تاکید فقهای شورای نگهبان بر حضور فعال و موثر ایران در مجامع بین المللی

به گزارش مجله پیامک، عضو حقوقدان شورای نگهبان نوشت: تاکید فقهای معظم شورای نگهبان بر حضور فعال و موثر جمهوری اسلامی ایران در صحنه ها و مجامع بین المللی برایم بسیار جالب و جذاب بود.

تاکید فقهای شورای نگهبان بر حضور فعال و موثر ایران در مجامع بین المللی

به گزارش خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، هادی طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان در مطلبی با عنوان گزارش 48 در اینستاگرام خود نوشت: چهارشنبه دوم مهرماه 1399، شورای نگهبان جلسه داشت.

چهار مصوبه مجلس در دستور کار شورا بود. لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در موسسه بین المللی تحلیل سامانه های کاربردی، طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه محیط زیست، لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان و طرح الحاق یک بند به تبصره (1) قانون بودجه سال 1399 کل کشور که همگی مصوباتی بود که در مراحل قبل به خاطر بعضی ابهامات و ایرادات، از طرف شورا به مجلس بازگردانده و مجددا پس از اصلاح در مجلس برای شورا ارسال شده بودند.

در آنالیز لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در موسسه بین المللی تحلیل سامانه های کاربردی، مباحث فراوانی در مورد حق شرط و تحفظ هایی که در ماده واحده ذکر شده است، صورت گرفت و اینکه آیا این شروط، رافع اشکال فقهای شورا نسبت به مصوبه هست یا خیر؟ اما در این میان تاکید فقهای معظم شورا بر حضور فعال و موثر جمهوری اسلامی ایران در صحنه ها و مجامع بین المللی برایم بسیار جالب و جذاب بود.

در لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان، ایراد سابق شورا نسبت به ماده (1) مصوبه این بود که کلیه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان باید به رعایت احکام و ارزش های اسلامی و شئون انقلاب اسلامی مقید شود. من نیز که به نمایندگی شورا در کمیسیون مربوطه حاضر شده بودم، ضمن ارائه گزارشی از فرآیند اصلاح مصوبه، عرض کردم اکنون ماده (1) مقید به این امر شده است.

در طرح الحاق یک بند به تبصره (1) قانون بودجه سال 1399 کل کشور نیز شورای نگهبان ایرادات و ابهامات زیادی را مطرح نموده بود، اما مهمترین ایراد شورا به این طرح، ایراد اصل 52 قانون اساسی بود به این نحو که از نظر شورای نگهبان، تنها احکامی که در قانون بودجه مسبوق به سابقه هستند در اصلاحیه های این قانون قابل اصلاح می باشند و طرح هایی که در قانون بودجه حکمی نسبت به آن ها وجود ندارند، دیگر اصلاح بودجه محسوب نمی شوند. مجلس هم برای برطرف این ایراد شورا، شمول مصوبه را صرفا به احکام مربوط به طرح های تملک دارایی های سرمایه ای مذکور در قانون بودجه محدود نموده بود که از نظر اکثریت اعضا، این ایراد اساسی و بسیاری از ایرادات دیگر مرتفع شده بود، اما تعداد کمی از اشکالات و ابهامات سابق همچنان باقی بودند.

همچنین در مورد طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه محیط زیست مقرر گشت قوانین و احکام مذکور در مصوبه، مورد آنالیز های کارشناسی بیشتری قرار گیرند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 آبان 1399 بروزرسانی: 13 آبان 1399 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1234

به "تاکید فقهای شورای نگهبان بر حضور فعال و موثر ایران در مجامع بین المللی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاکید فقهای شورای نگهبان بر حضور فعال و موثر ایران در مجامع بین المللی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید