان آن ها را چندان احساس نمی نمایند.

یکی از بهترین قابلیت های این برنامه، ابزاری به نام Fusion است که حتی در نسخه رایگان هم قابلیت های زیادی دارد و علاوه بر این، باید به Fairlight هم اشاره کنیم که یک ابزار پیشرفته برای ویرایش صدا است. از اواسط دهه 80 میلادی، ابزار اصلاح رنگ این برنامه، انتخاب اول بسیاری از حرفه ای های این حوزه بوده است. قابلیت های این برنامه بسیار زیاد است و برای اشاره به آن ها باید یک مقاله جداگانه در رابطه با این نرم افزار همه فن حریف بنویسیم. خوشبختانه از خروجی 8K هم پشتیبانی می نماید و سرعت رندر آن هم بسیار بالا است. همانطور که گفتیم، این برنامه از ابزارهای متعدد و جذابی بهره می برد و به همین خاطر، این برنامه برای تازه کاران تا حد زیادی مرعوب نماینده است ولی اگر بتوانید کار با این امکانات را یاد بگیرید، خیلی سریع به هوادار پروپاقرص این نرم افزار قدرتمند بدل می شوید.

Avid Media Composer First – این برنامه در بین تدوینگران صنعت فیلم و تلویزیون هواداران بسیار زیادی دارد و خوشبختانه این شرکت نسخه رایگانی از این برنامه هم عرضه نموده است. مهم ترین نکته قوت این برنامه، توانایی زیاد آن در نظم بخشیدن به فایل های متعدد است که این قابلیت به خصوص در صنعت فیلم و تلویزیون که تدوینگران باید با فایل های بسیار زیادی کار نمایند، بسیار مثمر ثمر واقع می گردد. با استفاده از این برنامه بیش از هر نرم افزار تدوین فیلم دیگری، می توانید با استفاده از میان برهای کیبورد سرعت تدوین را افزایش دهید. علاوه بر این، Avid Media Composer First از ابزارهای خوبی برای افکت ها، ویرایش صدا و اصلاح رنگ بهره می برد. کاملاً واضح است که نسخه رایگان آن از امکانات کمتری بهره می برد و به عنوان مثال حداکثر می تواند در رزولوشن 1080p با سرعت 60 فریم بر ثانیه خروجی بگیرد. در ضمن باید بگوییم که این برنامه از سیستم عامل های macOS و ویندوز پشتیبانی می نماید.

Apple iMovie – برای افراد مبتدی و افرادی که نمی خواهند کارهای حرفه ای انجام دهند، Apple iMovie یکی از بهترین نرم افزارهای موجود است. این برنامه رابط کاربری بسیار جذابی دارد و علاوه بر این، به اندازه کافی از ابزارهای متنوعی هم بهره می برد. با وجود رایگان بودن آن، سرعت بالایی دارد و خوشبختانه از رزولوشن 4K هم پشتیبانی می نماید. هرچند این برنامه امکانات قابل توجهی را ارائه می دهد، ولی به دلیل ساده بودن رابط کاربری و فقدان برخی از معینه ها، برای تدوین حرفه ای نمی توان روی آن حساب کرد. با این وجود، اگر اهل فیلم برداری با آیفون خود هستید و برای سرگرمی ویدیوهای مختلفی را تدوین می کنید، iMovie جوابگوی بیشتر احتیاجهای شما خواهد بود.

Lightworks – همانند Avid و DaVinci Resolve، برنامه Lightworks هم در بین تدوینگران شهرت زیادی دارد. نسخه رایگان این نرم افزار تقریباً از تمام ویژگی های نسخه پولی بهره می برد ولی یک تفاوت بزرگ با آن دارد؛ با نسخه رایگان نهایتا می توانید با رزولوشن 720p خروجی بگیرید. این برنامه تایم لاین جذابی دارد و باید خاطرنشان کنیم که فیلم هایی مانند گرگ وال استریت و جزیره شاتر با استفاده از این نرم افزار تدوین شده است. مهم ترین نقطه ضعف نسخه رایگان این برنامه علاوه بر محدودیت رزولوشن 720p، پایین بودن تعداد ابزار مربوط به افکت ها و ویرایش صدا در مقایسه با DaVinci resolve است. در هر صورت اگر به دنبال یک ابزار ساده برای تدوین ویدیوهای معمولی هستید، می توانید روی این نرم افزار حساب کنید.

اپلیکیشن های تدوین فیلم

KineMaster – یکی از بهترین اپلیکیشن های رایگان برای تدوین فیلم اپلیکیشن KineMaster است که از اندروید و iOS هم پشتیبانی می نماید. با وجود اینکه رابط کاربری این اپلیکیشن فضای محدودی دارد، ولی با این وجود تایم لاین آن از لایه های مختلفی بهره می برد و می توانید 4 لایه صدا را با یکدیگر ترکیب کنید، رنگ ها را اصلاح کنید، سرعت تغییر کلیپ ها را معین کنید و حتی از تکنیک پرده سبز هم استفاده کنید. این اپلیکیشن با وجود تمام امکاناتی که دارد، رایگان است.

Adobe Premiere Clip – اگر اهل تدوین ویدیو در گوشی یا تبلت خود هستید، بهتر است نگاهی به نسخه اندروید یا iOS اپلیکیشن Adobe Premiere Clip نگاهی بیندازید. این اپلیکیشن از ویدیوهای 4K پشتیبانی می نماید و رابط کاربری جذابی هم دارد. با بهره گیری از Adobes Creative Cloud می توانید ویدیوهای موجود در محیط این اپلیکیشن را به برنامه Premiere موجود در سیستم دسکتاپ خود هم منتقل کنید. از جمله نقاط ضعف این اپلیکیشن می توانیم به عدم امکان چرخش ویدیوها اشاره کنیم. روی هم رفته، این اپلیکیشن پاسخگوی بیشتر احتیاجهای کاربر خواهد بود و به خصوص اگر اهل استفاده از نسخه دسکتاپ Premiere باشید، از استفاده از این اپلیکیشن لذت خواهید برد.

سخن آخر

با وجود نرم افزارهای پیشرفته ای مانند Adobe Premiere Pro CC و Final Cut Pro X و بسیاری از برنامه های رایگان، می توانیم بگوییم که در دوران طلایی نرم افزارهای تدوین فیلم قرار داریم. اگر هنوز نمی دانید که از کدام نرم افزار استفاده کنید- به خصوص بین Premiere و Final Cut- بهتر است آن ها را برای مدت محدودی نصب کنید و به قابلیت های آن ها نگاهی بیندازید. در این زمینه گزینه های دیگری هم وجود دارد که اصلاً به آن ها اشاره ای نکردیم. از بین آن ها می توانیم برنامه های Adobe Premiere Elements، HitFilm Express، VSDC و Shotcut را نام ببریم.

انتخاب هرکدام از این برنامه ها به موارد زیادی بستگی دارد. به عنوان مثال آیا می خواهید به صورت حرفه ای تدوین کنید یا به چشم یک نوع تفریح به این موضوع نگاه می کنید، آیا می توانید زمان زیادی را صرف یادگیری نرم افزار مذکور کنید و در نهایت این موضوع که به چه مقدار قدرت و توانایی برای تدوین احتیاج دارید. چنین مواردی تا حد زیادی سلیقه ای هستند و خوشبختانه به خصوص در زمینه برنامه های دسکتاپ، لازم نیست که پولی بپردازید و می توانید از نسخه های کرک شده استفاده کنید. به همین خاطر ابتدا اولویت های خود را معین کنید و سپس نرم افزار موردنظر خود را برای تدوین فیلم انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: نگاهی به اپلیکیشن کوئیک

منبع: Engadget

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 113

به "معرفی بهترین نرم افزارهای ویرایش و تدوین فیلم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی بهترین نرم افزارهای ویرایش و تدوین فیلم"

1 دیدگاه

م 13 فروردین 1399

CyberLink PowerDirector راضیم

پاسخ به م
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید