اهمیت نقش دانش در فراوری محصول نو

به گزارش مجله پیامک، در طول سالهای اخیر شاهد مناسبات تازه ای در بنیان سازمانها و بنگاه های مالی هستیم که تغییر و دگرگونی های نفس گیر یکی از ویژگی های اصلی آن است . شرایط نوین جهانی محیطی را برای کسب و کارها پدیدار ساخته است که در آن عوامل اصلی چالش سازمانها را پدیده هایی مانند جهانی شدن ، فناوری و تحولات فزاینده تشکیل می دهد . در چالش با این عوامل ساختار و مناسبات نوینی در حال شکل گیری است که از درهم کنش فناوریهای اطلاعات و ارتباطات و رویکردهای نوین مدیریتی تکوین یافته است . این مناسبات با اصطلاح اقتصاد مبتنی بر دانش مورد اشاره قرار می گیرد و در آن محصولات در قالب داده ها ، اطلااعات و دانش با واحد بایت سنجیده می گردد . هدف این مقاله آنالیز مسئله توسعه محصول تازه در ساختار مالی مبتنی بر دانش است . در طی این مقاله ابتدا به طرح مسئله محصول تازه پرداخته و بخشی از ادبیات موضوعی اقتصاد مبتنی بر دانش را آنالیز می گردد . آنگاه چالش های فراراه تبیین مسئله موجود در ساختار نوین آنالیز شده و توسعه داده می گردد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

اهمیت نقش دانش در فراوری محصول نو

یکی از بزرگترین چالش ها برای مدیران بازار صنعتی توسعه محصول نو می باشد . در شرایط رقابت تنگاتنگ و نفس گیر کسب و کارهای دنیای معاصر ، توسعه محصول نو یک توانمندی و مزیت راهبردی بسیار موثر در میدان رقابت به شمار می رود .

بسیاری از سازمانها از این راه مزایایی کسب کرده اند که قدرت رقابتی آنها را در مقیاس نمایی بالابرده است ، تا جایی که پژوهش ها نشان می دهد اگر یک محصول تازه بتواند با هزینه بیشتری ، زودتر وارد بازار شود ، بسرعت هزینه اضافی خود را جبران کرده و کامیابی سازمان را در پی خواهد داشت . در سالهای اولیه دهه 80 ، در میدان رقابت هندا و یاماها ، هندا توانست با ارائه 113 مدل محصول نو ، در برابر 60 مدل یاماها ، به گردش اقتصادی دو برابر دست یابد و در نتیجه با فاصله بسیار زیادی یاماها را پشت سربگذارد . دنیای کسب و کار هر روز شاهد چنین رقابت های نفس گیری باشد . آنچه روشن است این است که توسعه محصول نو برای سازمانهای سرآمد یک استراتژی بسیار با اهمیت و ارجمندی است . آنها بطور مستمر می کوشند تا قابلیت ها و توانمندیهای فرآیند توسعه محصول نو خود را بهبود بخشید و به یاری آن با دستیابی سریعتر به محصولات تازه تر ، در میدان رقابت بر رقیبان خود پیروز گردند . بنابراین توسعه محصول نو بخش بسیار مهمی از هر کسب و کار را تشکیل می دهد . پویایی و رشد آنها به یاری این فرآیند تحقق می یابد . در حقیقت بقا و تداوم حیات سازمان در گرو عملکرد این بخش است . بنابراین سازمانهای سرآمد برای ارتقاء آن هزینه های زیادی را متحمل شده و می شوند . با توسعه فناوریها و با توسعه سطح رقابت سازمانها و افزونی عرضه بر تقاضا و سایر تحولات دنیای معاصر ، احتیاجها و انتظارات مشتریان متزلزل و دگرگون شونده می شود . بنابراین فرآیند فراوری محصول نو را با چالش های تازه ای روبرو می سازد .

نگرش فرآیندی به توسعه محصول نو می تواند دانش سازمان را از چشم اندازهای گوناگون نسبت به آن افزایش دهد و زوایای ناپیدای آن را آشکار سازد . از آنجا که این مقاله میخواهد فرآیند را در اقتصادهای مبتنی بر دانش آنالیز نماید ، از ذکر جزئیات بیشتر پیرامون ورودیها ، خروجی ها ، منابع و کنترل های مورد احتیاج فرآیند پرهیز می شود . ضروری است خاطرنشان شود که در عرصه رقابت همواره دو طرف برنده نیستند . چه بسیارند سازمانهایی که با وجود بکارگیری منابع وافر سرمایه گذاریهای زیاد و حتی با بکارگیری تازه ترین فناوریها ، پروزمند میدان نبوده اند . زیرا عوامل موثر دیگری نیز در فرآیند توسعه محصول نو بایستی وارد شود . یکی از این عوامل موثر دیگر ، منابع انسانی ، مدیران و کارکنان و روشهای عمل آنان است . توسعه منابع انسانی برای سازمانهای سرآمد یک مزیت استراتژیک است . گفته می شود که دنیای رقابت می تواند از هرچیزی ، از هر مزیتی کپی برداری نماید . اما منابع انسانی تنها مزیتی است که قابل کپی برداری نیست . این یک مزیت انحصاری اسـت .

پیش از آنکه به توسعه محصول جـدید در اقتصـاد مبتنی بـر دانش پرداخته شود ، بدنیسـت شرایط سنتی آن آنالیز شود . در روش سنتی ، توسعه محصول نو در بخش تحقیق و توسعه انجام می شد . در حقیقت ابتدا این گروه فناوری تازه یا کاربر تازه ای از فناوریهای پیشین را بدست می آورد . روی آن کار می گرد و پتانسیل لازم برای تبدیل شدن به یک محصول نو را در صورت امکان ، به آن تزریق می گرد و آنگاه در فرآْند طراحی و تکوین محصول آن را به یک محصول تازه تبدیل می نمود . بامطرح شدن سیستم های مدیریت کیفیت وتضمین کیفیت و بحث مشتری مداری ، بخش های دیگری و حتی سراسر زنجیره تامین در فرآیند توسعه محصول نو دخیل شدند .

بتدریج با کاربرد روشهای نو ، سرعت کار افزایش یافت . خودرویی که در دهه 70 ، 20 سال صرف مطالعات توصعه محصول نو آن می شد (مثل T-Black) اکنون در ظرف 5 ساعت درخط فراوری قرار می گیرد . روش سنتی بسیار وقت گیر و پر هزینه بود و نمیتوانست احتیاجمندیهای دنیای معاصر را تامین نماید. اما در اقتصاد مبتنی بر دانش همه چیز به یاری فرآیند آمده تا با سرعت بالا و هزینه پائین ، به اهداف خود دست یابد .

منبع: الی گشت
انتشار: 3 تیر 1401 بروزرسانی: 3 تیر 1401 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 2076

به "اهمیت نقش دانش در فراوری محصول نو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهمیت نقش دانش در فراوری محصول نو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید