خبرنگاران تکرار شکستگی لوله نفت مارون نتیجه کوتاهی در سالهای گذشته است

به گزارش مجله پیامک، شهرکرد- خبرنگاران- نماینده مردم شهرستان های اردل، فارسان، کیار و کوهرنگ در مجلس شورای اسلامی گفت: شکستگی لوله انتقال نفت مارون در شهرستان اردل نتیجه کوتاهی و سهل انگاری متولیان مرتبط در سال های گذشته است.

خبرنگاران تکرار شکستگی لوله نفت مارون نتیجه کوتاهی در سالهای گذشته است

قدرت الله حمزه شامگاه دوشنبه در هفتمین نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: مردم در وقوع حادثه مرتبط با شکستگی لوله انتقال نفت مارون و خسارت های ناشی از آن بی تقصیر هستند.

وی افزود: برای رفع خسارت های ناشی از این حادثه تا به امروز از ابزار کننده مجلس به طور حداقلی استفاده شده و درصورت تاخیر در جبران آن، از ابزارهای بیشتری بهره گیری می شود.

حمزه، رسیدن مردم به حق واقعی خود را ضروری دانست و شرح داد: این امر به پیگیری ویژه تا رسیدن به نتیجه نیاز دارد.

وی یادآور شد: تمامی مدیران کل دستگاه های اجرایی مرتبط در این موضوع موظفند میزان دقیق و نهایی خسارت ها را پس از بررسی های کارشناسی اعلام و وزارت نفت نسبت به پرداخت و جبران آن اقدام کند.

کننده مردم شهرستان های اردل، فارسان، کیار و کوهرنگ در مجلس شورای اسلامی گفت: هم اکنون فعالان پرورش ماهی و بهره برداران حوزه های کشاورزی، محیط زیست، منابع طبیعی و آبخیزداری و سلامت مردم بخش میانکوه دچار خسارت جدی ناشی از شکستگی لوله انتقال نفت مارون شده است.

حمزه با اشاره به نظرهای مثبت مسئولان ملی برای جبران خسارت های این حادثه گفت: ضمانت اجرایی برای جلوگیری از تکرار این حادثه و جابه جایی لوله در برخی محل ها براساس نظریه های کارشناسی ضروری است.

وی، بخشی از خسارت های ناشی از شکستگی لوله انتقال نفت مارون را غیرقابل جبران اعلام و تاکید کرد: تکرار این حادثه قابل گذشت و بخشش نیست.

حمزه همچنین درخصوص رانش زمین در روستای افسرآباد شهرستان اردل گفت: با توجه به جابه جایی این روستا براساس مطالعه های اجرا شده در سال های گذشته، مسئولان مربوطه مقصر هستند.

حمزه شرح داد: مردم این روستا دچار وحشت شده اند و به همین منظور تسریع در رفع مشکل آن ها ضروری است.

مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران منطقه اصفهان نیز گفت: خط لوله انتقال نفت مارون دومین خط لوله سخت گذر دنیا است و به همین علت جابه جایی آن با توجه به شرایط سخت منطقه امکان پذیر نشد.

سیاوش اورنگی تاکید کرد: هرگونه پرداخت خسارت به اشخاص حقیقی و حقوقی خسارت دیده از حادثه اخیر شکستگی لوله انتقال نفت مارون به اسناد حقوقی نیاز دارد.

وی یادآور شد: در حادثه اخیر یک هزار و 800 مترمکعب برابر یک میلیون و 800 هزار لیتر نفت از لوله خارج شد که تا به امروز یک هزار و 300 مترمکعب آن برابر یک میلیون و 300 هزار لیتر آن جمع آوری شده است.

اورنگی شرح داد: چهارشنبه هفته جاری گروهی از تهران برای بررسی موضوع و مستندات موجود در چهارمحال و بختیاری حاضر می شوند و نسبت به پرداخت خسارت ها اقدام می کنند.

وی گفت: سه شنبه هفته گذشته نیز گروهی از وزارت نفت پیگیری های لازم برای عمل به وظایف اجتماعی این وزارتخانه در سرخون را پیگیری کرد.

مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران منطقه اصفهان تاکید کرد: مشخصات فنی برای جابه جایی لوله انتقال نفت مارون به بالادست چشمه پاسخ گو نیست اما پیگیری های لازم در این راستا با همکاری سازمان زمین شناسی ایران در حال انجام است.

اورنگی افزود: برای برآورد و پرداخت خسارت های ناشی از شکستگی لوله انتقال نفت مارون در حوزه کشاورزی تا به امروز نظر کارشناسان رسمی اعلام نشده است.

به گزارش خبرنگاران، نشت نفت در بخش میانکوه در 2 دهه گذشته برای چهارمین بار در روز یکشنبه 23 آذرماه سال جاری بر اثر شکستگی خط لوله نفت مارون به اصفهان در منطقه تلمبه خانه روستای گندمکار شهرستان اردل رخ داد.

این حادثه منجر به ورود نفت به رودخانه سرخون و زمین های اطراف آن به طول 6 کیلومتر شده است که به دنبال آن برخی مناطق نیز به سبب پخش گاز ناشی از نفت رها شده، دچار آتش سوزی شد که با تلاش نیروهای امدادی و آتش نشانی یک روز پس از این حادثه به طور کامل مهار شد

قرار دریافت چهارمحال و بختیاری در راستا خط انتقال نفت مارون به اصفهان، سال هاست که مردم بخش میانکوه به ویژه شهر سرخون و روستاهای اطراف آن را با مشکلاتی روبه رو کرده است.

بخش میانکوه شهرستان اردل در 150 کیلومتری تا شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری و 80 کیلومتری اردل واقع شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 8 اسفند 1399 بروزرسانی: 8 اسفند 1399 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1463

به "خبرنگاران تکرار شکستگی لوله نفت مارون نتیجه کوتاهی در سالهای گذشته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تکرار شکستگی لوله نفت مارون نتیجه کوتاهی در سالهای گذشته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید