ارمنستان: موضع بی طرفانه روسیه در حل مسئله قره باغ را درک می کنیم

به گزارش مجله پیامک، نخست وزیر ارمنستان با تأکید بر اینکه کشورش موضع بی طرفانه مسکو در حل مناقشات قره باغ را درک می نماید، خواهان استقرار نیروهای حافظ صلح روسی در منطقه شد.

ارمنستان: موضع بی طرفانه روسیه در حل مسئله قره باغ را درک می کنیم

با ما سفر کنید و با تور ارزان ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران ، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در گفت وگو با تاگس شاو آلمان به مسئله جنگ با جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره باغ پرداخت و تأکید کرد: من به عنوان نماینده مجلس در سال 2016 و 2017 پیش بینی کردم که وقوع جنگ اجتناب ناپذیر است؛ چراکه جنگ همیشه هدف آذربایجان بوده است. آذربایجان برای حل مسئله قره باغ حاضر به دادن امتیازات متقابل و توافق نیست.

وی در بخش دیگری از این گفت وگو توضیح داد: در جولای سال 2020 در مرزهای بین آذربایجان و ارمنستان بعضی اقدامات تحریک آمیز رخ داد که در پیامد آن آذربایجان فهمید با نیروهای امنیتی خود نمی تواند مسئله قره باغ را حل نماید و از این رو مجبور شد از مزدوران و تروریست ها یاری بگیرد. بسیاری از تسلیحات نظامی ترکیه و کارشناسان نظامی این کشور به ترکیه اعزام شدند. آنها مشترکاً حمله به قره باغ را در پیش گرفتند.

نخست وزیر ارمنستان در بخش دیگری از این گفت وگو توضیح داد: به طور کلی بعضی کشورها موجودیت ارامنه را به خودی خود یک تحریک تلقی می نمایند، از جمله کشور ترکیه که نسل کشی ارامنه در سال 1915 در امپراتوری عثمانی در آن انجام شد. در آن موقع مناطق گسترده ای پاکسازی شدند. ارزیابی من این است که حدود 100 سال بعد از این واقعه ترکیه برای ادامه این فرایند به قفقاز جنوبی برگشته است.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

وی این موضوع را جلوه ای از سیاست توسعه طلبانه و امپریالیستی ترکیه دانست و تأکید کرد: ارامنه در قفقاز جنوبی آخرین مانع در راستا گسترش ترکیه به شمال، شرق و جنوب شرق هستند. من این رویکرد را در ارتباط با سیاستی که ترکیه در منطقه مدیترانه، سوریه، عراق و روابط با یونان و قبرس دنبال می نماید، می بینم؛ با توجه به این واقعیت که ترکیه از اقدامات خاصی در اروپا حمایت می نماید.

نخست وزیر ارمنستان در بخش دیگری از این گفت وگو در پاسخ به این پرسش که شما انتظار چه حمایت معینی را از طرف روسیه در این مناقشات دارید؟، گفت: آنچه ما از این حمایت انتظار داریم، دریافت می کنیم. ما هیچ تردیدی درباره کیفیت تعهدات روسیه در این شراکت نداریم.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر ما این مسئله را درک می کنیم که روسیه قبل از هر چیز رئیس گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپاست که وظیفه بی طرفی در حل مسئله قره باغ را دارد. ضمناً روسیه مناسبات خوبی با آذربایجان دارد. این شرایط واقعاً ساده ای نیست.

نخست وزیر ارمنستان عملیات استقرار نیروهای حافظ صلح روسیه در منطقه را پذیرفتنی و آن را نه تنها یک مسئله سیاسی که مسئله ای عملی دانست و گفت: این نیروهای صلح باید به سرعت مستقر شوند و روسیه در منطقه حاضر است. روسیه این منطقه را از نظر ارتباط زبان، طرز تفکر و ظرافت های این چنینی به خوبی می شناسد.

وی درباره خواست آذربایجان برای استقرار نیروهای صلح ترکیه در منطقه گفت: ترکیه عملاً به عنوان کشوری که مزدور و تروریست به منطقه می آورد، حاضر است. این به سختی قابل تصور است که کشوری با ایفای چنین نقشی بتواند در راستای برقراری صلح ایفای نقش کند.

پاشینیان در بخش دیگری از این گفت وگو به این مسئله انتقاد وارد کرد که بمباران های مداوم در شهرهای قره باغ هیچ واکنش بین المللی را به دنبال نداشت و گفت: هیچ کس حتی سعی نکرد جلوی آن را بگیرد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

نخست وزیر ارمنستان در بخش پایانی این گفت وگو بر لزوم پایبندی به توافق مسکو که در آن شرایط برای مذاکرات درباره صلح مورد توافق قرار گرفته است، تأکید کرد و گفت: توافق مسکو با میانجی گری رئیس جمهور روسیه تصویب شد و در آن یک طرح معین وجود دارد که اساساً روی آن توافق شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 19 آبان 1399 بروزرسانی: 19 آبان 1399 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1246

به "ارمنستان: موضع بی طرفانه روسیه در حل مسئله قره باغ را درک می کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارمنستان: موضع بی طرفانه روسیه در حل مسئله قره باغ را درک می کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید