اصغر عسگری خانقاه درگذشت

به گزارش مجله پیامک، اصغر عسگری خانقاه، انسان شناس پیشکسوت امروز صبح، 15 فروردین ماه 1401 پس از یک دوره بیماری در سن 84سالگی درگذشت.

اصغر عسگری خانقاه درگذشت

به گزارش ایسنا، عسگری سردبیر سابق مجله نامه علوم اجتماعی و استاد بازنشسته گروه انسان شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران بود. او که دانش آموخته دانشگاه سوربن بود، از پایه گذاران علم انسان شناسی زیستی در ایران به شمار می آید.

اصغر عسگری خانقاه در سال 1317 در خلخال به دنیا آمد. دوره تحصیلات ابتدایی را در شهرستان انزلی در دبستان سعدی، دو سال اول دبیرستان را در دبیرستان داریوش لنگرود و سال های بعد را در دبیرستان شاهپور رشت به اتمام رساند. پس از اتمام دوره های ابتدایی و متوسطه، و بعد از خاتمه دوره پارازینولوژی و مالاریالوژی از دانشکده بهداشت دانشگاه تهران، به عنوان میکروسکپیست در آزمایشگاه های وزارت بهداری در شهرستان های رشت، هشتپر، لاهیجان، رودسر، رامسر و چالوس آغاز به کار کرد و سال ها بعد برای ادامه تحصیل در رشته داروسازی، به کشور بلژیک رفت و به عنوان نماینده شرکت های بزرگ دارویی همانند رون پولنگ (اسپسیا) و ساندوز، در ایران مشغول کار شد.

عسگری ضمن کار در حوزه بهداشت و پیراپزشکی، به تحصیل در رشته روزنامه نگاری و مطبوعات پرداخت و در سال 1350 از دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی فارغ التحصیل شد. او بعلاوه دوره دوساله مدیریت و برنامه ریزی اجتماعی را در مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران به اتمام رساند. عسگری در سال 1352 به کشور فرانسه رفت و از دانشگاه سوربن پاریس پیروز به اخذ دکترا در رشته انسان شناسی زیستی شد و پس از بازگشت تا زمان بازنشستگی، عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه تهران بود.

این انسان شناس ضمن تحصیل، در اداره فرهنگ عامه (وزارت فرهنگ و هنر) آغاز به کار کرد. بعد از بازگشت به ایران، و از سال 1358، در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به تدریس و تحقیق مشغول شد. عسگری خانقاه در خلال این سال ها، در دوره کارشناسی، انسان شناسی زیستی، تاریخ اندیشه های مردم شناسی، زیست شناسی عمومی، محیط شناسی انسانی و مردم نگاری تدریس نموده و در دوره کارشناسی ارشد و دکترا نیز روش تحقیق و سنجش و زیست شناسی درس داده است. او در عین حال که مردم شناس و پژوهنده شاخص علوم اجتماعی بود، تاریخ نگاری این علم در ایران را نیز با جدیت دنبال می کرد.

به همین دلیل، در همایش فرهنگ و محیط زیست که در تاریخ 6 خردادماه 1387 در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار گردید، از این استاد انسان شناسی به پاس یک عمر کوشش های علمی تقدیر شد. عسگری خانقاه طی این سال ها در کنار تدریس، کار پژوهش را نیز با جدیت دنبال می کرد و شماری از مهم ترین تحقیقاتش را در مجله نامه علوم اجتماعی به چاپ رساند. او از سال 1374 به سردبیری این مجله منصوب شد و مقالاتی چون فرهنگ مردم شناسی بیشه نشینان آفریقا و مسائل تغذیه، سهم آل احمد در شکل گیری پژوهش های فرهنگی و اجتماعی گروه های انسانی در ایران، ریشه های تاریخی و سنت های فرهنگی و اجتماعی مسلمانان آفریقا و... را در آن به چاپ رساند. از دیگر فعالیت های او، نگارش مقالات متعدد در حوزه مردم شناسی و تاریخ نظیر زبان در معبر زبان شناسی و مردم شناسی، ریشه های تاریخی و سنت های فرهنگی و اجتماعی مسلمانان آفریقا، انسان شناسی خطوط پوستی در جمعیت های ایرانی، چهارشنبه سوری در روستای جوپشت، بوم شناسی روستایی ایران، مردم شناسی و فرهنگ سکونت و... است.

کتاب های ایرانیان ترکمن؛ پژوهشی در مردم شناسی و جمعیت شناسی، انسان شناسی عمومی شرق شناسی (شرقی که آفریده غرب است)، فرهنگ مردم شناسی (فرانسه، انگلیسی، فارسی) و مردم شناسی روستای قاسم آباد گیلان از این استاد دانشگاه منتشر شده است.

منبع: فرارو
انتشار: 13 تیر 1401 بروزرسانی: 13 تیر 1401 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 2084

به "اصغر عسگری خانقاه درگذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصغر عسگری خانقاه درگذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید