آیا سرکه و نمک ویروس کرونا را از بین می برند؟

به گزارش مجله پیامک، عضو هیئت علمی گروه صنایع شیمیایی دانشگاه فنی و حرفه ای تبریز گفت: اگرچه سرکه حاوی اسیداستیک بوده و اسیدها می توانند ویروس ها را غیرفعال کنند، اما سرکه ای که در فروشگاه ها و در دسترس مردم است کاملا رقیق شده بوده و قابلیت ضدعفونی ندارد و برای ضدعفونی سطوح بهتر است بسته به نوع سطح از محلول های آب و صابون یا محلول رقیق شده مایع سفید کننده و یا الکل 70 درصد استفاده شود.

آیا سرکه و نمک ویروس کرونا را از بین می برند؟

ندا پورجعفری در مورد خاصیت ضدعفونی کنندگی سرکه، اظهار کرد: سرکه به طور عمده ترکیبِ اسید استیک و آب هست و از دوران باستان مورد توجه اطبا بوده و علاوه بر مصارف خوراکی، در پزشکی و صنعت نیز کاربرد دارد و بارها به خواص پاک کنندگی فوق العاده این ماده اشاره و اثبات شده که در بسیاری مواقع در نابودی پاتوژن ها (عوامل بیماری زا) به ویژه باکتری های بیماری زا موثر هست.

وی ادامه داد: اقتضای رفتار آگاهانه در مسائل بهداشتی و مرتبط با سلامت، تحقیق و اعتماد به گزارش های علمی است که گفته می شود اسیدها می توانند از بین برنده ویروس کرونا باشند؛ اما این خاصیت شامل سرکه ای که درجه اسیدی پایینی دارند، نمی شود.

وی با بیان این که سرکه ماده مناسبی برای ضدعفونی و نابودکننده کرونا ویروس نیست، شرح داد: این ماده در ضدعفونی کننده های تأیید شده، ثبت نشده و استفاده از آن به جای الکل یا محلول های سفیدکننده توصیه نمی شود.

پورجعفر بهترین گزینه را برای ضدعفونی کردن سطوح، استفاده از محلول های سفیدکننده یا محلول الکل با غلظت حداقل 70 درصدی اظهار داشت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که برای جرم زدایی و ضدعفونی سطوح مختلف آشپزخانه، حمام، قفسه های فروشگاهی یا حتی اتاق های بیمارستان می توان از سرکه استفاده کرد؟، اظهار داشت: بحث جرم زدایی و رسوب زدایی سطوح جدای از ضدعفونی است؛ به طوری که سرکه و ترکیباتی از آن از دیرباز به عنوان جرم زدای طبیعی در منازل استفاده می شوند، اما مطابق تحقیقات اجرا شده و گزارشات علمی متعدد موجود، سرکه رقیق شده برای از بین بردن ویروس کرونا قدرت کافی ندارد.

وی با اشاره به مقرون به صرفه ترین مواد ضدعفونی کننده در خانه، اظهار کرد: برای سرویس های بهداشتی از محلول آب و صابون و برای کلیه سطوح از محلول رقیق شده مایع سفید کننده می توان استفاده کرد؛ البته در تمام موارد باز کردن پنجره ها و تهویه هوا ضروری است.

عضو هیئت علمی گروه صنایع شیمیایی دانشگاه فنی و حرفه ای تبریز در پاسخ به این که نحوه ساخت اسپری های ضدعفونی کننده در خانه به چه شکلی باید باشد؟، گفت: یکی از مصایب جوامع، با وجود زیست در عصر اطلاعات و دسترسی آسان به مطالب علمی موثق، عدم توجه عالمانه و پیگیری بالغانه توده مردم در راستای کسب آگاهی و ارائه رفتار صحیح در جهت حذف مخاطرات در سبک زندگی و انتخاب هایشان است.

وی ادامه داد: چه بسیارند افرادی که به تجارب و دلخواه های پرخطر خود بیش از گزارش های علمی که به سادگی قابل جستجو و دستیابی اند باور و اعتماد دارند و گاه این رفتار تبعات سنگینی برایشان به دنبال دارد. این روزها شانه به شانه کرونا باید نگران خطرات ناشی از شوینده های عجیب و غریب و ترکیبات حیرت آور دست ساز مردم هم باشیم.

وی با تاکید بر این که به هیچ عنوان نباید محلول های شوینده و ماده ضدعفونی کننده پراکسید هیدروژن یا آب اکسیژنه موجود در بازار با سرکه مخلوط شود، اضافه کرد: ترکیب این دو مواد اسید خورنده ای تولید می کند که می تواند اثر تحریک کننده شدیدی روی پوست و چشم ها و همچنین سیستم تنفسی داشته باشد.

پورجعفر ادامه داد: همچنین ترکیب مایع سفیدکننده و الکل منجر به تولید کلروفرم و اسید هیدروکلریک می شود که می تواند منجر به آسیب به سیستم عصبی، ریه، کلیه، کبد، چشم و پوست شود.

وی با اشاره این که ترکیب الکل با مایع سفیدکننده جز این که به ریه و چشم شما آسیب می زند عایدی دیگر ندارد، گفت: بهتر است از اکتشاف و کیمیاگری دست بردارید و هر ماده را در مورد مصرف خود استعمال کنید؛ بنابراین تهیه اسپری ضدعفونی کننده خاصی توصیه نمی شود، مگر اسپری آب و مایع سفیدکننده که در جهت رقیق کردن مایع سفیدکننده بوده و برای ضدعفونی سطوح کاربرد دارد.

نمک خاصیت میکروب زدایی ندارد

وی همچنین در مورد خاصیت ضدعفونی کننده نمک، گفت: بسیاری از افراد برای شستشوی سبزیجات از نمک استفاده می کنند؛ اما نمک خاصیت انگل زدایی و میکروب زدایی ندارد، با این حال می تواند سموم آفت کش سطحی را از سبزی ها و میوه ها جدا کند؛ چراکه نمک حالت قطبی شدن آب را افزایش داده و باعث می شود سموم و آفت کش ها به راحتی در محلول آب و نمک حل شده و از سبزی ها و میوه ها جدا شوند.

وی ادامه داد: بعضی از افراد نیز برای ضدعفونی کردن سبزیجات به سراغ مواد طبیعی مانند سرکه می فرایند؛ البته در این میان باید گفت سرکه باکتری های زیادی را می تواند از بین ببرد، اما دقت کنید که انواع ویروس ها به خصوص کرونا تنها با مواد ضدعفونی کننده و مایع ظرفشویی از بین خواهد رفت.

پورجعفر با بیان این که قبل از گندزدایی با سرکه و نمک باید در جهت انگل زدایی و از بین بردن ویروس با مواد ضدعفونی سبزیجات و یا مایع ظرفشویی شسته شوند، اظهار داشت: در شرایط شیوع کرونا، بهترین روش برای ضدعفونی کردن سبزیجات استفاده از مواد ضدعفونی مخصوص سبزیجات است.

به گفته وی، اگر مواد ضدعفونی در دسترس نبود، می توان برای انگل زدایی سبزیجات از چند قطره مایع ظرفشویی حل شده در آب استفاده کرد؛ کرونا از دسته ویروس هایی است که با مواد شیمیایی از بین می رود، از این رو بهتر است در این مدت از مواد شیمیایی برای ضدعفونی سبزیجات استفاده شود.

منبع: همگردی
انتشار: 19 دی 1399 بروزرسانی: 19 دی 1399 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1375

به "آیا سرکه و نمک ویروس کرونا را از بین می برند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا سرکه و نمک ویروس کرونا را از بین می برند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید