آمادگی ترکیه برای عادی سازی روابط با ارمنستان

به گزارش مجله پیامک، رئیس جمهوری ترکیه اظهار داشت: با توجه به اظهارات سازش آمیز ارمنستان، می توانیم به تدریج روابط خود را با ارمنستان توسعه دهیم.

آمادگی ترکیه برای عادی سازی روابط با ارمنستان

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

به گزارش خبرنگاران، به نقل از اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفت: ترکیه آماده عادی سازی تدریجی روابط با ارمنستان با توجه به اظهارات سازش آمیز آن است.

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، پیشتر گفته بود که سیگنال های مثبتی از سوی ترکیه در زمینه صلح منطقه می بیند.

اردوغان به نقل از NTV بیان داشت: من برای دولت تازه ارمنستان آرزوی موفقیت می کنم. منطقه ما به یک رویکرد سازنده احتیاج دارد. حتی اگر اختلاف نظر وجود داشته باشد، توسعه روابط همسایگی بر اساس احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت لازم است. بنابراین، ما می توانیم به تدریج روابط خود را با ارمنستان که دولت تازهش آمادگی خود را برای حرکت در این راستا اعلام نموده است، توسعه دهیم.

به گفته اردوغان، تنها پس از اطمینان از صلح پایدار می توان به مسائل مربوط به توسعه مالی پرداخت و شرایط همکاری را ایجاد کرد.

وی اضافه کرد: با همین تفاهم، آذربایجان پیشنهاد می نماید مذاکراتی را با ارمنستان برای دستیابی به یک توافق جامع صلح شروع کند. به لطف این رویکرد، فرصت های تازهی برای توسعه قفقاز جنوبی ظاهر می گردد. ما آماده همکاری با همه طرف هایی هستیم که مایل به استفاده از چنین فرصت تاریخی هستند.

رئیس جمهوری ترکیه توضیح داد: پیشنهاد ما برای ایجاد یک پلتفرم در دستور کار است. پنج یا شش کشور با مشارکت ترکیه، آذربایجان، روسیه، ایران و ارمنستان. ما پیشنهاد کردیم که گرجستان را هم در اینجا قرار دهیم. اگر چنین بستری سازماندهی گردد منطقه آرام تر خواهد شد.

رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد: احداث راه آهن و بزرگراه در منطقه لازم است که کشورها را به هم متصل کند و در نتیجه بسیاری از مسائل رفع می شوند.

اردوغان گفت: ما با رئیس جمهوری روسیه پوتین و بعلاوه با رئیس جمهور آذربایجان علی اف این موضوعات را مورد بحث قرار دادیم و به توافق رسیدیم. رئیس جمهوری تازهی در ایران انتخاب شده است و ما بعلاوه در خصوص این موضوع با او گفت وگو خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1777

به "آمادگی ترکیه برای عادی سازی روابط با ارمنستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمادگی ترکیه برای عادی سازی روابط با ارمنستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید