آیا ایران ابتکار عملی دارد تا آمریکا را ترغیب به کاهش تحریم ها کند؟، سخنگوی وزارت خارجه پاسخ داد

به گزارش مجله پیامک، رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه کشورمان در کافه خبر خبرنگاران گفت که راه دیپلماسی همواره باز است.

آیا ایران ابتکار عملی دارد تا آمریکا را ترغیب به کاهش تحریم ها کند؟، سخنگوی وزارت خارجه پاسخ داد

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاس به این سوال که مقام های کشورمان همیشه اظهار داشتند که تا آمریکا تحریم ها را لغو نکند و به توافق هسته ای برنگردد ایران مذاکره نمی کند. از طرفی هم می دانیم که ترامپ روی توافق هسته ای بسیار حساس است و حاضر نیست به توافقی برگردد که آن را میراث اوباما می داند؛ سوال اینجاست که آیا ایران به جز این درخواست ابتکار عمل دیگری دارد تا آمریکا را ترغیب به کاهش تحریم ها کند؟ در کافه خبر خبرنگاران گفت:

موضوعی که وجود دارد این است که تحریم های آمریکا از ابتدای انقلاب همیشه وجود داشته اند و واشنگتن نیز به نوعی به تحریم کردن عادت دارد. ایران نیز یاد گرفته که این تحریم ها را یا نادیده بگیرد و یا آن را دور بزند. در همین حال مذاکرات ایران با 1+5 نیز چندوجهی بوده و صرفا برای برداشته شدن تحریم ها نبوده است.(اگرچه یکی از اهداف ایران بود) ایران در این راستا 6 قطعنامه علیه کشورمان را باشیوه مسالمت آمیز توانست از بین ببرد. اگر کشورهایی که ذیل فصل هفتم شورای امنیت رفته اند را آنالیز کنید می بینید که هنوز نتوانستند از آن خارج شوند و یا اینکه به زور جنگ و خونریزی و روش های قهری خود را از ذیل این قطعنامه خارج نموده اند. از طرف دیگر هم می بینیم که جمهوری اسلامی ایران طی دو سال مذاکره توانست خود را از این شش قطعنامه امنیتی و خطرناک خارج کند. بنابراین می توان گفت که برجام در اهداف سیاسی و امنیتی خود پیروز بوده است. بحث دیگر نیز موضوع ایران هراسی و برنامه هسته ای مسالمت آمیز ایران بود که برجام توانست پروژه ایران هراسی و اجماع جهانی علیه کشورمان را نیز از بین ببرد و بحث هایی که راجع به پی ام دی نیز می شد مرتفع کرد.

اما در سه و یا چهار ماه مانده به انتها مذاکرات موضوع لغو تحریم ها مطرح شد بسیار حساس و پیچیده بود؛ چرا که علاوه بر تحریم های اولیه و ثانویه آمریکا تحریم های اتحادیه اروپا و شورای امنیت نیز وجود داشت. این پیچیدگی ها و تحریم ها موجب بولد شدن مسائل مالی نیز شد. ایران نیز خواهان پاسخ دادن به ادعاهای مطرح شده نبود و یا نمی خواست آن را در مذاکرات مطرح کند. غربی ها ادعا دارند که در 4 زمینه با ایران مشکل دارند، بحث هسته ای، توانمندی های موشکی، نفوذ منطقه ای و حقوق بشر. در این راستا مذاکره نمایندگان ایران نیز مجاز بودند فقط در زمینه هسته ای گفت و گو نمایند. به همین دلیل تحریم هایی که در رابطه با برنامه هسته ای اعمال شده بود برداشته شد. اما تحریم های غیر هسته ای از آن موقع بوده و همچنان نیز پابرجاست. آمریکایی ها برجام را کلاهی گشاد می دانند که ایران بر سر آنها و جهان گذاشته است و توانسته امتیازات زیادی از این جهت کسب کند. اما واقعیت این است که برجام دست ایران را باز گذاشت و زنجیرهایی که به دست و پایش بسته شده بود را باز کرد. در نتیجه قدرت مانور ایران در سطح جهانی و منطقه ای را افزایش داد.

در حال حاضر نیز وقتی صحبت از مذاکره و لغو تحریم ها می گردد ایران معتقد است که تحریم هایی که با برجام و قطعنامه 2231 برداشته شده باید لغو گردد. تسهیل مراودات تجاری ایران با جهان از دیگر شرط هاست. علی رغم اینکه آمریکا از برجام خارج شده هنوز سعی در اعمال نفوذ دارد تا با کارشکنی ها امور برای ایران تسهیل نگردد. در این بین چین و روسیه مراوداتشان را با ایران حفظ نموده اند و ما نیز اعلام نموده ایم که حساب این دو کشور از دیگر کشورهای عضو برجام جدا است. در صورت ایفای تعدات است که می توان روی موارد و مسائل دیگر فکر کرد.

مشروح گفتگوی سخنگوی وزارت خارجه با خبرنگاران را اینجا بخوانید.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 29 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 404

به "آیا ایران ابتکار عملی دارد تا آمریکا را ترغیب به کاهش تحریم ها کند؟، سخنگوی وزارت خارجه پاسخ داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا ایران ابتکار عملی دارد تا آمریکا را ترغیب به کاهش تحریم ها کند؟، سخنگوی وزارت خارجه پاسخ داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید