خانه مشروطه گرگان ثبت اضطراری شد

به گزارش مجله پیامک، به گزارش خبرنگاران، مجموعه حاج قاسم استرابادی یا همان خانه مشروطه در بافت قدیم گرگان و محله دربنوی واقع شده است که در دوران مشروطه بعضی از جلسات انجمن استرآباد در آن برگزار می شد. این خانه تا دهه30 مکان تاسیس مدرسه ملی جعفری بوده و شاهد یکی از ارزشمندترین رویدادهای مذهبی کشور که همان مراسم مذهبی پامنبری در شب عاشوراست، طی 150 سال گذشته نیز بوده است اما اکنون کاربری ندارد.

خانه مشروطه گرگان ثبت اضطراری شد

جهت دریافت خدمات اجرای سقف روف گاردن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

این مجموعه دردوره قاجار ساخته شده و درحال حاضر این اثر به دو بخش خصوصی حاج قاسمی و وزیری تقسیم شده است . معماری سازگار با اقلیم شهر گرگان، استفاده از ساختمان بوم آورد، پرهیز از بیهودگی، مردم واری ازجمله اصولی است که درساخت این بنای متعلق به دوره قاجار قابل آنالیز است.

خانه مشروطه گرگان 1387

ارتفاع دریافت بنا از سطح زمین و اجرای آن بر روی کرسی چینی آجری ، دوطبقه بودن بنا و برونگرایی با ایجاد بازشوهای متعدد و ایجاد فضای نیمه باز ایوان و مهتابی و بهره گیری از پیمودن و رعایت تناسبات انسانی و تبلور آن در شکل گیری اتاق های سه دری و دودری از جمله ویژگی های معماری ارزشمند به کار رفته در خانه حاجی قاسمی است که در گونه شناسی معماری مسکونی شهر گرگان نقش به سزایی دارد.

اما این خانه در چند سال اخیر تخریب شده و جز ویرانه چیزی از آن باقی نمانده است. به همین دلیل جمعی از دوستداران میراث فرهنگی گرگان در نامه ای به مسئولان میراث فرهنگی در استان و کشور نوشتند: در دوره ای که انسانها در اقصی نقاط دنیا در پی حفظ تاریخ و پیشینه فرهنگی خویش اند در گرگان زمین بنایی ارزشمند که برگی مهم از تاریخ این شهر را رقم زده است در حال نابودیست. خانه مشروطه گرگان که روزگاری بام سرخ رنگش همچون نگینی در این شهر می درخشید این روزها تا ویرانی پیش رفته است.

خانه مشروطه گرگان 1389

در بخش دیگری از این نامه آمده است: شوربختانه با وجود مصوبه شورای فرهنگ عمومی در سال 1389 و با وجود آگاهی بر اهمیت این بنا علاوه بر اینکه تا کنون عملکرد قابل ذکری از طرف سازمان میراث فرهنگی، متولی حفظ آثار تاریخی شهر در جهت حفاظت، مرمت و احیاء این میراث ارزشمند و دستاورد پر شکوه تاریخی- معماری مشاهده نشده بلکه با سهل انگاری و ناشایستگی های متعدد و مسئولان امر و عدم احساس تعلق خاطر و شناخت مالک از ارزش های بنا از چندی پیش تخریب آن با مجوز سازمان میراث فرهنگی آغاز شد و بعد از کوشش های انجمن حامیان بافت ها و بناهای تاریخی سرزمین گرگان به منظور جلوگیری از تخریب این بنا و بازدید جناب آقای دکتر طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور و دستور اکید ایشان در مورد ثبت اضطراری و جبران کاستی های گذشته امیدهایی بس گذرا و موقت در دلمان روشن شد

ورودی خانه مشروطه 1389

در چند روز اخیر این نامه در شبکه های اجتماعی دست به دست شده بود. تا اینکه از دفتر اداره کل ثبت آثار تاریخی ایران خبر رسید این خانه به همراه 63 اثر تاریخی دیگر در کمیته شورای فنی ثبت آثار تاریخی کشور به ثبت ملی رسیده است.

خانه مشروطه

در این باره، فرهاد نظری مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی به خبرنگاران گفت: به همراه خانه مشروطیت که به صورت اضطراری در فهرست میراث ملی نهاده شد، خانه شیخ محمد خیابانی در خامنه و تعدادی خانه تاریخی در شهر شیراز نیز در فهرست آثار ملی غیر منقول ثبت شدند.

خانه مشروطه گرگان 11 بهمن 94

به این ترتیب خانه مشروطیت در گرگان به عنوان صد و سی و هشتمین اثر درشهرستان گرگان و 654مین اثر درسطح استان گلستان به ثبت ملی رسیده است اکنون باید منتظر ماند و دید آیا با ثبت این اثر تاریخی اقدامی برای نگهداری و مرمت خانه مشروطه انجام می گردد ؟

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 773

به "خانه مشروطه گرگان ثبت اضطراری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه مشروطه گرگان ثبت اضطراری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید