انتخاب معلمان براساس شایستگی مهمترین مولفه مدارس تیزهوشان است

به گزارش مجله پیامک، تهران (پانا) - نشست مجازی کرسی ترویجی مجازی با عنوان مدارس تیزهوشان در ترازوی عدالت تربیتی برگزار گردید.

انتخاب معلمان براساس شایستگی مهمترین مولفه مدارس تیزهوشان است

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات اقامت تحصیلی کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش (پژوهشکده مطالعات برنامه درسی ونوآوری های آموزشی) این نشست ترویجی را به صورت مجازی و با حضور جمعی از اساتید دانشگاهی برگزار کرد.

در این نشست محمد حسنی عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: انسان ها برابرند و در بسکمک از ویژگی ها مشابه هستند. فراهم آوردن فرصت ها برای توانایی های مشترک انسان ها در این دوره باید مورد توجه قرار گیرد نه تفاوت ها؛ ابتدا باید زمینه های برابر ایجاد و در همین بستر برابر امکاناتی فراهم گردد که انسان ها با علایق و کوشش های متفاوت زمینه های خود را دنبال کند. باید خوب زندگی کردن را یاد بگیریم.

وی با تاکید بر اصل برابری به عنوان مقدمه واجب در موضوع عدالت آموزشی گفت: دسترسی تنها، کافی نیست باید نظام آموزشی بر روی مشترکات تأکید کند و کوشش کند تا انسان ها از فرصت ها، معلم، امکانات تجهیزات بهره بگیرند. تفاوت ها در موقعیت های جغرافیایی و مالی باید حذف گردد. استعداد امری عام، کلی و مبهم است. نباید تفاوت ها مبنا قرار گیرد.

اطمیشی عضو هیأت علمی دانشگاه پیغام نور با تاکید بر این موضوع که تیزهوشی اتفاقی نیست، گفت: طبق دستورات دین مبین اسلام، خداوند به انسان ها کرامت ذاتی عطا نموده است، چطور می گردد تیزهوشی اتفاقی نادر باشد؟ اولیا باید کاری نمایند که فرزندشان شاد و خوب زندگی کند. چطور می گردد تیزهوش به دنیا آمد، نابغه به مدرسه رفت، سپس تیزهوشانه تربیت شد و شاد و خوب زندگی کرد؛ براساس کدام مستندات علمی، این جداسازی انجام شده است؟

بهبود کمک قلی دیگر عضو ناقد این کرسی گفت: واژه تیزهوشی در جوامع مختلف تحت تأثیر سیاست گذاری ها است. در مدارس تیزهوشان هدف چیست؟ استعداد ذاتی داشتن است؟ پیغامدهای روانشناختی اینها را نادیده می گیرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید مدنی اضافه کرد: در حال حاضر مدارس تیزهوشان (بویژه مدارس سمپاد در تهران) از منظر ساختاری؛ می توانند الگویی برای غنی سازی سایر مدارس باشد. مهمترین مولفه ای که در این مدارس دیده می گردد انتخاب معلمان براساس شایستگی و تکیه بر نظر والدین و مدیر مدرسه است در حالی که در سایر مدارس این ساختار دیده نمی گردد. بلکه معلمان به مدرسه تحمیل می گردد.

در این نشست مفاهیمی همچون عدالت آموزشی، تخصصی شدن مدارس، تفاوت های آموزشی مدارس عادی و تیزهوشان مطرح شد.

فرهاد کریمی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش مدیر این کرسی ترویجی بود.

این نشست با حضور کارشناسان و همکاران پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش، معلمان، دانشجویان و اساتید علاقمند سراسر کشور برگزار گردید.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 4 آذر 1399 بروزرسانی: 4 آذر 1399 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1278

به "انتخاب معلمان براساس شایستگی مهمترین مولفه مدارس تیزهوشان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتخاب معلمان براساس شایستگی مهمترین مولفه مدارس تیزهوشان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید