خبرنگاران قدیمی&zwnjترین نسخ چاپ &zwnjسنگیِ مصور کتابخانه رضوی رونمایی شد

به گزارش مجله پیامک، مشهد- خبرنگاران- سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی هم‌زمان با هفتۀ پژوهش و در قالب شصت‌ و پنجمین سه‌شنبۀ علمی‌فرهنگی، از قدیمی‌ترین نسخ چاپ‌سنگیِ مصور خود به صورت وبیناری رونمایی کرد.

خبرنگاران قدیمی&zwnjترین نسخ چاپ &zwnjسنگیِ مصور کتابخانه رضوی رونمایی شد

جهت دریافت مشاوره خدمات انواع کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش روز سه‌شنبه آستان قدس رضوی، در شصت ‌و پنجمین برنامه از سه‌شنبه‌های علمی‌فرهنگیِ خود و هم‌زمان با روز پژوهش کارشناس ارزشیابی و ثبت نسخ خطی آستان قدس رضوی گفت: کتاب جامع بهادرخانی چاپ سال 1250 هجری قمری در کلکته، کتاب انوار سهیلی چاپ سال 1261 هجری قمری و حمله حیدری چاپ سال 1264 هجری قمری، سه نسخه‌ای هستند که در این مراسم از آنها رونمایی شد.

سیدرضا صداقت‌حسینی در معرفی این آثار بیان نمود: کتاب جامع بهادرخانی به شماره ثبت 2625 قدیمی‌ترین کتاب مصور چاپ سنگی موجود در گنجینه رضوی است. این اثر از تألیفات غلامحسین جونپوری (1790-1869 م) است که دایره المعارف مفصلی در علوم ریاضی و نجوم به زبان فارسی است.

وی اضافه نمود: انوار سهیلی اثر ملاحسین کاشفی از نویسندگان عصر صفوی، دیگر اثر مصور چاپ‌سنگی قدیمی است که به زبان فارسی و در سال 1261 هجری قمری به اهتمام عباس‌علی در چاپخانه معتمدالدوله به چاپ رسیده است.

کارشناس ارزشیابی و ثبت نسخ خطی آستان قدس رضوی گفت: این کتاب به خط نستعلیق محمدباقرخوانساری در 14 باب تألیف شده که اجتناب از استماع قول ساعی و نمام، سزایافتن بدکاران، منافع موافق دوستان، ملاحظه‌کردن احوال دشمنان و درمضرت غافل شدن بعضی از ابواب آن است و به شماره 9651 به ثبت رسیده است.

حسینی درخصوص کتاب حمله حیدری نیز اظهار کرد: این کتاب از تألیفات ملابمانعلی راجی کرمانی از شاعران پارسی گوی سده دوازدهم و سیزدهم هجری قمری است.

وی اضافه نمود: منظومه حمله حیدری در تبیین تاریخ صدر اسلام، زندگانی حضرت محمد(ص)، حضرت علی(ع) و نبردهای ایشان و واقعه کربلاست و به زبان فارسی است که توسط علی‌اصغر تفرشی به خط نستعلیق در 414 صفحه کتابت شده و در سال 1264 هجری قمری به چاپ رسیده است.

دسترسی به متن کامل این آثار به وسیله کتابخانۀ دیجیتال آستان قدس رضوی به آدرس digital.aqr.ir امکان‌پذیر است.

منبع: ایرنا
انتشار: 28 آذر 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1329

به "خبرنگاران قدیمی&zwnjترین نسخ چاپ &zwnjسنگیِ مصور کتابخانه رضوی رونمایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران قدیمی&zwnjترین نسخ چاپ &zwnjسنگیِ مصور کتابخانه رضوی رونمایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید