لافریر، معمای بازگشت نویسندگان تبعیدی را روایت می کند

به گزارش مجله پیامک، به گزارش خبرنگاران، علی نساجی زواره، مترجم زبان فرانسوی، از ترجمه رمان معمای بازگشت نوشته دنی لافریر، نویسنده هاییتی تبار، خبر داد. وی درباره این رمان گفت: معمای بازگشت مشهورترین رمان لافریر است که در سال 2009 در انتشارات گراست منتشر شد و از آن زمان جوایز بسیاری همچون جایزه مدیسی سال 2009 را به خود اختصاص داده است.

لافریر، معمای بازگشت نویسندگان تبعیدی را روایت می کند

به گفته این مترجم، رمان معمای بازگشت در مورد بازگشت نویسنده ای تبعیدی به وطن، به دنبال خبر درگذشت پدرش است که او نیز در تبعید به سر برده و حال درگذشته است. نویسنده ای که با بازگشتش اثر برجسته امه سزر به نام دفترچه یادداشت یک بازگشت به کشور زادگاه را بسیار با خود مأنوس می یابد.

وی افزود: دنی لافریر به شکلی شاعرانه - با تلفیق روایت و شعر - و نوستالژی گونه - به صورتی حیرت آور - فشارهای تبعید را به تصویر می کشد؛ تصویر مردمانی که امیدشان را گرفته اند و در بدبختی غیرقابل تصوری غرق شده اند.

ویندسور کلبه لافریر، مشهور به دنی لافریر، زاده 13 آوریل 1953 در پورت اوپرنس هاییتی، روزنامه نگار، داستان نویس و نمایشنامه نویس ساکن مونترال کبک کانادا است. او که 12 دسامبر 2013 به عنوان عضو آکامی فرانسه انتخاب شد و در 28 می 2015 به طور رسمی نشان آن را دریافت کرد، پس از ژولین گرین، دومین فردی است که بدون اینکه ملیت فرانسوی داشته باشد، به عضویت این نهاد درآمده است.

لافریر که بعد از تبعید پدرش توسط رژیم دیکتاتوری فرانسوا دووالیه و خروج اجباری در چهارسالگی به مقصد کانادا، از یازده سالگی به هاییتی بازگشته بود، پس از مدتی فعالیت به عنوان روزنامه نگار و منتقد ادبی، در 1976 و به دنبال قتل دوست روزنامه نگارش، از ترس اینکه خود نیز هدف سوء قصد قرار گیرد هاییتی را ترک کرد و از آن زمان در ایالات متحده و کانادا به سر برده است.

علی نساجی زواره، که دانش آموخته کارشناسی ارشد مترجمی فرانسه از دانشگاه علامه است، علاوه بر رمان معمای بازگشت که توسط نشر افکار منتشر خواهد شد، از اتمام ترجمه رمان دوباره دنبالت می آیم نوشته گیوم موسو (منتشر شده در سال 2008) خبر داد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 578

به "لافریر، معمای بازگشت نویسندگان تبعیدی را روایت می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لافریر، معمای بازگشت نویسندگان تبعیدی را روایت می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید