فراوری 80 تنی سنگ آهن در کشور، تنها 7 میلیون و 700 هزار تن صادرات سنگ آهن صورت می گیرد

به گزارش مجله پیامک، رئیس انجمن سنگ آهن گفت: پرداخت عوارض را می توان مانعی در صادرات سنگ آهن دانست.

فراوری 80 تنی سنگ آهن در کشور، تنها 7 میلیون و 700 هزار تن صادرات سنگ آهن صورت می گیرد

مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ آهن در گفت وگو با خبرنگار ، گفت: فراوری سنگ آهن در ایران به بیش از 70 تا 80 میلیون تن در سال رسیده است؛ در حالی که تا 6 سال گذشته حدود 45 میلیون تن سنگ آهن در کشورمان فراوری داشتیم.

او اعلام کرد: در سال 92 کل فراوری سنگ آهن کشور 45 میلیون تن بود که نصف این مقدار در داخل کشور مصرف می شد و نصف دیگر را صادر می کردیم بدین معنا نصف فراوری سنگ آهن احتیاج کشور را تامین می کرد و نصف باقی مانده صادر می شد، در آن موقع هیچ کس نگران مواد اولیه کارخانجات نبود و حتی نصفی از فراوری 45 میلیون تنی به اجبار صادر می شد که اتفاقا کار خیلی خوبی هم بود، چرا که به وسیله صادرات ارز وارد کشور می شد و در نتیجه اکتشافات و تجهیزات معادن شامل خط خردایش(خردایش فرآیندی است که طی آن مواد معدنی در مراحل مختلفی از جمله سنگ شکنی و آسیا به محصولی با ابعاد مورد نظر تبدیل می شوند)، فرآوری، ماشین آلات، لودر، بولدوزر و ... وارد بخش معدن گردد.

رئیس انجمن سنگ آهن ادامه داد: ارز هایی که معادن را تقویت کردند باعث شد تا از سال 92 تا 97 ظرف 5 سال 45 میلیون تن فراوری سنگ آهن کشور به 80 میلیون تن برسد، یعنی تقریبا 90 درصد افزایش فراوری در این 5 ساله داشته ایم، اما برعکس صادراتمان نه تنها 90 درصد پیشرفت نکرد بلکه به عدد یک سوم آن رقم یعنی 24 میلیون تن در سال 92 رسید.

اکبریان اضافه کرد: در سال 97، بالغ بر 80 میلیون تن سنگ آهن فراوری کردیم، اما تنها 7 میلیون و 700 هزار تن صادرات سنگ آهن داشتیم، در صورتی که اگر می توانستیم طبق روال سابق عمل کنیم باید نیمی از 80 میلیون تن سنگ آهن یعنی 40 میلیون تن آن را صادر می کردیم. اما هم اکنون چنین نیست و ما در مقابله با خام فروشی خوب عمل ننموده ایم.

او ادامه داد: فراوری و صادرات نشان دهنده حرکت به سمت ایجاد ارزش اضافه نموده در کشور است، یعنی با کشف معادن و استخراج ظرفیت های ا موجود فراوری افزایش پیدا نموده و پس از آن کارخانجات کنسانتره سازی و گندله سازی راه اندازی خواهد شد. البته طبق برنامه از پیش معین شده ظرف یک تا 2 سال آینده گندله در بازار صنعتی عرضه خواهد شد و به تناژ کنستانتره خواهد رسید.

فراوری 50 میلیون تنی کنسانتره در کشور

رئیس انجمن سنگ آهن اضافه کرد: هم اکنون کارخانجات کنسانتره کشور نزدیک به 50 میلیون تن ظرفیت فراوری دارند، یعنی اگر دولت و موانع داخلی محدودیت ایجاد نمی کرد، صادرات تا این حد محدود نمی شد.

اکبریان اضافه کرد: مطمئن باشید با شرایط اکنون و فراوری 50 میلیون تنی سنگ آهن، می توانستیم کنسانتره فراوری کنیم اما شرایط متفاوت نظیر پرداخت عوارض صادراتی و تغییرات در قراردادها کار را دچار مسائل متعددی کرد.

رئیس انجمن سنگ آهن با اشاره به فقدان کارایی در اکتشاف معادن، گفت: اگر برنامه درستی برای اکتشافات داشتیم قطعا اکنون این حوزه تقویت شده بود و مسائل آن برطرف می شد. علاوه بر این باید در این حوزه اجبار و تکلیف وجود داشته باشد تا رشد مشهود گردد، نبود اجبار و مسئولیت برای دولت آن هم در امر اکتشاف در سال های مختلف این صنعت را به عقب رانده است.

او با اشاره به اینکه کار در حوزه اکتشافات معادن باعث رونق فراوری و صادرات مواد معدنی می گردد، گفت: پیش بینی ها در سال گذشته بر مبنای رونق فراوری و صادرات مواد معدنی بود، اما متاسفانه این کار به درستی پیش نرفت و به نوعی کار متوقف شد.

رئیس انجمن سنگ آهن با تاکید بر اینکه گستردگی و توسعه صنعت معدن به اندازه کافی پیشرفت نداشته است، گفت: ایران ظرفیت خوبی در حوزه اکتشافات معدن دارد اما متاسفانه مساحت کمی از کل مساحت کشور به اکتشاف معدن تخصیص داده شده که باعث مغفول ماندن این حوزه شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 17 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 456

به "فراوری 80 تنی سنگ آهن در کشور، تنها 7 میلیون و 700 هزار تن صادرات سنگ آهن صورت می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری 80 تنی سنگ آهن در کشور، تنها 7 میلیون و 700 هزار تن صادرات سنگ آهن صورت می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید