اهمیت نقش دانش در فراوری محصول نو
به گزارش مجله پیامک، در طول سالهای اخیر شاهد مناسبات تازه ای در بنیان سازمانها و بنگاه های مالی هستیم که تغییر و دگرگونی های نفس گیر یکی از ویژگی های اصلی آن است . شرایط نوین جهانی محیطی را برای کسب و کارها پدیدار ساخته است که در آن عوامل اصلی چالش سازمانها را پدیده هایی مانند جهانی شدن ، فناوری و تحولات فزاینده تشکیل می دهد . در چالش با این عوامل ساختار و مناسبات نوینی در حال شکل گیری است که از درهم کنش فناوریهای اطلاعات و ارتباطات و رویکردهای نوین مدیریتی تکوین یافته است . این مناسبات با اصطلاح اقتصاد مبتنی بر دانش مورد اشاره قرار می گیرد و در آن محصولات در قالب داده ها ، اطلااعات و دانش با واحد بایت سنجیده می گردد . هدف این مقاله آنالیز مسئله توسعه محصول تازه در ساختار مالی مبتنی بر دانش است . در طی این مقاله ابتدا به طرح مسئله محصول تازه پرداخته و بخشی از ادبیات موضوعی اقتصاد مبتنی بر دانش را آنالیز می گردد . آنگاه چالش های فراراه تبیین مسئله موجود در ساختار نوین آنالیز شده و توسعه داده می گردد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.
یکی از بزرگترین چالش ها برای مدیران بازار صنعتی توسعه محصول نو می باشد . در شرایط رقابت تنگاتنگ و نفس گیر کسب و کارهای دنیای معاصر ، توسعه محصول نو یک توانمندی و مزیت راهبردی بسیار موثر در میدان رقابت به شمار می رود .
بسیاری از سازمانها از این راه مزایایی کسب کرده اند که قدرت رقابتی آنها را در مقیاس نمایی بالابرده است ، تا جایی که پژوهش ها نشان می دهد اگر یک محصول تازه بتواند با هزینه بیشتری ، زودتر وارد بازار شود ، بسرعت هزینه اضافی خود را جبران کرده و کامیابی سازمان را در پی خواهد داشت . در سالهای اولیه دهه 80 ، در میدان رقابت هندا و یاماها ، هندا توانست با ارائه 113 مدل محصول نو ، در برابر 60 مدل یاماها ، به گردش اقتصادی دو برابر دست یابد و در نتیجه با فاصله بسیار زیادی یاماها را پشت سربگذارد . دنیای کسب و کار هر روز شاهد چنین رقابت های نفس گیری باشد . آنچه روشن است این است که توسعه محصول نو برای سازمانهای سرآمد یک استراتژی بسیار با اهمیت و ارجمندی است . آنها بطور مستمر می کوشند تا قابلیت ها و توانمندیهای فرآیند توسعه محصول نو خود را بهبود بخشید و به یاری آن با دستیابی سریعتر به محصولات تازه تر ، در میدان رقابت بر رقیبان خود پیروز گردند . بنابراین توسعه محصول نو بخش بسیار مهمی از هر کسب و کار را تشکیل می دهد . پویایی و رشد آنها به یاری این فرآیند تحقق می یابد . در حقیقت بقا و تداوم حیات سازمان در گرو عملکرد این بخش است . بنابراین سازمانهای سرآمد برای ارتقاء آن هزینه های زیادی را متحمل شده و می شوند . با توسعه فناوریها و با توسعه سطح رقابت سازمانها و افزونی عرضه بر تقاضا و سایر تحولات دنیای معاصر ، احتیاجها و انتظارات مشتریان متزلزل و دگرگون شونده می شود . بنابراین فرآیند فراوری محصول نو را با چالش های تازه ای روبرو می سازد .
نگرش فرآیندی به توسعه محصول نو می تواند دانش سازمان را از چشم اندازهای گوناگون نسبت به آن افزایش دهد و زوایای ناپیدای آن را آشکار سازد . از آنجا که این مقاله میخواهد فرآیند را در اقتصادهای مبتنی بر دانش آنالیز نماید ، از ذکر جزئیات بیشتر پیرامون ورودیها ، خروجی ها ، منابع و کنترل های مورد احتیاج فرآیند پرهیز می شود . ضروری است خاطرنشان شود که در عرصه رقابت همواره دو طرف برنده نیستند . چه بسیارند سازمانهایی که با وجود بکارگیری منابع وافر سرمایه گذاریهای زیاد و حتی با بکارگیری تازه ترین فناوریها ، پروزمند میدان نبوده اند . زیرا عوامل موثر دیگری نیز در فرآیند توسعه محصول نو بایستی وارد شود . یکی از این عوامل موثر دیگر ، منابع انسانی ، مدیران و کارکنان و روشهای عمل آنان است . توسعه منابع انسانی برای سازمانهای سرآمد یک مزیت استراتژیک است . گفته می شود که دنیای رقابت می تواند از هرچیزی ، از هر مزیتی کپی برداری نماید . اما منابع انسانی تنها مزیتی است که قابل کپی برداری نیست . این یک مزیت انحصاری اسـت .
پیش از آنکه به توسعه محصول جـدید در اقتصـاد مبتنی بـر دانش پرداخته شود ، بدنیسـت شرایط سنتی آن آنالیز شود . در روش سنتی ، توسعه محصول نو در بخش تحقیق و توسعه انجام می شد . در حقیقت ابتدا این گروه فناوری تازه یا کاربر تازه ای از فناوریهای پیشین را بدست می آورد . روی آن کار می گرد و پتانسیل لازم برای تبدیل شدن به یک محصول نو را در صورت امکان ، به آن تزریق می گرد و آنگاه در فرآْند طراحی و تکوین محصول آن را به یک محصول تازه تبدیل می نمود . بامطرح شدن سیستم های مدیریت کیفیت وتضمین کیفیت و بحث مشتری مداری ، بخش های دیگری و حتی سراسر زنجیره تامین در فرآیند توسعه محصول نو دخیل شدند .
بتدریج با کاربرد روشهای نو ، سرعت کار افزایش یافت . خودرویی که در دهه 70 ، 20 سال صرف مطالعات توصعه محصول نو آن می شد (مثل T-Black) اکنون در ظرف 5 ساعت درخط فراوری قرار می گیرد . روش سنتی بسیار وقت گیر و پر هزینه بود و نمیتوانست احتیاجمندیهای دنیای معاصر را تامین نماید. اما در اقتصاد مبتنی بر دانش همه چیز به یاری فرآیند آمده تا با سرعت بالا و هزینه پائین ، به اهداف خود دست یابد .
منبع: الی گشت